Jodiumtabletten tegen gevolgen kernongeval voor inwoners en hulpverleners

Auteur Topic: Jodiumtabletten tegen gevolgen kernongeval voor inwoners en hulpverleners  (gelezen 14260 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Peter71 link=msg=1174921 date=1371566960
Waarom is het verstandig om die pillen in opslag te houden met deze temperaturen?

Als je besluit om het aan de burgers uit te delen moet je ook zorgen dat het werkzaam is en blijft. Daarom besluit men ook om de tabletten die over datum zijn te vervangen. Deze tabletten dienen bewaard te worden bij een temperatuur onder de 25 graden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: 024 link=msg=1174929 date=1371567442
Als je besluit om het aan de burgers uit te delen moet je ook zorgen dat het werkzaam is en blijft. Daarom besluit men ook om de tabletten die over datum zijn te vervangen. Deze tabletten dienen bewaard te worden bij een temperatuur onder de 25 graden.
Ok, duidelijk. Ik wist niet dat die dingen ook onder die temperatuur bewaart dienen te worden. En dat het al zo strikt is dat dan zelfs het vervoer van die pillen uitgesteld wordt. Dank je. O0


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Peter71 link=msg=1174931 date=1371567555
Ok, duidelijk. Ik wist niet dat die dingen ook onder die temperatuur bewaart dienen te worden. En dat het al zo strikt is dat dan zelfs het vervoer van die pillen uitgesteld wordt. Dank je. O0

Ik weet het ook niet of het echt een probleem is als ze de pillen blootstellen aan de buitentemperatuur morgen. Het is gewoon een flater die je slaat als overheid als je de pillen achter in een heet bestelbusje gooit en gaat uitdelen onder tropische omstandigheden terwijl iedere burger in de bijsluiter kan lezen dat het in gesloten verpakking onder de 25 graden bewaard dient te worden.

Op moment wil men de kosten in de zorg terug dringen. Er zijn suggesties gedaan om ongeopende verpakkingen medicijnen weer terug te brengen naar de apotheek. Het is een slecht plan omdat een patient de verpakking een week op de verwarmingsradiator kan hebben laten liggen. Bepaalde medicijnen hebben dan hun werking verloren terwijl de verpakking er perfect uit ziet. Daarom is het een slecht en gevaarlijk idee, dokters die minder herhalingsrecepten voor langere periodes uitschrijven of zich beter houden aan voorschriften die er al zijn is veel slimmer en veiliger.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Voor die temperatuur controle heeft iemand al een heel erg en goed idee bedacht. Sealen van medicijnen met temperatuur controle strook erin.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: 024 link=msg=1174911 date=1371564134
Hoezo, moet je buurman ook een brandblusser voor je kopen en bij jou bezorgen omdat er risico is dat er een woningbrand ontstaat bij je buren. Ik denk dat de kans hoger is dat er brand bij je buren ontstaat dan de kans dat er ooit een kernramp zal plaatsvinden.

Maar de kans op heel veel besmettingen met radioactiviteit is bij een woningbrand nul. Dus mijn buurman heeft er niks mee te maken. Waarom is het een slecht idee om niet de overheid maar het bedrijf dit te laten regelen en betalen? En kom ajb niet met een buurman, ik woon vrijstaand.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: JJ75 link=msg=1175019 date=1371587216
Maar de kans op heel veel besmettingen met radioactiviteit is bij een woningbrand nul. Dus mijn buurman heeft er niks mee te maken. Waarom is het een slecht idee om niet de overheid maar het bedrijf dit te laten regelen en betalen? En kom ajb niet met een buurman, ik woon vrijstaand.

De kans dat de jodiumpil je gaat helpen als je dichtbij de kerncentrale woont is ook ongeveer nul. De mensen moeten de pil innemen zodra men al weet dat er radioactieve straling is vrijgekomen.

Jodiumpillen zijn wel nuttig voor brandweerkorpsen, politiemensen en ambulancepersoneel die zich buiten het rampgebied bevinden en ingezet gaan worden in het gebied. Zij slikken dan de pil voor ze blootgesteld kunnen worden aan straling.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Waarom wordt de verstrekking niet betaald door de eigenaren van de centrale? Waarom moet ik als burger pillen gaan halen tegen een risico afkomstig van een commercieel bedrijf? Is toch omgekeerde wereld? Laat ze maar brengen. Is ook veel beter voor het milieu.

Dat is een "vestzak, broekzak" verhaal. De centrale is, volgens mij, voor 70% van een bedrijf (Delta) waar lokale en regionale overheden de enige eigenaren zijn.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 9 april 2014, 21:16:01
Veiligheidsregio Twente: Mensen moeten jodiumtabletten in huis hebben

https://www.youtube.com/watch?v=oiZSF_WtmgY

RTV Oost
Gepubliceerd op 7 apr. 2014
Citaat
Bij een kernramp in de kerncentrale in Lingen moeten mogelijke slachtoffers in Twente jodiumtabletten in huis hebben. Dat zegt woordvoerder Jan de Vries van GHOR Twente, onderdeel van de Veiligheidsregio Twente.

Aanleiding voor de uitspraken van De Vries zijn de antwoorden van minister Schippers van Volksgezondheid op Kamervragen over jodiumtabletten.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default....
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Inwoners gemeenten Dinkelland en Losser ontvangen preventief jodiumtabletten
Binnenkort versturen de gemeenten Dinkelland en Losser in samenwerking met Veiligheidsregio Twente jodiumtabletten naar alle inwoners onder de 40 jaar die binnen een cirkel van 25 kilometer van de kerncentrale Emsland in Lingen wonen.lees verder


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Waarom alleen aan mensen onder de 40? Is bij hogere leeftijd het effect niet hoog genoeg? Of is het te duur om iedereen pillen te verschaffen?  ???
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens