ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 197526 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #260 Gepost op: 22 april 2010, 21:20:25
Hoi Jelle en andere geinteresseerden!
Ik weet niet wat je met die patient van plan was, maar medische apparatuur heeft een bepaalde klasse die bepaalt aan welke eisen die moet voldoen. Het ziekenhuis (of instelling) dat eigenaar is van de apparatuur moet ervoor zorgen dat deze door de TD gekeurd is en aan die eisen voldoet.
Maar je zult niet gauw iemand roosteren met een ECG apparaat, hoor! ;)
In hoeverre de filter in appartuur voor in de ambulance afwijken van ander ECG appartuur is mij niet bekend. Meestal wordt er daar niet al te precies gekeken op de plaatsing van de electrodes, want het gaat om de acute dingen die directe behandeling behoeven. En omdat er op zo'n moment meestal meer dingen tegelijk gebeuren, willen er nogals eens wat artefacten in zitten.
Ik weet niet of er een ambulancemedewerk(st)er is die hier meer over weet?
Groetjes
Sam
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #261 Gepost op: 22 april 2010, 21:47:58
ECG van een 73-jarig vrouw met klachten van hartkloppingen. Huisarts heeft haar ingestuurd vanwege de snelle polsslag die hij bemerkte.
Deze vrouw gebruikt acenocoumarol i.v.m. een trombose been in het verleden. Verder geen medicatie. Ze heeft dit nu voor het eerst en voelt zich erg moe.
Nou, eerst maar es het ECG beoordelen, dan wat we geconstateerd hebben en verzinnen wat we hier eens aan kunnen doen.  Succes!!
 
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Kanarie

  • Gast
Reactie #262 Gepost op: 22 april 2010, 21:55:12
Het lijkt een regelmatig ritme van ongeveer 150 slagen per minuut, een rechter hartas, als er P-toppen zijn, dan zitten die tussen het QRS-complex en de T-top in, de complexen lijken niet verbreed, geen pathologische Q's, trage R-progressie V2-3, ST-depressie in II en V4-6, T-toppen normaal.
AV-nodale re-entry tachycardie?


Kanarie

  • Gast
Reactie #263 Gepost op: 22 april 2010, 21:57:53
Verdere diagnostiek en behandeling: Even onder bewaking kijken wat carotismassage doet en dan adenosine?


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #264 Gepost op: 22 april 2010, 22:16:02
@Kanarie
Dat zou een optie zijn. Als je aan een re-entry tachycardie denkt, zou je dat kunnen doen.  O0
Iemand anders nog een ander idee? Want dat kan ook goed zijn...
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Kanarie

  • Gast
Reactie #265 Gepost op: 22 april 2010, 22:19:40
Ik wil weten wat de oplossing is :P Maar inderdaad, anderen moeten ook nog reageren, dus ik moet nog even geduld hebben tot je ons uitsluitsel geeft.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #266 Gepost op: 22 april 2010, 23:59:24
Heej leuk!!! Een nieuwe:

Frequentie/ritme: 150 bpm, P toppen kan ik niet zien. Ik zie ook geen P toppen in de T top. Ritme is wel regullair.
QRS: smal, dus in ieder geval een ritme dat niet vanuit de ventrikels komt. AV nodaal ritme.
Hartas: I lijkt meer negatief dan positief, aVF positief. Dus een rechter hartasdraaiing denk ik.
Hypertrofie: Boezems vanwege ontbreken P-top niet te beoordelen, ventrikels niet hypertrofisch
Infarcten: Q in V1 en V2 (ik zoek immers naar een Q)ik twijfel vanwege dat kleine positieve puntje voorafgaande aan de (Q)S, V3 laat voorafgaand aan de diepe S iets een opstaande R zien van 1mm.
ST: V2 1mm bovedn de basislijn, V3 begint de T 1mm onder de basislijn...  Ik denk eigenlijk niet aan infarcering...

Ik kom niet verder dan een AV-nodale tachycardy. (AV nodale ritmes zitten toch rond de 50bpm?)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #267 Gepost op: 23 april 2010, 22:18:18
JA hoor! Schiet er maar op! Leuk!
Je hebt gelijk dat AV nodale ritmes meestal rond de 50 bpm liggen. Je heb ook zoiets als een AIVR een accelerated idioventriculair ritme, maar dat is hier niet aan de orde.
Nee, infarcten kunnen we hieruit niet opmaken, goed gezien. En ST-elevaties/depressies worden meestal ook pas interessant als het 2mm of meer bedraagt.
Ik vind het wel bijzonder dat de eerste gedachten richting een AV nodale(re-entry) tachycardie gaan.
Vuistregel is: een smalcomplex tachycardie met een frequentie van rond de 150 bpm is een 2:1 flutter, totdat het tegendeel bewezen is.  ::)
Vergeet niet dat re-entrytachycardieen zeldzamer zijn dan A-flutters.
Dat kleine puntje voorafgaande aan het QRS in V3 zou ook heel goed het begin van een fluttergolf kunnen zijn.
Bij nader onderzoek bleek dit inderdaad een flutter te zijn met 2:1 geleiding.
Ook het feit dat mevrouw dit nooit eerder heeft gehad, doet je dan weer niet aan een re-entrytachycardie denken. Als het substraat aanwezig zou zijn, had ze daar zeer waarschijnlijk al eerder last van gehad en bij het oplopen van de leeftijd, gaat de geleiding eigenlijk alleen maar achteruit.
De optie was chemische of electrische cardioversie. Omdat mevrouw toch al ontstold was en ze best veel klachten had van deze frequentie, is voor de kortste 'klap' gekozen: ECV. Mevrouw is op een lage dosis anti-aritmica gezet en een paar uur later verliet een tevreden klant het pand. ;)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #268 Gepost op: 23 april 2010, 23:54:46
Is dat in dit geval toeval dat de flutter zo mooi opgaat in de complexen? Of is dit bij een 150 ritme altijd zo?


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #269 Gepost op: 24 april 2010, 00:09:12
Bij een 2:1 flutter (die meestal rond de 300bpm ligt), zullen de fluttergolven in de T-top vallen en in het QRS complex. De fluttergolf die in het QRS valt, loopt tegen een refractaire AV-knoop of His-bundel aan en wordt dan niet voortgeleid.
Daarom de regel: tachycardie van 150 is een flutter totdat het tegendeel bewezen is. Als je kunt hard maken dat het een orthodrome re-entry tachycardie is, dan is dat uiteraard je conclusie. (Anti-drome kan hier niet, want dan zou je een breed complex moeten hebben.) Het zou heel strikt genomen ook een SVT kunnen zijn op 150 bpm. Die zul je met cardioversie ook kwijt zijn, hoor. Een re-entry tachy kan net zo hard terugkomen.

Stel nou dat iemand een goed AV-geleiding heeft en de flutter neemt in frequentie af tot laten we zeggen 240bpm, dan zou je zomaar een SVT op 240bpm kunnen krijgen. Dan is er geen keus: ECV en wel direct!  :|

Bij dit ECG komt er mgl ook nog een LPFB (rechterasdraaiing, trage R-progressie om de hoek kijken, maar dat maakt voor je conclusie niet uit.
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)