ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 194666 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #10 Gepost op: 5 december 2009, 09:50:40
....

In het topic 'Raad het plaatje' staan een aantal ECG's. Zonder te spieken kan ik er een SVT en atriumfibrilleren uithalen, maar veel verder kom ik niet.. Ik oefen wel veel, maar zonder echt verdere kennis op te doen..

Dat is knap...maar leg dan eens uit wat het verschil is tussen een SVT en Atriumfibrileren?? Daar ben ik wel benieuwd naar aangezien SVT een verzamelnaam is voor een grote groep atriale ritmestoornissen en AF een gespecificeerde atriale ritmestoornis.

Conclusie: Je ziet dus dat doordat je er weinig verstand c.q. geen scholing in gehad hebt al zaken verkeerd gaat benoemen. En als je dit soort uitingen gaat doen in je opleiding enz. zul je het niet ver schoppen in de verpleegkunde denk ik. Dus mijn advies is...doe de dingen waar je goed in bent en waar je niet goed in bent..volg daar dan een opleiding voor...dan mag je meepraten over dit soort zaken.  ;D


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #11 Gepost op: 5 december 2009, 14:11:52
...

dan mag je meepraten over dit soort zaken.  ;D



En dát wil ik kunnen! Dat moet toch mogelijk zijn.. Ik ben ontzettend leergierig, dit moet toch zonder jarenlange opleiding te leren zijn?!
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Chirurgie nurse

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #12 Gepost op: 5 december 2009, 14:42:42
Nee, zolang je alleen de theorie maar leert en niet je patienten in de praktijk ziet is het mi niet mogelijk.
Ik gaf al eerder aan dat een Huisarts, een ambuvplk en een IC vplk het ook laten checken door een cadioloog of intensivist.
Denk jij dan dat je het wel kunt terwijl je geen degelijke opleiding, klinische blik, ervaring met deze categorie patienten hebt?

Je zult kleine dingen mss leren herkennen maar een ECG tot in de details leren lezen zonder gedegen opleiding zit er niet in.
Ik ben verpleegkundige start nu met de IC opleiding. Ben net zo leergierig als jou. Als ik het zonder opleiding en heeeeel veel oefenen niet zomaar leer, terwijl ik wel op de juiste afdeling zit met de juiste mensen om mij heen die me alles keer op keer uitleggen waarom denk jij het dan wel te kunnen? (en dat geld voor elke pleeg in het vak die lang gestudeerd heeft..)
Werkplek: IC in een academisch ziekenhuis


Glenn2

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 5 december 2009, 14:53:09
Als leek kan ik een ECG lezen. Ik kan 't zien als iemand een hartstilstand heeft. En daar houdt het ook mee op. Een vriend van me doet nu de CCU opleiding en is bijna klaar en vindt het nog steeds erg moeilijk om goed te interpreteren. Dus waarom zou jij het wel kunnen? Dat is niet negatief, dat is gewoon realistisch denken.


EdwinC

  • IC-verpleegkudige i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #14 Gepost op: 5 december 2009, 15:44:10
een ding is duidelijk, wat ik ook al zei; een ecg lezen is en blijft lastig, en je merkt dat er veel valkuilen en mogelijkheden zijn.
Om een ecg/ ritmestrook goed te kunnen beoordelen heb je idd voldoende kennis nodig van de elektrofysiologie. Als dat er is, vergaar je de meeste kennis door veelvuldig ecg's te beoordelen.
een aanrader is dus het boek 'snelle interpraties van ecg's ' en ecgpedia.nl.

je kan nooit te vroeg beginnen met de basis erin te krijgen(Y)

suc6


Chirurgie nurse

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #15 Gepost op: 5 december 2009, 16:01:17
En dát wil ik kunnen! Dat moet toch mogelijk zijn.. Ik ben ontzettend leergierig, dit moet toch zonder jarenlange opleiding te leren zijn?!
`
Wat je wel kunt doen en die site is hier al een aantal keer genoemd: ecgclopedia.nl (of .org)
Daar staat een wereld aan info. Als je dat allemaal onder de knie hebt en ook daadwerkelijk begrijpt ben je een heel stuk verder (en een hele tijd)
Ik ben er ook aan begonnen maar het is moeilijk zonder de praktijk vond ik. Mss dat het jouw makkelijker afgaat. Ik heb ook geen VWO gedaan. ;)
Werkplek: IC in een academisch ziekenhuis


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #16 Gepost op: 7 december 2009, 16:45:41
In ieder geval bedankt allemaal, ik zal kijken wat ik ermee kan. Ik heb sowieso al even op ECGpedia gekeken en inderdaad, daar staat nog een bom aan informatie ::)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #17 Gepost op: 7 december 2009, 20:40:43
Haha, toevallig geef ik as. woensdag een themabijeenkomst over ECG's en levensbedreigende ritmestoornissen. ;D Dit in het kader van het laatste jaar van m'n VP-opleiding.

ECG's lezen is iets wat je goed uitgelegd moet krijgen, mee moet werken en vooral veel moet oefenen en herhalen. Ik heb het ook niet standaard in m'n opleiding gehad...


(ben er ook nog niet 100% in, maar een stage op cardiologie, 2 op cardiochirurgie en een ALS-cursusje hebben wel een steentje bijgedragen ;))
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #18 Gepost op: 8 december 2009, 23:04:33
Een aardig basis boek is "snelle interpretaties van ecg's" en...
hou hogeschool Utrecht in de gaten ;) die gaan starten met een HBO-v variant acute hulpverlener (of zo iets, weet de naam niet meer :-[)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #19 Gepost op: 9 december 2009, 00:09:03
Een aardig basis boek is "snelle interpretaties van ecg's" en...
hou hogeschool Utrecht in de gaten ;) die gaan starten met een HBO-v variant acute hulpverlener (of zo iets, weet de naam niet meer :-[)

Klopt, er komt een Bachelor Medisch Hulpverlener. 4-jarige studie, enige probleem is dat je hierna niet BIG-geregistreerd bent, wat op dit moment wel een vereiste is voor ambu vpk's..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..