Jodiumtabletten tegen gevolgen kernongeval voor inwoners en hulpverleners

Auteur Topic: Jodiumtabletten tegen gevolgen kernongeval voor inwoners en hulpverleners  (gelezen 14327 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1353532 date=1433209114
Waarom alleen aan mensen onder de 40? Is bij hogere leeftijd het effect niet hoog genoeg? Of is het te duur om iedereen pillen te verschaffen?  ???

Waarom de leeftijd op 40 is gesteld en niet 35 of 45 durf ik niet te zeggen. Wel weet ik dat de gevolgen van blootstelling aan straling vaak pas na enkele -tientallen- jaren zichtbaar is, en ook bij nakomelingen zichtbaar is. Als gekeken wordt naar wanneer ouders kinderen krijgen is dit vaak onder de gestelde grens van 40 jaar. Ik verwacht dat dit, icm de kosten, ermee te maken heeft.

De grens ligt trouwens op personen tot 40 jaar, m.u.v. zwangere vrouwen (die krijgen altijd een tablet).
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat
Boven 40 jaar is het advies - op basis van onderzoeken - om de tabletten niet te slikken, omdat vanaf deze leeftijd er geen verhoogd risico op schildklierkanker is aangetoond. Het innemen van de jodiumtabletten heeft boven 40 jaar wel beperkte risico's op allergie en schildklierfunctiestoornissen.

http://www.twenteveilig.nl/media/55269/Jodiumtabletten-opmaak.pdf


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Bij een kernongeval zal er toch op grote schaal moeten worden geevacueerd.
Als je eigen vervoer hebt zo snel mogelijk de auto pakken en wegwezen naar ver uit het gevarengebied. De overheid zal moeten zorgen voor overig vervoer.
Er is toch niemand die daar niets te zoeken heeft die gewoon al dan niet met een jodiumpil in het gebied zal blijven.
Vraag is hoe snel de overheid in staat zal zijn zinvolle informatie te geven over de verspreidingsgebieden en de bijbehorende gevaren.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Lekker verstandig om dan allemaal tegelijk in de auto te stappen. Zeker als pas na een paar uur overleg en opschalen de burgers zelf gealarmeerd worden. En waar moet je heen? De cirkel wordt straks 100 km.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Daarom zit er in Nederland al in veel producten extra jodium (brood, jozo enz)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: cavia link=msg=1353580 date=1433243126
Daarom zit er in Nederland al in veel producten extra jodium (brood, jozo enz)
Volgens mij zat dat vanwege een andere reden in zout en brood. Ik dacht dat Jodium nodig is voor een goede werking van onze schildklier en dat ons voedsel standaard te weinig Jodium bevat.


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
De regio Zuidoost-Brabant heeft tot ergens eind jaren 90 jodiumtabletten uitgedeeld aan inwoners van De Kempenstreek (Eersel - Hapert - Reusel enz). Dit wegens de angst voor een kernongeval bij SCK•CEN (Studiecentrum voor kernenergie) in Mol (14 Km vanaf de grens). Er is een tijdje een discussie opgelaaid om jodiumtabletten weer uit te delen maar dit is uiteindelijk niet doorgegaan.

Op het Eindhovens Dagblad had ik na zoeken dit artikel kunnen vinden.

http://www.ed.nl/regio/geen-jodiumtabletten-in-kempengemeenten-1.2047320
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau