ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 195821 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #420 Gepost op: 17 juli 2011, 18:04:14
Oei, zat ik er even naast!!!


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #421 Gepost op: 17 juli 2011, 22:11:25
Maar wel goed geprobeerd! Nieuwe ronde, nieuwe kansen: wie biedt?
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #422 Gepost op: 18 juli 2011, 02:45:14
hoi mensen

In mijn persoonlijk archief vond ik nog een bijzondere ritmestrook.
zijn er dingen die jullie opvallen?
http://imageshack.us/f/685/ecga.jpg/


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #423 Gepost op: 19 juli 2011, 22:31:12
Heee wat een leuke! Meestal zie je bij AV-dissociatie een traag ventriculair ritme waar een p-top doorheen rent (een derde graads AV-block). Hier is het net andersom:
Ik zie een versneld AV-nodaal ritme (AIVR?) van grofweg 100bpm, waar onder het (ogenschijnlijke) sinus ritme doorloopt met een frequentie van zo rond de 60bpm, met een AV block, want ik zie nergens serieuze voortgeleiding. Soms vallen de P top en de QRS netjes achter elkaar en zie je dat de systolische bloeddruk hoger uitvalt. Hoera voor de atriale bijdrage! In de onderste strook zie ik af en toe een genotched complex voorbijkomen (aberrante voortgeleiding van het AV-nodale ritme?).
Ik vind hem erg leuk!!! Ben ook benieuwd naar het verhaal erachter (als dat voor handen is....)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #424 Gepost op: 20 juli 2011, 08:40:50
Deze strook komt van een persoon met een vorse verapamil intoxicatie ( 7 gram!! ).  Gedurende 2 dagen chemisch gereanimeerd met alle medicatie en therapieen die mogelijk zijn op een IC, maar wonderbaarlijk met goede afloop!

Vond het inderdaad ook wel vrij bijzondere AV dissociatie.


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #425 Gepost op: 23 juli 2011, 22:13:29
Ja, super! Dit heb ik nog niet 'live' gezien. Moet je ook maar liever niet willen, he?   998765
Wat heb je nog meer voor leuke ECG's? Ik las dat je een heel archief hebt, dus je begrijpt dat we hier allemaal zitten te kwijlen voor een nieuw ECG.
Zit er nog wat moois tussen?
En bedankt voor deze mooie, hoor!  O0
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #426 Gepost op: 26 september 2011, 08:31:05
Persoonlijk ECG en reacties daarop op verzoek van poster verwijderd.

Wie volgt met een nieuwe?


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #427 Gepost op: 26 september 2011, 15:02:13
Zal ik dan weer es? Niet te moeilijk weer beginnen, want het is alweer even geleden...... 98uiye
Hierbij een doorsnee ritmestrook. Omdat het een niet helemaal alledaagse indeling heeft, even wat uitleg erbij:
Op de eerste regel zien we het oppervlakte ECG afleiding III met daarbij markers van het apparaat dat nu even als pacemaker dient.
Op de tweede regel het AEGM, het elektrogram IN het atrium gemeten
Op de derde regel het VEGM, het elektrogram IN de ventrikel gemeten en tot slot
op de vierde regel de intervallen in ms (wat je hier niet echt nodig hebt, maar er wel op staat)
Uit het feit dat het een strook van de programmer is, kun je al opmaken dat patient een pacemaker gekregen heeft.

Vraag 1: waarom heeft ie ene pacemaker gekregen  ::)
Vraag 2: beschrijf per complex wat er gebeurt/wat je ziet.  998765
Maak er wat moois van!!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #428 Gepost op: 26 september 2011, 15:28:26
Ik denk het volgende:
Deze patiënt lijkt eigen sinusslagen te hebben die door een ventriculaire pacemaker gevolgd worden.
Dus er zal dan een AV block probleem zijn. Het 4e complex is geen pacemakerslag (zie geen spike).
Voorafgaand aan de 4e slag zie ik een langere pauze. De P top ontbreekt, lijkt eigenlijk een beetje in de QRS op te gaan.
Ik denk aan een escapecomplex die tussendoor komt.
Blijft lastig dit. Doe mij maar een 12 lead ECG, daar kan ik redelijker mee uit de voeten.


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #429 Gepost op: 26 september 2011, 19:14:39
Zie het bovenste maar gewoon als een ritmestrook. Nog even een noot erbij: AS is een atriale sense en VS een ventriculaire sense. Er wordt hier alleen gesensed en niet gepacet. Het is dus het intrinsieke ritme van de patient waar het om gaat.  0098
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)