ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 196581 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #90 Gepost op: 8 maart 2010, 18:39:51
Citaat
Het was misschien een beetje oneerlijk. Het gaat in het ECG dat ik postte over aan patiënt die er een 'steunhart' bij kreeg. Het ECG is gemaakt in de tijd dat hij zijn oude hart nog had.

Dan hoort het hier niet thuis, dit is een forum voor hulpverleners, geen thoraxchirurgen. Stel wel redelijke vragen.

WM

PS: Delta's ECG is idd Brugada.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Kanarie

  • Gast
Reactie #91 Gepost op: 8 maart 2010, 21:12:41
Ik hoop inderdaad dat niet iedereen zomaar met spoed wordt ingestuurd als het apparaat zegt dat een infarct niet kan worden uitgesloten; dat staat op de meeste ECG's die ik onder ogen krijg.

En als je een ECG plaatst van een patiënt met een steunhart en zijn eigen hart, dan wil ik graag de context erbij: Hoe verlopen die ingrepen? Waarom moest hij een harttranssplantatie? Kun je zo iemand met 2 harten op straat tegenkomen of ligt die op de IC, danwel op de operatietafel?


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #92 Gepost op: 8 maart 2010, 21:59:35
Het betrof hier een meneer wiens hart niet goed meer werkte en te zwak was. Verdere details daarover heb ik niet. Bij deze meneer is er dus een steunhart bijgeplaatst, en normaliter wordt het oude hart na een tijdje verwijderd, wanneer het nieuwe hart de volledige hartfunctie heeft overgenomen. Deze meneer knapte echter zo snel op, dat hij geen nieuwe operatie meer wilde ondergaan om het oude hart eruit te laten halen. Dus ja, je kunt zo iemand in de meeste gevallen gewoon op straat tegenkomen.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #93 Gepost op: 9 maart 2010, 16:16:55
Een van mijn favo's dan...



Ah een echte! Wat een schatje, he?  ;D
en heeft ie een ICD gekregen?
groet
Sampie
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #94 Gepost op: 9 maart 2010, 16:20:12

- Ik zie een downsloping ST-elevatie in V1, maar.. Is dit een Brugada?


Downsloping is vanaf de basislijn naar beneden. Dit is een typische 'Brugada-handtekening'
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #95 Gepost op: 9 maart 2010, 17:03:54
Downsloping is vanaf de basislijn naar beneden. Dit is een typische 'Brugada-handtekening'


Ok, wist ik niet. Thanks!
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #96 Gepost op: 9 maart 2010, 17:08:31
Je noemt dit eigenlijk ook geen ST segmment verhoging maar meer een J punt verhoging, (Het J punt is de overgang tussen het opgaande been van de S en het S-T segment)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #97 Gepost op: 10 maart 2010, 17:52:15
Ah een echte! Wat een schatje, he?  ;D
en heeft ie een ICD gekregen?
groet
Sampie

Is een Duits ECG van een Duitse patient, geen idee dus :P

Je noemt dit eigenlijk ook geen ST segmment verhoging maar meer een J punt verhoging, (Het J punt is de overgang tussen het opgaande been van de S en het S-T segment)

Wanneer laat je je nou eindelijk eens omscholen? ;)
Arts  www.alphalog.nl


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #98 Gepost op: 10 maart 2010, 19:42:15
Citaat
Wanneer laat je je nou eindelijk eens omscholen?

Jij zegt wat ik denk........

Jacques, er zit een verborgen talent in je...wanneer ga je dat in de praktijk tot uiting brengen...?

Ik ken je persoonlijke situatie totaal niet, maar wat me opvalt is dat je kennis vaak heel ver strekkend is. Ik moet af en toe zelf de studie boeken op naslaan om te kijken of het allemaal wel klopt... Mijn complimenten, maar is het niet af en toe erg frusterend.......?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #99 Gepost op: 10 maart 2010, 19:47:56
Jij zegt wat ik denk........
Jacques, er zit een verborgen talent in je...wanneer ga je dat in de praktijk tot uiting brengen...?
WM

Helaas te oud voor een studie spoedarts anders had ik dat zeker gedaan, nu houd ik het maar bij een hobby als ehbo'er die af en toe een boekje leest ;)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources