Nieuwe led-verkeersregel lamp

Auteur Topic: Nieuwe led-verkeersregel lamp  (gelezen 35006 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #30 Gepost op: 5 december 2009, 14:25:32
(...) Het opzwaaien met een rode lamp kan inderdaad feitelijk niet maar gebeurd wel.
Omdat we vrijwel geen andere mogelijkheid hebben. Het is ondoenlijk om na een stopteken kegeltje te vervangen door een andere kleur (groen wordt volgens mij niet eens geleverd) en dan te gaan opzwaaien. Dus gebruiken we de rode kegel voor het stopteken en daarna ook voor het oprijteken. En als er een alternatief is om daar anders mee om te gaan, dan is dat wat mij betreft reden genoeg om het in elk geval te proberen. En als dan blijkt dat het niet of niet voldoende effectief is, dan gaan we weer terug naar onze vertrouwde rode kegel ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #31 Gepost op: 5 december 2009, 14:29:15
Inderdaad zijn er geen alternatieve voorhanden, dus roeien met de riemen die we hebben.
Iedreen begrijpt dat ook wel.
Alleen ben ik wel benieuwd naar de juridische status van een groene lamp met opzwaaien ect.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #32 Gepost op: 5 december 2009, 15:37:37
De politie heeft bij mij nog voldoende gezag. Ik volg hun aanwijzingen ook op zonder een juridische basis van hun tekens.
Een publiekscampagne om met elkaar dezelfde afspraak te hanteren lijkt mij voldoende.

Als voorbeeld de rits-campagne...volgens mij is ritsen ook niet in de wet opgenomen...

Het grootste probleem van deze lamp lijkt mij zijn smalle spectrum. Zoals een luchthoorn met zijn vele harmonischen veel "harder" klinkt dan een net zo afgestelde electrische hoorn, zo zal ook deze led lamp minder "fel" lijken bij gelijke lichtstroom.

Ook ben ik benieuwd of de lamp nog zichtbaar is bij een rode achtergrond verlichting bijvoorbeeld in het schijnsel van een brand...


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #33 Gepost op: 9 december 2009, 20:48:11
De politie heeft bij mij nog voldoende gezag. Ik volg hun aanwijzingen ook op zonder een juridische basis van hun tekens.
Een publiekscampagne om met elkaar dezelfde afspraak te hanteren lijkt mij voldoende. (...)
Jammer genoeg heeft de politie (en andere mannen en vrouwen met een verkeersregelende of hulpverlenende functie) niet bij iedereen nog 'voldoende gezag'. Dat jij nog respect hebt voor die mannen zegt niets over de rest van Nederland. Bovendien hebben een heleboel mensen geeneens weet van welke juridische basis dan ook, wat deels ook verklaart dat sommigen van mening zijn dat van alles gewoon mag.

Terug naar de lamp:
Gisteren een tijdje gesproken met Joram over allerlei zaken en een Control Wand in ontvangst genomen. Heb 'm gisterenavond naast mijn Magcharger gezet en voor wat betreft totale lichtopbrengst legt de Control Wand het zeker af. Echter hebben we de Mag of de Control Wand niet voor het verlichten van de werkplek maar voor het geleiden van het verkeer. Joram en ik zijn het er wel over eens dat het zwakke punt 'm zit in de vorm van de opzetkegel. De LEDjes stralen loodrecht in de opzetkegel, terwijl de kegel zelf vrijwel cilindrisch is. Dat betekent dat het licht dat verder de kegel instraalt niet echt meer op het plastic valt en je dus een afname van het lichtschijnsel krijgt. Het platte uiteinde is wel duidelijk aangestraald, wat in elk geval een indicatie is dat de lichtopbrengst van de LED in elk geval voldoende moet zijn voor het verlichten van de kegel als deze kegelvormig zou zijn. De verbeterslag voor de fabrikant zit 'm dus in het kegelvormig maken van de opzetkegel, zodat het licht beter op het plastic valt.
Het groene licht valt naar mijn mening beter op dan het rode licht, maar dat heeft uiteraard te maken met het kleurenspectrum, waar rood natuurlijk als minst opvallende kleur geldt.

Een en ander zegt nog niets over de effectiviteit in het verkeer. De veelgemaakte fout (met name bij verkeersregelaars) is het onbeweeglijk tonen van een lamp met rode kegel als een stopteken (liefst nog boven het hoofd). Belangrijk nadeel is dat je dan een heel felle lamp moet hebben om dat goed opvallend te maken. Beweging van de lamp is veel opvallender. Ik heb zelf het idee dat ook de Control Wand bij het bewegen wel voldoende zichtbaar zal zijn, maar dat moet de praktijk gaan uitwijzen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #34 Gepost op: 11 december 2009, 11:52:01
Toch zie ik nog een praktisch probleem. Voor de verkeersregelaar kan dit lampje wel handig zijn, maar politie/brandweer die regelmatig ook verkeer regelen die hebben toch sowieso al een zaklamp nodig. Waarom twee zaklampen meesjouwen als je ook een oranje kegel erop kan zetten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #35 Gepost op: 11 december 2009, 16:54:44
Toch zie ik nog een praktisch probleem. Voor de verkeersregelaar kan dit lampje wel handig zijn, maar politie/brandweer die regelmatig ook verkeer regelen die hebben toch sowieso al een zaklamp nodig. Waarom twee zaklampen meesjouwen als je ook een oranje kegel erop kan zetten.

Dus één zijde is een normale "witte" LED zaklamp, de andere zijde is de rode/groene lamp, begrijp ik het zo goed? Vandaar dus dat ik wel aan beide zijdes een lensje zag  ;)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #36 Gepost op: 28 december 2009, 22:34:57
Korte update (de uiteindelijke evaluatie volgt nog):

We hebben de Control Wand vandaag getest op een grote kruising in Enschede. Joram, de verkeersadviseur van de politie Twente en een verkeerskundige van de gemeente Enschede zijn opgetreden als waarnemer, ikzelf heb met een collega het verkeer geregeld op het kruispunt. Ruud (LSV) was helaas afwezig. Met twee videocamera's hebben we het geheel vastgelegd. We zijn in de schemering gestart met de Control Wand, en zijn na zo'n 20 minuten (toen het al ruim donker was) overgegaan op de Magcharger.

De eerste reactie: het wisselen tussen rood en groen was wat onwennig, snel wisselen was er niet altijd bij. Ligt misschien aan de handschoenen of aan de nieuwigheid. Lamp is wel lekker handzaam en licht; het is geen fitnessapparaat zoals de Maglite ;)

Voor wat betreft de lichtopbrengst is het rode licht eigenlijk minimaal voor het regelen van het verkeer op een grote kruising. Zeker tegen de oranje achtergrond van de jas valt het rode licht eigenlijk een beetje weg. Automobilisten reageerden soms vrij laat op de aanwijzingen. De Magcharger geeft veel meer licht en valt voor de weggebruiker ook meer op; het verschil was voor ons als verkeersregelaar direct merkbaar. Het groene licht is wel een heel interessante ontwikkeling. De lichtopbrengst daarvan is behoorlijk, en moet naar onze mening ook niet veel meer zijn; het groene licht is goed voor de verkeersstroom die gaat rijden zonder andere kruispunttakken af te leiden. De reacties van de weggebruiker waren soms wel wat onwennig ("groen licht? wat nu?"), maar dat ligt ongetwijfeld aan de onbekendheid. Hetzelfde zie je ook wel een beetje bij de Magcharger, waarbij sommige weggebruikers het "rode oprijteken" niet direct goed interpreteren.

Samengevat: het rode licht is minimaal, het groene licht is volgens ons voldoende fel en mogelijk een goed onderscheid tussen stoppen en rijden. De handzaamheid van de lamp is uitstekend, we waren desondanks nog wel wat aan het prutsen met het wisselen van kleur. Belangrijkste verbeterpunt is hoe dan ook de felheid van het rode licht. Aandachtspunten voor de toekomst zijn hoe we (zowel praktisch als wettelijk gezien) moeten omgaan met aanwijzingen met groen licht, en de wettelijke onderbouwing van oprijtekens in zijn algemeenheid.

De beelden en ervaringen worden verder geëvalueerd. Zodra deze evaluatie afgerond is zullen we een selectie van de beelden ook online beschikbaar stellen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #37 Gepost op: 30 januari 2010, 22:20:01
Zijn de beelden al beschikbaar. Ben erg benieuwd  ;)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #38 Gepost op: 30 januari 2010, 22:23:42
Aankomende week is de eindbespreking; daarna geven we (een deel van) de beelden vrij. Nog even geduld...  ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #39 Gepost op: 6 februari 2010, 12:43:31
Zoals toegezegd: de meest belangrijke beelden. Hieruit blijkt dat de lichtopbrengst het meest heikele punt is. Iets waar aan gewerkt moet/gaat worden...

Control Wand:


Maglite Magcharger:
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill