ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 197536 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #280 Gepost op: 27 mei 2010, 21:36:27
Doen we er nog eentje tussendoor. Schiet er maar es op:
ECG van een 62 jarige man zonder klachten, gemaakt bij een controle bezoek aan de cardioloog.

Wie roept er iets over? Zullen we maar gewoon de puntjes weer langs en vertellen wat we zien?
Succes!!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #281 Gepost op: 28 mei 2010, 16:13:25
Ik ga schieten: komt tie!

Frequentie rond de 85, regulair, complexen voorafgegaan door gelijke P toppen -> sinusritme
PQ tijd lijkt normaal. Geen AV block of iets dergelijks.
Complexen ogen wat breed, maar het hangt er tegenaan... Incompleet block?
QRS laat in V2 een klein 2e R topje zien, en in V3 heel minuscuul... Dus als het een blockje is, dan denk ik aan RBTB.
Hartas: I meer negatief, aVF meer positief, dus rechterasdraai.
Hypertrofie: P in V1 lijkt meer te wijzen naar een linkerboezemhypertrofie omdat de het 2e deel van de isoelectrische P groter is.
Geen signalen van kamerhypertrofie. Wel vind ik dat de R toppen in V4 V5 wat laag zijn...
Q's in aVL. Verder geen aanwijzingen denk ik...
T toppen negatief in III en V1. II en aVF vind ik dubieus...

Als ik een gooi mag doen: Heeft deze 62 jarige man een klein infarctje gehad ter hoogte van het septum? Dit met het gevolg dat er een incompleet block is ontstaan?
En daarbij een verminderde linkerventrikelfunctie waardoor de linkerboezem wat meer gegroeid is?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #282 Gepost op: 28 mei 2010, 17:02:32
Ik twijfel een beetje, maar ga voor een linker posterior fascicular blok vanwege de rechter as, de afwijking in de R top van aVF, de iets verbrede qrs complexen en het ontbreken van de normale septum q's in o.a. I
een bifasculair blok sluit ik ook nog iet uit, is misschien iets voor de hand liggender zelfs

Helemaal zeker ben ik overigens nog niet dus ik denk er nog even of na wat er nog meer aan de hand zou kunnen zijn, het zou zo maar eens kunnen zijn dat andere afwijkingen een soortgelijk ecg geven :-(
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #283 Gepost op: 28 mei 2010, 17:18:06
Laat ik het maar op een bifasciculair blok houden (RBBB + LPFB)
ik zie toch iets van rsR' in V1 en de smalle r en brede S duidt ook in die richting.
Nog niet helemaal overtuigd, maar voel me hier al een stuk beter bij :-)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #284 Gepost op: 28 mei 2010, 17:53:44
een fascikel block heb ik nog niet eens aan gedacht... Zou ook nog kunnen ivm de lage R...


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #285 Gepost op: 31 mei 2010, 21:49:23
Ik geloof dat de geinteresseerden al wel geschoten hebben nu... ;)

Dat het een sinusritme van rond de 85 is, kan niet missen eigenlijk. De rechterasdraai is ook duidelijk in I en aVF. PQ-tijd: g.b.
Maar ik geloof dat over de breedte van het complex wat getwijfeld wordt... Kies de breedste maar uit en die zie ik o.a. in III en daar is ie 4 blokjes, dus 160 ms.
Dat mag je wel compleet bundeltakblok noemen. In elk geval een RBTB, maar die depolarisatie verloopt nog iets exotischer, want er komt ook een LPFB bij kijken. Goed gezien!
En als die depolarisatie dan exotisch verloopt, dan kan de repolarisatie ook erg eigenaardig zijn. Mogen we dan nog wel iets ophangen aan die negatieve T's?
Een echo kan wellicht uitsluitsel geven over het al dan niet aanwezig zijn van een infarctje, gelet op de wandbewegingen en synchroniteit.
Maar we hebben hier alleen een ECG, dus daar kunnen we niets met zekerheid van zeggen.

Het punt lag in elk geval in het 'bifasciculair blok'. Feit is dat de geleiding aan 'een draadje hangt', maar gelukkig is het er wel.

Mensen, bedankt voor het schieten!
Wie hangt er nu een ECG op?
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #286 Gepost op: 1 juni 2010, 13:19:15
Ik zal zien dat ik vanacht een ECG-tje te pakken krijg. Dan met een goed verhaal erbij en enkele vitale functies...


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #287 Gepost op: 3 juni 2010, 14:35:20
Een man een man, een woord een woord.
Heb een ECG gevonden.

Casus:
30 mei 2010 breekt een mevr (geboortejaar 1919) een heup na een val thuis.
Diezelfde avond nog voor ok, met totale heup prothese als resultaat. Ze komt na uitgeslapen te hebben op de IC naar de afdeling.
Alle controles zijn goed, en het lab laat geen bijzonders zien, alleen een hb van 6,3.

's morgensvroeg valt een snelle polsslag op. Overige controles: T 37,0 , RR schommelt de hele morgen tussen 95/55 en 125/60.
Geen p.o.b., niet benauwd, komt even adequaat over als bij opname. (Mw slaapt normaal ook erg veel en is op moment van ECG alert).
Na even aanzien besluit de arts toch een ECG te laten maken en LAB te herhalen.

Voor een grote versie van het ECG klik HIER



Kanarie

  • Gast
Reactie #288 Gepost op: 3 juni 2010, 17:44:09
Regulair ritme, 200/min, mgl een P-top na het QRS-complex, normale hartas, smalle complexen, ST-elevatie in aVR, ST-depressie in I, II, aVF, V2-6, T-toppen diffuus wat vlak.

De repolarisatiestoornissen zou ik duiden als passend bij de hoge frquentie. Het ritme is denk ik een AV-nodale tachycardie. AF is niet logisch, omdat het regelmatig is. Ik zie geen zaagtandpatroon, dus AFl is het volgens mij ook niet. Als de P-top inderdaad pas achter het QRS-complex komt, dan is het ritme ook niet atriaal aangestuurd. Wel zijn de P-toppen in de meeste afleidingen positief.


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #289 Gepost op: 4 juni 2010, 10:35:22
Ik zou zeggen, AV nodale re-entrey tachycardie. Dit gezien de frequentie, en de duidelijke p top na het QRS complex, strikt regelmatig ritme.
Het afwijkende ST sigment hoort geheel bij de frequentie.