ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 194638 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Gepost op: 4 december 2009, 00:23:34
Hallo,

Ik ben al een poosje het lezen van ECG's aan het oefenen. Het valt me alleen op dat vrijwel alle cursussen er van uit gaan dat je een flinke medische achtergrond hebt.. Die heb ik echter helemaal niet! De theoretische en anatomische basis weet ik volgens mij wel zo'n beetje.. Maar een studie Geneeskunde heb ik nog niet gedaan.

Ik vroeg me daarom af of iemand toevallig een manier weet waarop ik het zonder veel te veel moeite zou kunnen leren, of misschien wat voorbeelden kan laten zien van ECG's, die ik zou kunnen proberen te lezen.

Alvast bedankt!


You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


EdwinC

  • IC-verpleegkudige i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #1 Gepost op: 4 december 2009, 01:38:55
Hoi Bas de Leeuw,

Ik loop momenteel stage op afdeing cardiologie. Hier hebben we het boek 'snelle interpretaties van ecg's' , dit is een eenvoudig boek waar je stap voor stap leert om een ecg te kunnen lezen.
Een ecg lezen is moeilijk en blijft lastig.
Wat wil je op een ecg herkennen? ischemie, ritmestoornissen etc. want je kunt zoveel dingen in een ecg zien.
Misschien dat ik je dan wat ecg's kan laten zien.

Groeten Edwin


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #2 Gepost op: 4 december 2009, 06:57:54
Goed ECG's interpreteren zonder medische achtergrond is onmogelijk en ook behoorlijk zinloos naar mijn bescheiden mening. Je zal je dus echt moeten verdiepen in de medische achtergrond. Het boek van dale dubin is inderdaad een aanrader als introductie.
ECGpedia is ook goed om eens rond te kijken.


Chirurgie nurse

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #3 Gepost op: 4 december 2009, 10:56:00
De vraag is wel wat je er mee gaat doen.
Om goed ECG's te kunnen lezen moet je er dagelijks een aantal beoordelen in de praktijk en veel kennis hebben van de anatomie en fysiologie.
Zelf voor IC/Ambu vplk blijft het moeilijk om precies het goede te herkennen.. Geeft 1 ECG aan verschillende KUNDIGE mensen en ze geven allemaal een net iets andere conclusie.
Je moet toch kunnen begrijpen wat je voor ritmestoornissen kunt hebben of de verschillende infarcten kunnen herkennen. Je kunt zelfs zien of iemant een kalium tekort heeft. Weet jij dan wat de gevolgen daarvan zijn in het lichaam?
Als je dit doet zonder medische achtergrond en zonder een kundige leraar kun je het mi wel vergeten...
Op ecgpedia.nl staat overigens wel een hoop info..
Werkplek: IC in een academisch ziekenhuis


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #4 Gepost op: 4 december 2009, 13:56:06
Hoi Bas de Leeuw,

Ik loop momenteel stage op afdeing cardiologie. Hier hebben we het boek 'snelle interpretaties van ecg's' , dit is een eenvoudig boek waar je stap voor stap leert om een ecg te kunnen lezen.
Een ecg lezen is moeilijk en blijft lastig.
Wat wil je op een ecg herkennen? ischemie, ritmestoornissen etc. want je kunt zoveel dingen in een ecg zien.
Misschien dat ik je dan wat ecg's kan laten zien.

Groeten Edwin

Hoi Edwin,

Bedankt voor je positieve reactie, die schijnen schaars te zijn op dit forum. Post je eens een vraag, wordt je hier
compleet doodgeslagen.

Ik zou graag een beetje de basis willen weten.. Het is toch geweldig dat je door een ECG aan ST-elevaties kunt zien dat iemand een hartinfarct heeft?

Laten zien? Are we talking digital?

Bas
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 4 december 2009, 14:01:21
Hoi Edwin,
Bedankt voor je positieve reactie, die schijnen schaars te zijn op dit forum. Post je eens een vraag, wordt je hier
compleet doodgeslagen.

Hallo hee, ik zie hier alleen maar positieve reacties, iedereen denkt met je mee, zo te lezen! Niet zo negatief doen hoor... ;)

Compleet doodgeslagen...  ::) Of je moet een stortvloed aan negatieve PM's gekregen hebben?


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #6 Gepost op: 4 december 2009, 14:11:54
Hallo hee, ik zie hier alleen maar positieve reacties, iedereen denkt met je mee, zo te lezen! Niet zo negatief doen hoor... ;)

Compleet doodgeslagen...  ::) Of je moet een stortvloed aan negatieve PM's gekregen hebben?

Ik lees compleet zinloos, onzin, onzin en onmogelijk. Het zal wel aan mij liggen dan.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Chirurgie nurse

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #7 Gepost op: 4 december 2009, 14:33:51
Wat wil je dan horen? Moet je doen, je krijgt het vast onder de knie?

Prima, jij blij ;)

Je krijgt in dit topic nette en nuttige info. Dat het mss niet is wat je graag wil horen is iets anders..
Het is geen makkelijke stof die je even leert. Sterker nog....je zult het veel moeten blijven oefenen want het is niet iets dat je bij blijft als je er een tijd bent uit geweest.
Mag ik vragen wat je achtergrond is? Dat is wat makkelijker inschatten wat tot heden je kennis is. Ben je verpleegkundige of EHBO of iets anders?
Werkplek: IC in een academisch ziekenhuis


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #8 Gepost op: 4 december 2009, 21:47:46
Ik lees compleet zinloos, onzin, onzin en onmogelijk. Het zal wel aan mij liggen dan.

Ok, mijn reactie dus, het was vroeg. Nog geen koffie op, kan dan wat direct zijn, excuses daarvoor. Mijn boodschap verandert echter niet, maar zal proberen hem toe te lichten.

Als eerste ben ik het eens met chirurgie nurse, wat is je achtergrond? Over diverse topics haal ik uit dat je werkt voor een ambulancedienst??? Maar als wat? Je hebt het over ambulance-verpleegkundige worden? Ben je dan al verpleegkundige of wat? Beetje onduidelijk allemaal.  ;)

Dan het volgende, een beetje ECG's lezen bestaat ,helaas, niet. Even je voorbeeld van ST-elevaties, deze kunnen inderdaad wijzen op een infarct, echter ze kunnen ook wijzen op de volgende aandoeningen (schaamteloos gekopieerd van ECGpedia, waar ik je overigens al naar verwees):

  • Linker bundeltalkblok
  • Linkerventrikelhypertrofie
  • Vroege repolarisatie (zie onder)
  • Hypertrofische cardiomyopathie : V3-V5 (kan ook nog V6)
  • Acute pericarditis: alle afleidingen geëleveerd behalve aVR
  • Longembolie : V1 en aVR
  • Hypothermie : V3-V6, II, III en aVF
  • Hyperkaliëmie: V1-V2 (V3)
  • Acute neurologische aandoeningen: alle afleidingen, met name V1-V6
  • Acute sympathische stress: alle afleidingen, met name V1-V6
  • Brugada syndroom
  • Contusio Cordis
  • Aneurysma cordis

Tegelijkertijd betekent de afwezigheid van ST-elevatie niet dat je zomaar kan zeggen dat er geen sprake is van een hartinfarct.

Een beetje ECG's lezen leidt dus mogelijk tot hetzij de verkeerde diagnose, hetzij valse geruststelling.

Vandaar mijn opmerking, wil je je er echter goed in verdiepen dan zou ik beginnen bij ECGpedia. Suc6  :)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #9 Gepost op: 5 december 2009, 01:56:10
Even voor de duidelijkheid: Ik ben niet werkzaam bij een ambulancedienst. Ik heb totaal geen medische achtergrond. Mijn vader echter wel, en ik kan het niet laten om eigenlijk zo vaak mogelijk zijn boeken in te kijken.

Mijn grote droom is inderdaad om ambulance verpleegkundige te worden. Ik doe echter VWO en aangezien HAVO benodigd is om de HBO-V te gaan doen (hoorde laatst nog iets over HBO-studie Medisch Hulpverlener?), wil ik graag alvast iets doen met dat extra stukje kennis dat je als VWO-er krijgt.

Ik interesseer mij ontzettend in bijna alle medische dingen en heb laatst een boek (overigens door mijn vader geschreven) over het leren lezen van ECG's voor assisterenden in de zorg gevonden. Dit kende ik binnen de kortse keren uit mijn hoofd, maar ik vond het toch eigenlijk wel heel basic. Dit alles is gewoon een hobby, maar wel een educatieve hobby.

In het topic 'Raad het plaatje' staan een aantal ECG's. Zonder te spieken kan ik er een SVT en atriumfibrilleren uithalen, maar veel verder kom ik niet.. Ik oefen wel veel, maar zonder echt verdere kennis op te doen..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..