ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 195250 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #50 Gepost op: 27 februari 2010, 10:39:01
Ik vind de opmerkingen hier omtrent erg flauw en on professioneel.
Het forum was juist opgericht om met en van elkaar te leren.

Er zijn hier ook artsen, verpleegkundigen (wel of niet i.o.) die wel openstaan om kennis met elkaar uit te wisselen en niet gelijk afgebrand willen worden.
Natuurlijk zijn er zoveel site's waar dit te vinden valt en als mensen hier de behoefte hebben om deze kennis met elkaar te delen, tja....
dan kan dat dus o.a. hier.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #51 Gepost op: 27 februari 2010, 11:23:38
Mooi, hoor, SEH zusterje!
Kan bijna niet missen, he? In V1 en V2 duidelijk afwijkend ST-T segment met de specifieke Brugada kenmerken en verder niet echt afwijkend.
Je komt ze niet vaak tegen, maar als je ze tegenkomt: ja, cardioloog bellen (en een paar kopietjes van draaien!!!! Ter leering ende vermaeck!  ;D )

Ze komen vaker voor dan je denkt doch de helft wordt niet onderkend ;-)


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #52 Gepost op: 27 februari 2010, 11:25:53
Ik vind de opmerkingen hier omtrent erg flauw en on professioneel.
Het forum was juist opgericht om met en van elkaar te leren.

Er zijn hier ook artsen, verpleegkundigen (wel of niet i.o.) die wel openstaan om kennis met elkaar uit te wisselen en niet gelijk afgebrand willen worden.
Natuurlijk zijn er zoveel site's waar dit te vinden valt en als mensen hier de behoefte hebben om deze kennis met elkaar te delen, tja....
dan kan dat dus o.a. hier.



Wel lachen dat een SEH-pleeg ook wat met ECG's doet..hahahahahahaha (geintje)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #53 Gepost op: 27 februari 2010, 17:09:35
Heb zelf de ervaring met Snelle interpretatie van ECG's van Dale Dubin dat het inderdaad lekker weg leest, maar niet zo goed blijft hangen.. Zal wel aan mij liggen  ::)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #54 Gepost op: 27 februari 2010, 22:38:13
Zullen we gewoon lekker verder filosoferen over ECG's?

Heb zelf de ervaring met Snelle interpretatie van ECG's van Dale Dubin dat het inderdaad lekker weg leest, maar niet zo goed blijft hangen.. Zal wel aan mij liggen  ::)

Ja, ben ik wel met je eens. Het ziet er op het eerste gezicht duidelijk uit, maar er worden nogal wat dingen op een hoop geveegd en niet nader verklaard.
Zelf heb ik erg veel gehad aan dit boek: Klinische elektrocardiografie van Robles de Medina. ISBN 90 313 1398 X
Staat erg veel in, maar begint echt bij het begin. Dus met wat er nou eigenlijk precies gebeurt in zo'n hart.
Dat helpt je erg bij het begrijpen van de veranderingen op het ECG. Want het is natuurlijk leuk om te weten dan een RR' in V1 wijst op een RBTB, maar wat gebeurt er nou eigenlijk precies met die geleiding, dus waarom krijg je die RR'. Als je weet waarom iets gebeurt, blijft het wel beter hangen.
Ideetje?
Grtz
Sampie
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #55 Gepost op: 27 februari 2010, 22:50:04
Zullen we gewoon lekker verder filosoferen over ECG's?

Ja, ben ik wel met je eens. Het ziet er op het eerste gezicht duidelijk uit, maar er worden nogal wat dingen op een hoop geveegd en niet nader verklaard.
Zelf heb ik erg veel gehad aan dit boek: Klinische elektrocardiografie van Robles de Medina. ISBN 90 313 1398 X
Staat erg veel in, maar begint echt bij het begin. Dus met wat er nou eigenlijk precies gebeurt in zo'n hart.
Dat helpt je erg bij het begrijpen van de veranderingen op het ECG. Want het is natuurlijk leuk om te weten dan een RR' in V1 wijst op een RBTB, maar wat gebeurt er nou eigenlijk precies met die geleiding, dus waarom krijg je die RR'. Als je weet waarom iets gebeurt, blijft het wel beter hangen.
Ideetje?
Grtz
Sampie

Prima tip, maar om nou meteen 60 euro uit te geven voor zoiets.. Ik wil het graag leren, maar als arme scholier  ::)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #56 Gepost op: 27 februari 2010, 22:57:22
Heb zelf de ervaring met Snelle interpretatie van ECG's van Dale Dubin dat het inderdaad lekker weg leest, maar niet zo goed blijft hangen.. Zal wel aan mij liggen  ::)

Prima tip, maar om nou meteen 60 euro uit te geven voor zoiets.. Ik wil het graag leren, maar als arme scholier  ::)

Lees Dubin echt zoals het bedoeld is, dus met een papiertje over de goede antwoorden, dat scheelt al een hoop. Als je dan daarna de site Ecgpedia bezoekt kan je je voor weinig geld best aardig wat te weten komen over ECG's


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #57 Gepost op: 27 februari 2010, 23:20:33
Prima tip, maar om nou meteen 60 euro uit te geven voor zoiets.. Ik wil het graag leren, maar als arme scholier  ::)

Kijk eens in de bieb, het boek wat ik zelf gekocht heb "ecg uit of in het hoofd" is daar gewoon op te vragen via het IBL
Idem voor vele anderen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #58 Gepost op: 28 februari 2010, 11:15:45
Prima tip, maar om nou meteen 60 euro uit te geven voor zoiets.. Ik wil het graag leren, maar als arme scholier  ::)
Dat is echt een schijntje voor een medisch boek ;D Geloof dat ik hier in de kast voor 2500-3000 euro aan boeken heb staan :(
Arts  www.alphalog.nl


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #59 Gepost op: 28 februari 2010, 12:08:19
In de bibliotheek hebben ze hem vast ook wel. Misschien een tweedehandsje ergens op de kop te tikken?
Op ecgpedia staat trouwens ook veel, hoor!
Grtz
Sampie
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)