ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 194622 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #450 Gepost op: 21 april 2016, 18:42:41
Ik neem aan dat het een quizvraag is. Leuk.

Ik denk dat er sprake is van een AVNRT, waarbij de QRS-complexen verbreed zijn door het deel geleiding in de kamers via de accessoire bundel. Vervolgens wordt de AV-knoop geblokt met adenosine en zie alleen de aberrante geleiding in de kamers via de accessoire bundel. Door het doorbreken van de cirkel kan de sinusknoop het weer overnemen en zie je aan het eind een sinusritme met smalle complexen zonder geleiding via de accessoire bundel.

Het ECG in je volgende bericht is volgens mij normaal.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #451 Gepost op: 21 april 2016, 21:35:15
Citaat van: Kanarie link=msg=1420197 date=1461256961
Ik neem aan dat het een quizvraag is. Leuk.

Ik denk dat er sprake is van een AVNRT, waarbij de QRS-complexen verbreed zijn door het deel geleiding in de kamers via de accessoire bundel. Vervolgens wordt de AV-knoop geblokt met adenosine en zie alleen de aberrante geleiding in de kamers via de accessoire bundel. Door het doorbreken van de cirkel kan de sinusknoop het weer overnemen en zie je aan het eind een sinusritme met smalle complexen zonder geleiding via de accessoire bundel.

Het ECG in je volgende bericht is volgens mij normaal.

De quizvragen staan op de website, de stroken zijn denk ik afkomstig van deze website. De strook in mijn 2e bericht hoort als laatste bij de stroken in het eerdere bericht. Ik was vergeten de laatste strook te posten, vandaar in twee berichten.


Bovenste strook: Tachycardie, pseudo R-golf  (2e kleine golfje)
Middelste strook: chemische cardioversie met adenosine, gevolg salvo van grillige complexen.
Onderste strook: sinus ritme, de pseudo R-golfjes zijn verdwenen. Geen delta-golven -> Geen Wolff–Parkinson–White.

12-kanaals: Sinus ritme, geen WPW.

U heeft de hoofdprijs gewonnen:  Diagnose is AVNRT oftewel AV Nodulaire Re-entry Tachycardie.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #452 Gepost op: 5 mei 2016, 13:59:24
Test hier je ECG-kennis, de 2016 ECG-test voor arts-assistenten emergency medicine van Universiteit van Maryland

https://ecgweekly.com/2016/05/2016-umem-ecg-competition/


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #453 Gepost op: 28 november 2016, 10:34:37
Interessante site voor wie meer wil weten
http://www.heartaxis.com/