ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 197535 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #270 Gepost op: 28 april 2010, 21:41:28
...en toen bleef het weer akelig stil....
Nou, kom op, een weggevertje.
Registratie van een patient met een ILR (implantable looprecorder). Deze voelde niets aankomen en schrok op met de gedachte: daar was ik toch (bijna) even weg!
Wat zien we hier en wat gaan we ermee doen? Roept u maar!!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #271 Gepost op: 5 mei 2010, 22:44:51
En toen bleef het nog veel stiller... Kan me niet voorstellen dat dit ingewikkeld is. Of vinden jullie het zo simpel dat het de moeite niet waard is om op te reageren?
Leek me juist leuk dat iedereen mee kan doen. Kom op! Zeg het! Wat gebeurt hier? ;)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #272 Gepost op: 5 mei 2010, 23:49:20
Zo, laat ik eens een kans wagen. Met 4/5 afzonderlijke slagen in de hele ritmestrook zal ik niet het hele rijtje gaan opnoemen.

Ik zie eerst twee slagen. Daarna een PVC'tje en dan zo'n 11 seconden niks, logisch dus dat de patiënt eventjes bijna weg was! Heeft het PVC een link met de asystolie, misschien?
De eerste twee slagen hebben geen P-top van tevoren. Natuurlijk is dit maar 1 afleiding en kunnen we niet zeggen of er in de andere afleidingen wel P-toppen zijn, maar we hebben het gehele ECG niet dus ik ga er even van uit dat er geen P-toppen zijn. Gecombineerd met het sinusarrest dat even daarna optreedt, zou ik zeggen dat we hier een Sick Sinus hebben!

Ik kreeg van jou, Sampie, een stukje achtergrondinformatie over de patiënt. Misschien niet helemaal eerlijk tegenover de andere meelezers, maar ik heb het nu eenmaal, dus zal ik het ook gebruiken in mijn 'diagnose'! ;D De patiënt zat op het toilet, toen deze ritmestrook werd gemaakt. Stel dat de patiënt heel hard heeft zitten drukken (misschien wilde de ontlasting niet meewerken..), zou het kunnen zijn dat de enorme vagusprikkeling voor een asystolie heeft gezorgd? Is dat überhaupt mogelijk? In dat geval zou laxeermiddel een hele uitkomst zijn..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #273 Gepost op: 5 mei 2010, 23:56:42
Dat is stoer Bas! Die durft tenminste  O0
Ga er nog niks van zeggen, maar wat betreft de achtergrond informatie: Deze persoon was bekend met (bijna) wegrakingen, die zich slechts af en toe voordeden en niet met een holter gevangen werden. Daarop is een ILR geimplanteerd. In dit specifieke geval zat de persoon op de WC. Dat is z'n geluk geweest, anders was ie vast omgevallen.
Wat ook wel van belang is om te vermelden is dat in de data ook een SVT van zo'n 16 slagen op een frequentie van 150 bpm werd gezien, plots beginnend en plots eindigend, zonder voorafgaande frequentieverandering en ook niet daarna.
Zo dan, is iedereen weer bijgepraat, he?
Wie durft nog meer? Iemand die nog wat gaat roepen over die P-toppen die er wel of niet zijn? ;)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #274 Gepost op: 6 mei 2010, 00:01:11
Wat betreft de SVT: een tachycardie past ook in het beeld van een SSS, hè..?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #275 Gepost op: 6 mei 2010, 21:16:52
Kan, dan wordt je indicatie: SSS-brady/tachy  ::)
Maar..... welke indicatie?
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #276 Gepost op: 6 mei 2010, 22:31:54
Als mijn indicatie SSS-brady/tachy is, zou ik een ICD aanraden. Dan is de (supraventriculaire) tachycardie gedekt. Dan moet het wel een ICD met ingebouwde pacemakerfuncties zijn, zodat er ook gereageerd kan worden op het sinusarrest en de eventuele bradycardiën.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #277 Gepost op: 11 mei 2010, 23:58:01
Is iedereen verder een beetje ingedut? Of vinden jullie dit te simpel? Zeg het gerust, hoor!
In elk geval wel een dappere inzender. ;)
Tja, zal ik dan maar vertellen wat ik ervan vond?
Ik zie 2 complexen die zeer waarschijnlijk van een sinusritme afkomstig zijn, misschien dat die tweede aberante geleiding is of mgl fusie met een PVC.
Maar daarna gaat het mis: dan gooit een PVC roet in het eten en blijft het even heeeeeeeeeeel stil.... wel 11 seconden. Die wilde streepjes voor die PVC en erna
zijn myopotentialen. Je moet je deze registratie voorstellen als een oppervlakte ECG in 1 afleiding. Van P-toppen kun je niets zeggen, want die zien we hier niet.
Uiteindelijk na die lange stilte komt er een slag uit een of ander exotisch focus, na 2,6s nog eentje en dan komt het intrinsieke ritme weer boven dobberen en daarbij wat myopotentialen (van de schrik...).
In elk geval een asystolie van zo'n 11 seconden. We hebben in eerdere registraties ook een SVT gezien, dus mogen we concluderen dat hier sprake is van een Sick Sinus Syndrome - Brady Tachy Syndrome. Bij een asystolie van 3 sec. die symptomatisch is of een asystolie van 5 sec. asymptomatisch, mogen we daar het label: pacemakerindicatie aanhangen.
We hebben het hier over tachy's waar iemand meestal niet van omvalt en die uit de boezems afkomstig zijn, dus niet over VT's of VF. Een ICD is hier dus niet aan de orde. Dan zitten we meer in de hoek van: verhoogde kans op acute hartdood bijv na groot infarct, Brugada, LQTS, sustained VT, VF etc. Levensbedreigende ventriculaire tachycardieën dus. Bovendien moet je iemand ook niet domweg om de reden dat het ge-indiceerd is, een ICD aan willen doen.
Hoe dan ook: deze patient krijg een pacemaker die de asystolieën opvangt. Die SVT, daar kan de pacemaker niets mee. Die is nl om te lage hartritmes op te vangen. SVT's ziet hij voorbij komen, maar doet daar niets mee (ter kennisgeving aangenomen eigenlijk...). Het speelt echter wel een rol bij de keuze van de pacemaker. Omdat bepaalde pacemakers wel of niet therapieen aan boord hebben om te proberen AF en Aflutters (die in geval van SSS niet ondenkbaar zijn) te voorkomen.
Zo, wat een roman, he?
Goed, wie gaat de volgende plaatsen? (Dit is een uitnodiging..... ^-^)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #278 Gepost op: 22 mei 2010, 12:20:55
Ik zal eens kijken of ik een ECG op werk kan kopieëren... Werk alleen pas 2 juni weer... Dus dat duurt denk ik te lang heh!


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #279 Gepost op: 22 mei 2010, 13:05:22
Lang ja, maar als er in de tussentijd toch niemand iets plaatst... :D
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..