ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 195246 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #30 Gepost op: 13 december 2009, 00:07:33

Kun je hier even mee vooruit?  ::)
Groetjes!

Baaie dankie, zal wel eem lukken :D
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #31 Gepost op: 13 december 2009, 00:49:29
Mijn suggestie was om het topic een impuls te geven... Niet om er zelf wat mee te gaan doen.  ;)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #32 Gepost op: 13 december 2009, 06:40:41


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #33 Gepost op: 14 februari 2010, 03:00:46
Heb inmiddels wel een aantal boeken gelezen, informatie gestampt en talloze ECG's beoordeeld. Mijn vader is hartfunctielaborant en geeft ECG-cursussen aan huisartsen. Hij heeft me dus de nodige informatie kunnen geven over wat er nodig is om een ECG te kunnen beoordelen.

Ik heb ook een bestand van hem gekregen, een soort quiz met allerlei soorten ECG's, waarbij je de 'goede'  afwijking/stoornis aan moet wijzen. is een .swf (Shockwave Flash Object) bestand, kan ik hier niet uploaden zeker?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #34 Gepost op: 16 februari 2010, 21:39:32
Goed zo! Dan nu verder met pacemaker-ECG's: beoordelen wat gepaced is en wat niet, waar er wordt gepaced, vanuit welke positie (hoog/mid/laagseptaal, apicaal, vrije wand...), uni/bipolair, biventriculair, perforaties herkennen.  :D  Heb je ook 'raad het infarct' al gedaan?  ;D D'r is zoveel te beleven op ECG gebied! LEUK!!  O0
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #35 Gepost op: 16 februari 2010, 21:51:47
Goed zo! Dan nu verder met pacemaker-ECG's: beoordelen wat gepaced is en wat niet, waar er wordt gepaced, vanuit welke positie (hoog/mid/laagseptaal, apicaal, vrije wand...), uni/bipolair, biventriculair, perforaties herkennen.  :D  Heb je ook 'raad het infarct' al gedaan?  ;D D'r is zoveel te beleven op ECG gebied! LEUK!!  O0

Mbt posities van PM-draden en dat terugherkennen op een ECG...dan zit je al op het niveau van een PM-technicus. Dat hoef je als IC/CCU/AMBU-pleeg niet te weten. Maar elke x is het weer een uitdaging


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #36 Gepost op: 18 februari 2010, 01:06:15
Zucht beetje onzinnig om als leek ECG's te willen beoordelen, weer een hoog wannabee gehalte, en met de opgedane kennis kun je voorlopig niets in de praktijk. De vaardigheid ECG's lezen/interpreteren/beoordelen is maar een van de vele die je als AVP etc- moet kunnen beheersen moet je bijhouden in de praktijk. Staar je niet blind op 1 vaardigheid willen beheersen en dan ook nog eens op een moment dat je er niets aan hebt.

Zal vast negatief overkomen maar ik zit ook niet dagen achtereen te lezen in een boek hoe ik in mn eentje een Boeing 747 theoretisch zou kunnen leren opstijgen en landen. Tuurlijk mag iedereen zich inlezen in welke onderwerpen dan ook maar meepraten over dingen die je niet in de praktijk doet/meemaakt kan wel eens irritant overkomen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #37 Gepost op: 18 februari 2010, 16:06:05
Hallo,

Ik ben al een poosje het lezen van ECG's aan het oefenen. Het valt me alleen op dat vrijwel alle cursussen er van uit gaan dat je een flinke medische achtergrond hebt.. Die heb ik echter helemaal niet! De theoretische en anatomische basis weet ik volgens mij wel zo'n beetje.. Maar een studie Geneeskunde heb ik nog niet gedaan.

Ik vroeg me daarom af of iemand toevallig een manier weet waarop ik het zonder veel te veel moeite zou kunnen leren, of misschien wat voorbeelden kan laten zien van ECG's, die ik zou kunnen proberen te lezen.

Alvast bedankt!

Om terug te komen op dit onderdeel: Nee dus. ECG's zijn niet simpel ;D Als je de basis eenmaal een beetje onder de knie hebt (en die basis is onder andere ritme zoals SR, ST, AF, PR, SVT, AVNT, AIVR, VT, TdP, VF, 1e grB, Mobitz II&Wenkebach, CB, LBTB, RBTK, alle infarcten.......*)... Dan heb je er nog niet heel veel aan als je verder niet medisch onderlegd bent. Dankzij de 'lastige' en de exotische (Brugada anyone?) ritmestoornissen kun je pas zeggen dat je ECG's kan lezen als je cardioloog bent ;)

En dan nog. Het hart is 1 orgaan van de vele. ;)
Maar goed, een beetje enthousiasme is nooit weg hoor, en laat dit je vooral niet stoppen met het leren van ECG's, maar let wel op J's opmerking hierboven. Ik herken het van mezelf, ik was net zo enthousiast (heeft me geholpen hoor), maar ik irriteerde anderen er soms enorm mee. Denken dat je het allemaal kan en snapt en zo mee praten is ergernis nummer 1 ;)


* - Ontcijfer de afkortingen :P
Arts  www.alphalog.nl


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #38 Gepost op: 18 februari 2010, 17:55:07
Om terug te komen op dit onderdeel: Nee dus. ECG's zijn niet simpel ;D Als je de basis eenmaal een beetje onder de knie hebt (en die basis is onder andere ritme zoals SR, ST, AF, PR, SVT, AVNT, AIVR, VT, TdP, VF, 1e grB, Mobitz II&Wenkebach, CB, LBTB, RBTK, alle infarcten.......*)... Dan heb je er nog niet heel veel aan als je verder niet medisch onderlegd bent. Dankzij de 'lastige' en de exotische (Brugada anyone?) ritmestoornissen kun je pas zeggen dat je ECG's kan lezen als je cardioloog bent ;)

* - Ontcijfer de afkortingen :P

Uit mijn hoofd:
SR Sinusritme
ST Sinustachycardie
AF Atriumfibrilleren
SVT Supraventriculaire tachycardie
AIVR Accelerated idioventricular rhythm
VT Ventrikeltachycardie
TdP Torsade de Pointes oftewel ventriculaire aritmie
VF Ventrikelfibrilleren
Mobitz II en Wenckebach zijn twee soorten van een 2e AV-blok, Wenckebach is dan type I
LBTB Linker bundeltakblok
RBTK Rechter bundeltak (K staat voor..?)

De rest weet ik zo niet.

Zucht beetje onzinnig om als leek ECG's te willen beoordelen, weer een hoog wannabee gehalte, en met de opgedane kennis kun je voorlopig niets in de praktijk. De vaardigheid ECG's lezen/interpreteren/beoordelen is maar een van de vele die je als AVP etc- moet kunnen beheersen moet je bijhouden in de praktijk. Staar je niet blind op 1 vaardigheid willen beheersen en dan ook nog eens op een moment dat je er niets aan hebt.

Ik ben gewoon erg geïnteresseerd en wil het graag leren. Juist door dat hier te plaatsen, dacht ik dat er wel mensen zouden zijn die me daarmee wilden helpen  :-X Daar komt bij dat je niet alles tegelijk kunt leren, dus als ik al een stuk op weg ben met ECG's, kan ik later meer tijd aan andere dingen besteden, dacht ik. Zo ook dat bijv. ipratropiumbromide een parasympathicolyticum is dat bij inhalatie bronchospasmolytisch werkt. Dat klinkt wel leuk, maar ik ga er dan ook achteraan om te weten te komen wat dat nou betekent. Ik stel voorlopig diagnose leergierigheid. (oh nee, ik mag niet diagnosticeren, dat mag je alleen als je arts bent en je ervaring hebt op de werkvloer  ::))

Maar goed, een beetje enthousiasme is nooit weg hoor, en laat dit je vooral niet stoppen met het leren van ECG's, maar let wel op J's opmerking hierboven. Ik herken het van mezelf, ik was net zo enthousiast (heeft me geholpen hoor), maar ik irriteerde anderen er soms enorm mee. Denken dat je het allemaal kan en snapt en zo mee praten is ergernis nummer 1 ;)
Tuurlijk mag iedereen zich inlezen in welke onderwerpen dan ook maar meepraten over dingen die je niet in de praktijk doet/meemaakt kan wel eens irritant overkomen.

Naar mijn weten heb ik nog niet 'deskundig' meegepraat over bepaalde onderwerpen en daar anderen mee geïrriteerd..  :-\
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #39 Gepost op: 18 februari 2010, 17:58:39
Ik denk dat we jou nog eens terug zien bij het beste idee van Nederland..

 O0