Zwart balkje kenteken / personen in video montage software

Auteur Topic: Zwart balkje kenteken / personen in video montage software  (gelezen 6088 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Gepost op: 29 november 2009, 20:54:05
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik op zoek naar video montage software waarmee je naast gemakkelijk een filmpje in elkaar kunt zetten (in HD kwaliteit, 720i of 1080i) ook bijvoorbeeld nummerborden kunt weg censureren d.m.v. zwarte balkjes etc.

Heeft iemand ervaring met dit soort sortware? En kan iemand mij vertellen wat voor software dit dan is ;)?

Alvast bedankt!


www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1 Gepost op: 29 november 2009, 21:24:54
Misschien wel leuk om te vermelden welk platform je op monteert (ik neem aan : PC met Windows, maar toch).

Op de PC liep alles continu alles vast, zeker als je met HD video materiaal werkt. Ik ben zelf daarom overgestapt naar de Mac (Apple) en gebruik daar inmiddels Final Cut Pro en Motion - daarmee gaat het prima.

Met 'Motion' kan je een beeld 'vastplakken' aan een bepaald stukje beeld in een video: dus bijvoorbeeld een balkje aan een kenteken vastkleven. Zie http://www.regio15.nl/images/video/bla.mov (Mac/Quicktime formaat) voor een voorbeeld. 'Motion' volgt dan het beeld en zorgt ervoor dat je balkje er mooi over heen blijft liggen (tenzij er een agent voor het kenteken langsloopt haha)

Met  'Final Cut Pro' monteer ik de video; maar kan je ook (simpeler dan in Motion) bepaalde delen van het beeld 'blurren'; zie bijvoorbeeld de video bij het item http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/2-ongevallen/2504-ernstig-ongeval-a12-bij-zoetermeer (op 01:44 en verder). Net wat minder mooi dan met 'Motion', maar ook doeltreffend.

Maar realiseer je wel: je vraagt om 'makkelijk'. Om zo'n kenteken 'vast te kleven' en dat mooi vloeiend mee te bewegen, vraagt heel wat rekenkracht. Dat gaat je (volgens mij) ook niet lukken met simpele software als Pinnacle e.d.

Peen
Redacteur van


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #2 Gepost op: 29 november 2009, 21:41:13
Hmm da's balen. Momenteel werk ik met videosoftware van Magix, maar die heeft er geen optie in zitten om dingen er in te tekenen. En mijn platform is Windows ;) (Mac is me voorlopig nog even te duur :))
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #3 Gepost op: 29 november 2009, 21:47:10
Nou; op de PC is er ook dergelijke software. Dan heb je het over pakketten van bijvoorbeeld de firma Avid: http://www.avid.nl/nl/products/professional-film-video.asp

Maar goed 'professional'; denk dus aan 1000 euro+ (tot 10-duizenden euro's aan toe) en een heel dikke computer; voor die rekenkrecht die ik net noemde. Misschien dat er simpeler/goedkoper software is die ook dergelijke functies heeft; maar ik ken die dan niet...

Peen
Redacteur van


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #4 Gepost op: 1 december 2009, 23:41:19
Ik doe het zelf ook allemaal met Avid Media Composer, en voor dingen te blurren als bijv. een kenteken of een persoon´s hoofd gebruik ik zelf Adobe After Effects en de tracking tool die daar ingebouwd zit  ;) (alleen als je er nét mee begint kan ik je garanderen dat je door de bomen het bos niet ziet, je moet er wel een paar avondjes voor nemen om het een beetje te snappen)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #5 Gepost op: 3 december 2009, 13:07:25
Mee eens: After Effects zal het ook kunnen; en draait bij mijn weten ook op Windows PC's.

Maar Stefanuzz (zonder 'lullig' te willen doen): als je nu met Magix video software werkt, is het misschien handiger/nuttiger om eerst je te verdiepen in de meer professionele video montage pakketten. Als je daar helemaal los op bent, kan je verder gaan met beeld-nabewerking software als After Effects en Motion.

Door eerste met de montage pakketten van die grote clubs te werken, heb je de basis goed in de vingers en kan je later doorgaan met de 'luxe' toeters en bellen.

Succes !

Peen
Redacteur van


Glenn2

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 december 2009, 14:58:33
Hmm da's balen. Momenteel werk ik met videosoftware van Magix, maar die heeft er geen optie in zitten om dingen er in te tekenen. En mijn platform is Windows ;) (Mac is me voorlopig nog even te duur :))
Wel hoor. Rechtermuisknop > aan beeldpositie op de video plakken.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #7 Gepost op: 5 december 2009, 10:55:25
Ik zie de functie en weet hoe ik 'em moet gebruiken maar bij een redelijke snelle beweging in het beeld volgt Magix het kenteken al niet meer terwijl knalgeel op grijs toch wel constaterend is.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon