Verkeersregelaars, Wanneer wel en wanneer niet helpen.

Auteur Topic: Verkeersregelaars, Wanneer wel en wanneer niet helpen.  (gelezen 11720 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Gepost op: 29 november 2009, 16:54:34
Beste Collega's

Ik heb een vraag waar ik graag jullie mening en/of expertise even wil weten.

Het volgende is gister gebeurd:
Citaat
Een auto van ons met 2 medewerkers reden achter een Duitse vw bus toen het hevig begon te regenen.
Daardoor haalde beide busjes de snelheid er  uit omdat het zicht een stuk minder werd, daarbij werden ze ingehaald door een lexus die dat niet deed.
Terwijl mijn collega's daarover aan het praten waren raakte de lexus in een slip waarna ze de berm in raakte en ondersteboven in een sloot terecht kwam.
Beide busjes zijn onmiddellijk gestopt op de vluchtstrook met alarmlichten aan. 1 van mijn collega's is samen met de Duitse bestuurder de sloot in gesprongen en de ander collega is gelijk 112 gaan bellen.
Tijdens dat gesprek is een peugeot in volle vaart in onze bus gereden waarna de peugeot ook de sloot in gleed en onze bus tegen de duitse bus geduwd werd.
De vrouw uit de eerste auto is per Ambu vervoerd en de bestuurder van de peugeot per traumaheli.
De collega die in het busje zat is ook per Ambu vervoerd naar het ziekenhuis.
Hij is stabiel maar heeft wel zijn nek gebroken, morgen gaan ze dat verder onderzoeken.
Update: Vandaag onderzocht en hij is stabiel genoeg om met een nekkraag naar huis te mogen  :)

De vraag of ze hadden moeten stoppen is in deze casus niet ter discussie...als er een auto op zijn kop in het water raakt...stop je. (Mijn bescheidde mening   :-[)
Hij had alleen niet in zijn auto moeten gaan bellen, maar daar is hij zelf nu ook achter.


Wel zijn we als bedrijf daar verder over na gaan denken, in welke situatie wel en welke niet.

Stelling 1: Een auto staat met pech op de linkerbaan op de snelweg, een Verkeersregelaar rijdt daar met een herkenbaar voertuig achter.
A. Hij moet stoppen voor de veiligheid van de weggebruikers.
B. Hij is op dat moment niet aangesteld en juridisch niet afgekaderd om te handelen.

Stelling 2: Een auto staat met pech op de rijbaan op de Provinciale weg, een Verkeersregelaar rijdt daar met een herkenbaar voertuig achter.
A. Hij moet stoppen voor de veiligheid van de weggebruikers.
B. Hij is op dat moment niet aangesteld en juridisch niet afgekaderd om te handelen.

Stelling 3: Een auto staat met pech op de rijbaan in de stad, een Verkeersregelaar rijdt daar met een herkenbaar voertuig achter.
A. Hij moet stoppen voor de veiligheid van de weggebruikers.
B. Hij is op dat moment niet aangesteld en juridisch niet afgekaderd om te handelen.

Bij alle drie de situaties is er dus niet gesproken van handelen ten bate van iemand die in nood is.

Het gaat mij er om dat we naar mijn gevoel een probleem hebben dat mensen die een als zodanig herkenbaar verkeersregelaar voertuig zien een bepaalde verwachting hebben maar dat dit juridisch niet verantwoord is.
En ik bedoel dan niet een hobbiebobby die als verkeersregelaar bewust op zoek gaat naar ongevallen ect ect :-) maar de Verkeersregelaar die van huis naar werk en vise versa gaat.


De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #1 Gepost op: 29 november 2009, 21:18:44
Regel 1 ontbreekt; eigen veiligheid eerst...


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #2 Gepost op: 29 november 2009, 21:24:44
Dat klopt, maar dat vind ik primair.
Dat was waar het gister dus mis ging.
Omdat ik graag op de juiste en veiligste wijze mijn mensen instrueer heb ik hier die vraagstelling neergelegd.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #3 Gepost op: 30 november 2009, 17:13:15
1: A
2: A
3: B

Ik vind dat wanneer je de middelen hebt (opvallende bus/kleding, zwaailamp) en je in staat bent zelf veilig te kunnen handelen je te allen tijde zou moeten helpen, totdat de professional het overneemt. En als verkeersregelaar voldoe je nou eenmaal sneller aan die criteria. Misschien kan je de IM procedure even opzoeken (de basisprincipes) op internet en die aan je collega´s uitleggen, zodat ze weten hoe of wat wanneer het er op aankomt.


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #4 Gepost op: 30 november 2009, 17:16:49
Beste Collega's

Ik heb een vraag waar ik graag jullie mening en/of expertise even wil weten.

Het volgende is gister gebeurd:
De vraag of ze hadden moeten stoppen is in deze casus niet ter discussie...als er een auto op zijn kop in het water raakt...stop je. (Mijn bescheidde mening   :-[)
Hij had alleen niet in zijn auto moeten gaan bellen, maar daar is hij zelf nu ook achter.


Wel zijn we als bedrijf daar verder over na gaan denken, in welke situatie wel en welke niet.

Stelling 1: Een auto staat met pech op de linkerbaan op de snelweg, een Verkeersregelaar rijdt daar met een herkenbaar voertuig achter.
A. Hij moet stoppen voor de veiligheid van de weggebruikers.
B. Hij is op dat moment niet aangesteld en juridisch niet afgekaderd om te handelen.

Stelling 2: Een auto staat met pech op de rijbaan op de Provinciale weg, een Verkeersregelaar rijdt daar met een herkenbaar voertuig achter.
A. Hij moet stoppen voor de veiligheid van de weggebruikers.
B. Hij is op dat moment niet aangesteld en juridisch niet afgekaderd om te handelen.

Stelling 3: Een auto staat met pech op de rijbaan in de stad, een Verkeersregelaar rijdt daar met een herkenbaar voertuig achter.
A. Hij moet stoppen voor de veiligheid van de weggebruikers.
B. Hij is op
 dat moment niet aangesteld en juridisch niet afgekaderd om te handelen.

Bij alle drie de situaties is er dus niet gesproken van handelen ten bate van iemand die in nood is.

Het gaat mij er om dat we naar mijn gevoel een probleem hebben dat mensen die een als zodanig herkenbaar verkeersregelaar voertuig zien een bepaalde verwachting hebben maar dat dit juridisch niet verantwoord is.
En ik bedoel dan niet een hobbiebobby die als verkeersregelaar bewust op zoek gaat naar ongevallen ect ect :-) maar de Verkeersregelaar die van huis naar werk en vise versa gaat.

Mijn mening: Mens in nood? Altijd helpen! Of je nou een gewone auto onder je kont hebt, of een bedrijfsbus. Als niemand elkaar meer zou helpen, zouden er waarschijnlijk veel meer doden vallen in het verkeer.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #5 Gepost op: 30 november 2009, 17:18:49
Wij hebben een speciale interne opleiding voor im, maar blijf het een moeilijk probleem vinden.
Als ik op de snelweg rij wil ik niet rws in de wielen rijden.
Ook als er dan wat gebeurd, hoe dat dan afgehandeld gaat worden.
Stel, ik sta achter een voertuig in Fend Off en er knalt iemand op, buffer was goed, auto niet meer <LOL> Dan kan ik dat als bedrijf niet verhalen omdat de verzekering aan zal geven dat wij daar niet de aangwezen personen voor zijn. terwijl Maatschappelijk gezien stoppen wel wenselijk is.

@MANBrandweerFan; Helder, dat is altijd stoppen, het gaat mij even om situates waarbij niemand (Nog niet)  gewond is.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #6 Gepost op: 30 november 2009, 17:23:45
Ook in zulke gevallen zou je eigenlijk moeten stoppen. Maar, wat net ook gezegd werd, eigen veiligheid eerst. Als er op de linkerbaan iemand staat met pech. Wat doe je dan? Ik denk dat ik als "fatsoenlijk burger" mijn eigen autotje mooi op de vluchtstrook parkeerde en met de gevaren driehoek en pilonnen (of hoe heten die gevallen) de weghelft zou proberen zo goed mogelijk te beveiligen. Uiteraard dan wel even de politie waarschuwen. Niet iedereen heeft standaard pilonnen in zijn of haar auto echter. Ik heb die dus wel voor zulke gevallen. Blijft inderdaad wel een lastig probleem. Niet zo zeer of je zou moeten helpen, maar meer hoe en waar je zou (kunnen) helpen. Denk ik dan maar weer ::)


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #7 Gepost op: 30 november 2009, 17:30:39
hahaha inderdaad, vandaar ook deze topic.
Ik merk dat medewerkers meestal graag wel even 5 minuten willen helpen tot de betreffende organisatie het over neemt.
Maar omdat ik graag als bedrijf zijnde op goede wijze er mee om wil gaan wil ik n.a.v. hetongeval wat een collea van het weekend gehad heeft wel bedrijfsrichtlijnen opstellen zodat medewerkers weten waar ze aan toe zijn.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


sylvester1986

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 30 november 2009, 17:32:14
Ik denk wanneer je een herkenbaar voertuig hebt met de nodige signalering, het wel haalbaar is.
Alleen wel het liefst met enige kennis van incident management.
Ik zou dan in ieder geval de signalering aanzetten en niet alleen de alarmlichten.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 30 november 2009, 17:33:48
. Niet zo zeer of je zou moeten helpen, maar meer hoe en waar je zou (kunnen) helpen. Denk ik dan maar weer ::)

Daar ben ik het dan 100% mee eens.