ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 197529 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #190 Gepost op: 31 maart 2010, 19:19:00
om het type tweede graads blok te bepalen kijk je of de PQ tijd toeneemt tussen opeenvolgende volledige complexen slagen, wanneer je echter een 2:1 geleiding hebt zul je dus nooit twee volledige complexen achter elkaar hebben en om die reden kun je het blok dus niet als een Wenkenbach of Mobitz benoemen.

Wat je ectra vragen betreft, het is niet mijn terein van deskundigheid en heb dus ook de antwoorden niet voor je, maar ik en er wel benieuwd naar, dus laat maar komen als niemand anders een poging waagt  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #191 Gepost op: 31 maart 2010, 20:23:18
om het type tweede graads blok te bepalen kijk je of de PQ tijd toeneemt tussen opeenvolgende volledige complexen slagen, wanneer je echter een 2:1 geleiding hebt zul je dus nooit twee volledige complexen achter elkaar hebben en om die reden kun je het blok dus niet als een Wenkenbach of Mobitz benoemen.

Ben het helemaal met je eens dat je geen twee volledige complexen in elke afleiding kunt krijgen op deze manier. Je hebt tenslotte maar 10 seconden.... Het is dan ook aan de laborant om op dat moment te beslissen om een langere strook te schrijven of met andere indeling. Bijv. 12 afleidingen onder elkaar, dan heb je een hele rij in elke afleiding. Tipje voor hen die de ECG's draaien. ;)

Met die reden waarom het geen Wenckebach of Mobitz is, ben ik het niet helemaal eens.
Dat het geen Wenckebach block is, moge duidelijk zijn, daar ben ik het volkomen mee eens. Er is geen toename in PQ-tijd voordat er een complex uitvalt. Dit is kenmerkend voor Wenckebach block (ook wel Mobitz I) genaamd en dat is hier niet het geval. Geen Wenckebach-/Mobitz I block. Ter illustratie leuk filmpje. Dit vergeet je NOOOOOOIT meer:  :D

Het is echter wel een Mobitz II block. Er zijn verschillende Mobitz II blocken, waarvan dit een bijzondere is waarbij om en om een complex uitvalt. 2:1 Mobitz II block dus. Dit heeft verder niets te maken met hoelang die PQtijd is, maar met het wel of niet uitvallen van complexen.
Een Mobitz II block is een onbetrouwbaar block, omdat je niet weet wanneer en vooral niet hoeveel complexen er uit gaan vallen. Is dus een pacemakerindicatie.
Een Wenckebach-block (Mobitz I) is een betrouwbaar block. Het is zelfs fysiologisch! En dient om het hart te 'beschermen" bij hoge atriale frequenties. Treedt een Wenckebach-block echter te vroeg op, dus bij lagere frequenties, dan is het pathologie en kan als het klachten geeft eveneens een pacemakerindicatie zijn. Iemand van 30 jaar die bij bijv 110 bpm al begint te Wenckebachen kan zich nooit normaal inspannen. Dus dat moet je niet willen en die zal bij klachten een pacemaker gaan krijgen.

Een Mobitz II- block waarbij meer dan 2 P-toppen aan de QRS vooraf gaan wordt overigens een 'hooggradig AV-block' genoemd.

Wist je dat....
... bij het instellen van de pacemaker ook rekening gehouden wordt met dat fysiologische Wenckebach principe? Je stelt een max waarde in voor de te volgen atriale frequentie. Wordt die frequentie overschreden dan zal de ventriculaire pace worden uitgesteld (dus krijg je een langere PQ tijd) en zodra een atriaal event in de zg PVARP (post ventricular atrial refractory period) valt, zal de pacemaker hem niet ventriculair volgen en valt dat complex dus uit. Resultaat: Wenckeback patroon!! Schattig, he?

Maar kom op. Waag eens een poging met die vragen. Waarom wil je deze patient nou een pacemaker geven? Wat wil je uiteindelijk gaan zien? Dan weet je ook wat die pacemaker gaat doen! Daarom nog even die drie vraagjes:
1. Stel dat je 2:1 geleiding hebt van een atriaal ritme van 140 (hou je een ventriculaire van 70 over, he) en we gaan er een pacemaker in stoppen. Wat gebeurt er dan als je de pacemaker aansluit? (onbelangrijk wat de instellingen zijn)
2. En denk je dat je patient daar blij van wordt?
3. Wat doe je daar dan aan VOORDAT je het ding aansluit? (zie ook verhaal hiervoor.....)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #192 Gepost op: 31 maart 2010, 20:54:06
ik sluit een oorzaak als bij wenkebach niet uit en acht die waarschijnlijker als Mobitz 2 en wel om de volgende twee redenen
1. het qrs complex is smal, dus de av knoop lijkt eerder aangedaan dan de bundels
2. de PR tijd is verlengt, ook dit wijst op een AV node betrokkenheid

in de praktijk zou je aan de hand van de reactie op carotismassage, atropine of inspanning gemakkelijker een inschatting kunnen maken van de locatie van het blok, ook een holter (langdurige) registratie laat je meestal wel zien wat er aan de hand is.

Maar strikt beschouwd kun je bij een 2:1 blok niet bepalen of het wenkebach danwel Mobitz  type II is, want daarvoor heb je meer voortgeleide P toppen nodig.
Aan de hand van het bovenstaande kun je vaak wel bepalen of de oorsprong van het blok in de AV node ligt of lager, maar Wenkeback of Mobitz zegt iets over het ECG beeld en niet over de locatie van het blok, vandaar dat je een 2:1 blok niet op die manier kunt benoemen

Ondanks het feit dat een storing in de AV geleiding minder ernstig is al een storing op lager nivo, is in dit geval een pacemaker toch aangewezen om de simpele reden dat de afwijking duidelijk symptomatisch is en de kwaliteit van leven negatief beïnvloed

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #193 Gepost op: 31 maart 2010, 22:20:08
Heee Jacques,
Dan verschillen we hier van mening.

Je zegt dat de benaming Wenckebach en Mobitz II iets zeggen over het ECG beeld en niet over de locatie van het blok. Dat is waar.
Maar helemaal bovenaan in je bericht zet je dat Wenckebach waarschijnlijker is dan Mobitz I omdat de AV knoop eerder lijkt aangedaan dan de bundels en je het dus WEL van de locatie van de geleidingsstoornis laat afhangen hoe je het noemt. Dat klopt niet met elkaar.

Ik noem het een Mobitz II op basis van het ECG. Ik zie dat er 2:1 geleiding is, dus kun je ook niet stellen dat de PQ tijdverlenging toeneemt(en het dus een Mobitz I zou zijn). ECG beeld is dus Mobitz II en wel die bijzondere met 2:1 geleiding.
Als we het dan over de plaats van de geleidingsstoornis gaan hebben, weten we in elk geval dat hij niet in de bundeltakken gelegen is, want het is een smal complex. Daar zijn we het nog eens ;) Dat betekent dat de stoornis in de AV-knoop en/of in de His-bundel gelegen kan zijn. Aangezien de AV-knoop langzaam geleidt ( deze bewerkstelligt namelijk de vertraging tussen de atria en de ventrikels), is deze kort refractair en zou een tweede P-top (die in de T-top valt) WEL voorgeleid kunnen worden. Dit gebeurt echter niet, deze wordt geblokkeerd.
Dan moet de stoornis onder de AV knoop liggen, dus in de His-bundel. In de bundeltakken kan weer niet, want dan zou het QRS verbreed zijn en dat zien we niet. Die His-bundel is een relatief snel geleidende bundel , wat betekent dat deze ook langer refractair is waardoor een tweede prikkel die daar aankomt uitdooft en geen geleiding geeft. Heee! Dat zien we hier gebeuren! Dus het is aannemelijk dat de geleidingsstoornis in de His-bundel zit, en wellicht ook gedeeltelijk in de AV-knoop, maar die zal niet in z'n eentje zo'n enorme PQ-tijd veroorzaken). Stukje elektrofysiologie....

Bij carotismassage zul je de geleiding over de AV-knoop nog meer vertragen cq. blokkeren (!!), waardoor je alleen nog P-topjes zult zien. Heeft hier dus geen zin. Dit is alleen zinnig als je wilt uitmaken of een ritme met smal complex een (A)IVR, (accelerated) idioventriculair ritme is dat dus in de AV knoop of His-bundel ontstaat of echte voortgeleiding is en dus een supraventriculair ritme. Bij een (A)IVR zal het ventriculair ritme gehandhaafd blijven, bij een SV-ritme zullen er alleen P-topjes overblijven doordat de AV-geleiding geblokkeerd wordt.
En wat wil je gaan zien bij inspanning? Je kunt hooguit bereiken dat er nog meer complexen uit gaan vallen en ook dan kun je niets over PQ-tijd verlenging (slag op slag) zeggen.

Als je op je ECG 2:1 geleiding hebt, is een Wenckebach-block (=Mobitz I !!) al niet meer aan de orde, maar heb je te maken met een Mobitz II block. Er is geen volgend complex, dus kan je PQ-tijd niet verder verlengen. De toename in PQ-tijd is namelijk het kenmerk van den Wenckebach-block.

En om even kort te gaan over waar de geleidingsstoornis zit...
je stelt: 1. het qrs complex is smal, dus de av knoop lijkt eerder aangedaan dan de bundels
JA, bij BTB is je complex verbreed, dus in de bundels zal het hem niet in zitten, en NEE, want die AV-knoop alleen kan een ritme als dit niet veroorzaken, omdat de traag geleidende AV-knoop kort refractair is en je op je ECG dan niet direct uitval van QRS, maar toenemende PQ-verlenging zou gaan zien. Dit is hier niet het geval, we hebben 2:1 geleiding dus daar moet meer aan de hand zijn, nl een geleidingsstoornis in de His-bundel. Dit zie je niet in je QRS terug omdat de bundeltakken nog steeds keurig tegelijk geprikkeld worden en je QRS smal is.
verder stel je: 2. de PR tijd is verlengd, ook dit wijst op een AV node betrokkenheid
JA, de AVknoop zal hier zeer waarschijnlijk ook debet aan zijn, maar dat de volgende (2e) atriale prikkel geblokkeerd wordt (dus tegen refractair weefsel aanloopt), bewijst dat een snelle geleidingsbundels (die dus langer refractair is) hier de boosdoener is. De His-bundel.

Hierbij ook nog even een tabelletje uit het boek Klinische Elektrocardiografie van Prof Robles de Medina, waarin je kunt zien hoe frequent welke geleidingstoornissen bij welk type block voorkomen en op welk niveau.
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #194 Gepost op: 31 maart 2010, 22:43:29
Even nog een citaat uit je bericht: Ondanks het feit dat een storing in de AV geleiding minder ernstig is al een storing op lager nivo....
Een BTB is minder ernstig dan een geleidingsstoornis in de AVknoop of His-bundel. Ik neem aan dat je dat bedoelt. Met een bundeltakblok kun je heel oud worden, hoor!!
Met een pacemaker overigens ook  ;D
De prognose is mede afhankelijk van of het een geleidingsvertraging is of een echte blokkade. Vertragingen geven bij frequentieverhoging meestal blokken (uitzonderingen daargelaten...)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #195 Gepost op: 31 maart 2010, 23:00:25
Volgens mij zijn er meerdere waarheden is deze forum wereld
In mijn waarheid kun je op basis van het ecg 3 soorten 2e graads blok onderscheiden

1. Wenckebach of Mobitz I
Hier neemt de PR tijd progressief toe totdat een qrs complex uitvalt, dit is dus alleen te bepalen bij meerdere p-qrs complexen achter elkaar

2. Mobitz II
Hier is de PR tijd bij opeenvolgende complexen constant, ook dit is alleen te bepalen bij meerdere p-qrs complexen achter elkaar

3. Een 2:1 blok
Hier valt na ieder qrs complex het volgende complex uit. omdat er geen sprake is van meerdere opeenvolgende qrs complexen is een indeling in de vorige categorieen per definitie niet mogelijk. Dit is dus hier van toepassing.

Deze indeling wordt door de meeste deskundigen die ik gelezen heb gehanteerd, maar dit wil niet zeggen dat er geen andere indelingen zijn.
Bovenin mijn artikel heb ik het over de oorzaak waarbij ik een wenkebach achtige oorzaak waarschijnlijke acht, daarmee bedoel ik de oorzaken die de achtergrond vormen van de meeste wenckebach ECG beelden, dat is wat anders als dat het het zelfde zou zijn.

Bij atropine zie je bij een Wenckebach vaak een versnelling/verbetering van het ritme, bij Mobitz II zie je vaak een verslechterde voortgeleiding of geen verandering.
Bij inspanning zie je bij wenckebach vaak een verbetering, bij mobitz 2 gebeurt dit meestal niet en soms verslechterd de geleiding
Bij carotis masage zie je bij Wenckebach vaak verbetering, bij de rest juist niet.

Dit fenomeen is vrij uitgebreid geschreven ondermeer hier: http://www.medicine.nevada.edu/dept/imnorth/documents/A-VBLOCKSKulick_001.pdf en hier: http://www.fpnotebook.com/CV/EKG/AtrvntrclrBlck.htm en hier: http://emedicine.medscape.com/article/161919-diagnosis

Ook wat betreft de exacte locatie gaan er hierover meerdere theorieën de ronde maar dat gaat m.i. hier te ver waar het gaat om herkenning en benoeming van ECG kenmerken, de rest van het forum heeft inmiddels afgehaakt :-)

en wel aardige presentatie op dit gebied: http://www.authorstream.com/Presentation/draswinikumars-234932-av-nodal-blocks-cvs-education-ppt-powerpoint/
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #196 Gepost op: 31 maart 2010, 23:19:05
(...)

Ook wat betreft de exacte locatie gaan er hierover meerdere theorieën de ronde maar dat gaat m.i. hier te ver waar het gaat om herkenning en benoeming van ECG kenmerken, de rest van het forum heeft inmiddels afgehaakt :-)

(...)

Het gemiddelde niveau hoeft altijd het maximale niveau te zijn waarop gediscussieerd kan worden.  ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #197 Gepost op: 31 maart 2010, 23:44:54
Dat is waar, maar het moet ook geen welles-nietes spelletje worden op een onderwerp waarop de echte deskundigen het niet eens eens zijn.
Ik geloof niet niet dat de rest van het forum daar op zit te wachten, misschien leuk voor pm of desnoods een apart topic.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #198 Gepost op: 1 april 2010, 11:22:32
Tijd voor een nieuw ECg ?
Ik heb nog wel wat, maar een beetje afwisseling mag ook natuurlijk  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #199 Gepost op: 1 april 2010, 17:59:51
Ik vind het prima, hoor! Als patient die pacemaker maar krijgt, anders komt het niet goed met haar. En die zal ze hoe dan ook gaan krijgen, toch?
Vast geen 1 april-grap!  ;D
Nou, leg nog es een mooie neer. Ik laat me verrassen!!  :D
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)