ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 197017 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #430 Gepost op: 6 oktober 2011, 16:35:31
Heej Sampie,
Sorry hoor, maar ik kom hier niet echt verder mee dan mijn eerste schot...


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #431 Gepost op: 6 oktober 2011, 20:39:21
Je hebt hier maar 1 afleiding, dus over een hartas kun je niets zeggen, maar wat voor soort ritme is het? Sinusritme of een atriaal ritme, een ventriculair ritme, is er een block in wat voor vorm dan ook? Wat zie je gebeuren? Het heeft geen ingewikkelde naam ofzo, het gaat erom wat je op de strook ziet gebeuren.
Maar waar zijn al die andere enthousiastelingen? :-\
Kom op mensen! Schiet er es op! Laat je niet van de wijs brengen door al die kanalen, kijk naar de bovenste, een ritmestrook.
Succes!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #432 Gepost op: 14 oktober 2011, 21:28:57
Mensen, waar is iedereen? Ik ga maar wat roepen nu, hoor!
Eerste P-QRS-T: p top lijkt op de volgende, zal dus wel een sinusslag zijn, normale QRS, eigen voortgeleiding.
tweede complex hetzelfde verhaal, derder complex: heee, die p-top lijkt wel iets anders, he? Hij valt ook wat eerder, zou wel es een PAC kunnen zijn, verder normale geleiding.
En dan gebeurt er ff niks... en dan valt er ineens een QRS, een smalle, dus dat zal een nodale escapeslag zijn. Aan het QRS kun je niet zien of er nog een p top in verborgen zit, maar hoera, we hebben een atriale lead liggen en die senset niets, dus we weten zeker dat er in het atrium niks gebeurt. Sinusarrest dus.
Dan de 5e: dat lijkt weer op een sinusslag met mooie eigen voortgeleiding. Nr 6 valt weer wat te vroeg, maar weer met eigen geleiding, nr 7,8 en 9 zijn weer keurig.
Wat kunnen we hier nou van zeggen? We kunnen niets zeggen over ST-T, want we hebben maar 1 afleiding, dus dat doen we maar niet. We weten wel dat er met de AV-geleiding niks aan de hand is: gebeurt er wat in het atrium, dan komt dat keurig door in de ventrikel. Maar die sinusknoop valt af en toe ff in slaap, dus dat gaat een mooie DDDR pacemaker nu opvangen.
Kat in 't bakkie dus eigenlijk!  098uo Niet te moeilijk denken, hoor! Je kunt best met heel ingewikkelde namen en thermen gaan gooien, maar als je gewoon neerzet wat je ziet, ben je er eigenlijk ook al.
Wie durft met de volgende?
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #433 Gepost op: 28 oktober 2011, 13:24:35
Ik wilde weer wat actie proberen te krijgen in deze hele leuke reeks. Dus bij deze probeer ik wat meer te posten hier en zelf met ECG's te komen.

Dus hier gaat ie:


Dit is het ECG van een 80-jarige vrouw. Zij werd bewusteloos aangetroffen en had symptomen van een CVA. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #434 Gepost op: 1 november 2011, 22:13:45
Hee Complex, wat goed! Ik laat me verrassen, want ik heb hier niet zo 1,2,3, een pasklare reactie bij...
Es kijken, wat heb je met de p-toppen gedaan? Zijn wel heel klein en rennen er dwars door heen! Nou, AV-dissociatie om te beginnen, met een niet al te betrouwbaar escape ritme?
Daar ga ik nog es een nachtje over slapen  ;D
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #435 Gepost op: 2 november 2011, 12:39:24
kan van alles zijn. Maar het verhaal eromheen is die van een CVA en aangezien je daar de gekste ECG-afwijkingen bij kunt hebben (tot wel volledige stemi's van 6 mm) houd ik het eerst op het CVA.


complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #436 Gepost op: 2 november 2011, 16:30:27
Dat de vrouw symptomen had van een CVA (en dit misschien ook wel gewoon heeft) is natuurlijk zo.
Maar wat kunnen jullie nog meer zeggen over het ECG, anders probeer je gewoon volgens het vaste rijtje gegevens te ordenen. Misschien komt er nog wel iets leuks uit  ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #437 Gepost op: 2 november 2011, 18:10:01
Ritme: 3e graads AV block. Vind de P toppen echter niet overtuigend.
Frequentie: 45 tot 60 per minuut
Geleidingstijden: PQ -> NB, QRS: > 160msec, dus mag wel zeggen een BTB
hartas: I: positief, aVF meer negatief dan positief,  aVL positief dus denk dan aan hartas -30, net tegen linkerasdraai aan.
P: niet overtuigend aanwezig, daar waar een P top te zien is, is er geen verband met de QRS
QRS: verbreed. RsR' in alle afleidingen, diepere S in V1, RsR het overtuigendst in V4-V6, dus een LBTB.
ST-T: Door LBTB geen conclusies aan te verbinden, mits een eerder ECG aanwezig.

Conclusie, AV dissociatie, Nodaal escape ritme met een LBTB. Onregelmatige bradycardie.
Ik zeg: enzymen en echocor ter aanvulling.  Had mw pijn op de borst? Blijft ze pijn houden?
Eventueel CAG erachteraan.


complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #438 Gepost op: 3 november 2011, 21:37:25
Nou het antwoord dan maar, om het in leven te houden ;)

- Je zat goed inderdaad Sampie, het is een atriumfibrillatie met een ventrikelfrequentie van rond de 50/min. Hierdoor is het goed mogelijk dat de mevrouw een beroerte heeft gekregen natuurlijk.
- iets verlengde QRS duur 160ms.
- Duidelijke J-golf, vooral goed te zien in afleiding V3 t/m V6
- verschillende niet specifieke ST/T veranderingen.

interpretatie:
deze mevrouw kan alleen een cerebrale embolus hebben gehad of ze heeft ook een coronaire aandoening. De trage ventrikelfrequentie en J golf wijzen waarschijnlijk op hypothermie. Mw. had een lichaamstemp van 25 graden celcius! Meestal kan je dit niet zo duidelijk zien, omdat de mensen te veel rillen, maar deze mevrouw rilde niet meer omdat ze te koud was.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #439 Gepost op: 3 november 2011, 22:05:18
Ik zou zeggen dat ik in bepaalde afleidingen een P topje zie (achter de complexen), maar goed, was al niet overtuigd.
Volgende keer iets meer gegevens is wel handiger om ons de goede kant op te sturen.