ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 196546 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #100 Gepost op: 10 maart 2010, 20:09:15
Helaas te oud voor een studie spoedarts anders had ik dat zeker gedaan, nu houd ik het maar bij een hobby als ehbo'er die af en toe een boekje leest ;)

Arts en ehbo'er is toch wel een gigantisch verschil.. Is het ook geen optie om je om te laten scholen tot iets wat daar tussenin zit, zoals verpleegkundige? Met de kennis die zich in jou bevindt en ik al heb mogen proeven, kun je vast zo aan de slag op de IC of CCU..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #101 Gepost op: 10 maart 2010, 20:33:24
Nou ja omscholen tot pleeg zal wel lukken, ware het niet dat dat weer een paar jaar school kost, wie betaalt in de tussentijd mijn hypotheek en zo ?
En als je er daarna ook qua salaris er nog flink op achteruit gaat dan is het misschien toch niet zo realistisch.

En overschat mijn kennis niet hoor, van bepaalde dingetjes weet ik best het een en ander af, maar val heel van andere dingen die je als pleeg ook moet kennen weer weinig tot niets, nu leer ik alleen wat ik leuk vind, bij een echte opleiding kun je dat vergeten.

Tja had ik maar eerder moeten bedenken .....
Over 14 dagen weer een stage op de ambu, ook leuk en leerzaam, misschien binnekort weer weekend SEH, zou blijven we ook van de straat :-)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #102 Gepost op: 10 maart 2010, 22:53:02
Okeee, nieuw ECG. Wie biedt zich vrijwillig aan er eentje te plaatsen?  ;)

Of zal ik maar?
Komt ie!!


Nou, leef je uit! ECG van een 60 jarige man met een pacemaker (dat krijg je cadeau).
Wat is dit? FF bij 't begin beginnen, he?
Schiet er maar es op.
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #103 Gepost op: 10 maart 2010, 23:28:12
PVC of een bundeltakblok.. en ik meen afib te zien?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #104 Gepost op: 10 maart 2010, 23:36:02
PVC of een bundeltakblok.. en ik meen afib te zien?
Welke wordt het? ;)
Gegeven is dat patient een pacemaker heeft, he? Ter info: LR is 60ppm, AMS-baserate 80ppm. PAV 200ms, SAV 160 ms.
Beginnen we ff bij 't begin: frequentie, regelmatig/onregelmatig, P-toppen, let op de spikes (al zijn ze klein), dus sinusritme ja/nee, QRS-en, etc...
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #105 Gepost op: 10 maart 2010, 23:46:47
Welke wordt het? ;)
Gegeven is dat patient een pacemaker heeft, he? Ter info: LR is 60ppm, AMS-baserate 80ppm. PAV 200ms, SAV 160 ms.
Beginnen we ff bij 't begin: frequentie, regelmatig/onregelmatig, P-toppen, let op de spikes (al zijn ze klein), dus sinusritme ja/nee, QRS-en, etc...

Oei, helemaal over de pacemaker heen gelezen. 'Beginnen bij het begin' krijg je morgen van me!
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #106 Gepost op: 11 maart 2010, 17:08:08
Oké, daar gaan we dan!

Sinusritme, ja/nee: Nee
Hartritme: Net geen bradycardie, zo rond de 60..
Regelmatig/onregelmatig: Onregelmatig ritme
QRS-complexen: Ik zie regelmatige pacemakerslagen, deze zijn verbreed. Ook zie ik versmalde supraventriculaire slagen zonder duidelijke P-toppen en ondertussen afib.

Conclusie: Help?   :-X

En de waarden die je me hebt gegeven zeggen me eigenlijk niets.. (LR is 60ppm, AMS-baserate 80ppm. PAV 200ms, SAV 160 ms)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #107 Gepost op: 11 maart 2010, 21:52:48
Het is inderdaad geen sinusritme en er is sprake van AF. Das in elk geval goed! Het is bekend dat deze patient dat regelmatig heeft, soms kort, soms lange tijd.
Frequentie varieert van 60 tot 75. Dat kan, want er is soms geleiding (van het AF) en soms niet en dan doet de pacemaker wat.

Maar er is ook wat met die pacemaker aan de hand. Daarvoor zal ik eerst die gegeven waarden uitleggen.
LR is de lowerrate, dat is de laagste frequentie die de pacemaker toestaat.
AMS-baserate is de lowerrate bij AF. (he, hadden we dat niet?), die staat op 80ppm (!!) Bij AF modeswitcht de pacemaker van DDD(R) naar DDI(R).
PAV is gepaced AV-delay. de AV tijd na een atriale pace
SAV is gesensed AV-delay, de AV tijd na een atriale sense.
Atriale sensitivity staat op 0,25 mV (Dus alle signalen boven de 0,25mV ziet de pacemaker)
Ventricilaire sensitivity staat op 3mV (Dus alle signalen boven de 3mV ziet de pacemaker)

Nu is mijn vragen:
-Er is dus AF, waarom loopt de pacemaker dan niet op de AMS-baserate?
-Waar kun je dat aan zien? Of wat gebeurt er? Beschrijving....
-Op het ECG zie je verschillende QRS-complexen. Beschrijf de 12 QRS complexen op het ECG (is het eigen geleiding, PCV, PAC met eigen of aberrante geleiding, gepaced of iets anders en zo ja, wat?)
-Wat zou je met deze patient kunnen doen?
-Wat zou je met de pacemakerinstellingen kunnen doen?

Schiet er maar weer op ;)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #108 Gepost op: 13 maart 2010, 01:20:54
Arts en ehbo'er is toch wel een gigantisch verschil.. Is het ook geen optie om je om te laten scholen tot iets wat daar tussenin zit, zoals verpleegkundige? Met de kennis die zich in jou bevindt en ik al heb mogen proeven, kun je vast zo aan de slag op de IC of CCU..

eerst nog maar even fase 1 doen dan, de gewone plegen opleiding....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #109 Gepost op: 13 maart 2010, 10:45:15
eerst nog maar even fase 1 doen dan, de gewone plegen opleiding....

Ik zei ook, om je om te laten scholen tot pleeg (dus mbo-v of HBO-v), DAN kun je vast zo aan de slag op de IC of CCU.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..