ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 196632 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #160 Gepost op: 24 maart 2010, 23:15:49
Sjonge wat een animo!! Leuk!!
Zie heel veel goede dingen, hoor! Wat zijn we er toch zoet mee, he? Zal ik ff samenvatten?
1 ritme. Lijkt onregelmatig, maar zoals Delta terecht opmerkt is dit het effect van de ademhaling. En aangezien dit een sinusritme is en je duidelijk herhaling van dit patroon ziet, mag je het regelmatig noemen.  :D
2 frequentie: daar komen we wel uit. 9 QRS-complexen op 10sec komt op 54bpm (voor 55 doe ik het ook, hoor! Ergens daar in de buurt in elk geval). Voor iemand die rustig ligt, zou ik niet meteen bradycardie willen roepen (hoewel je strikt genomen gelijk hebt dat een ritme onder de 60 een brady is). Bovendien is het een sportieve persoon, dus het is te verwachten dat de hartfrequentie in rust iets lager dan gebruikelijk is. Door training is het slagvolume hoger dan standaard en zullen relatief gezien minder slagen nodig zijn om eenzelfde cardiac output te bewerkstelligen. Niet afwijkend dus.  8)
3 hartas: In I nagenoeg isoelektrisch, gaat richting positief en in aVF heel erg positief. Een naar verticaal neigende as, dus tegen de 90graden, zal iets minder zijn. Binnen grenzen van normaal en voor jonge mensen heel gebruikelijk. Zo is een horizontale as vrij gebruikelijk voor oude of nogal corpulente mensen.  :o
4 Ptop, PQ-tijd: normale P-toppen, sinusritme en PQ-tijd ook normaal. Toegegeven: om het precies uit te meten is het ECG misschien niet echt duidelijk genoeg, maar je ziet voldoende om te zien dat deze niet verlengd is. Toch?
5 QRS: mooi slank QRS, geen intraventriculaire geleidingsstoornis. Uitslagen zijn wat fors, maar dat is enerzijds te verklaren uit het feit dat deze jongeman 'slank' is (je meet dus eigenlijk dichter op de hartspier) en anderzijds dat hij 'sportief' is, dus een wat gespierdere LV heeft (om even kort te gaan). Zadel die man niet meteen met hypertrofie op, want dan zou het pathologie zijn. In dit geval is het volkomen normaal.
Geen pathologische Q's, alleen een keurig septum-Q'tje in V5/V6 en dat hoort zo. ;)
6 ST-T segment. Terecht merken een aantal op dat het ST-segment in V2 en V3 iets van de basislijn komt. Je ziet dat het J-punt 1mm erboven ligt, maar 1mm is niet significant en heeft hier dus ook geen betekenis.
7 bijzonderheden. Die hebben we al genoemd, he?  We mogen tot de conclusie komen dat dit voor deze slanke, sportieve jongeman een normaal ECG is.

@Bazzz81: Je hebt gelijk dat je bij verdenking LV-hypertrofie kijkt naar de R in V1 en de S in V5 of V6, het zg Sokolow-Lyon criterium. Maar kijk altijd of het niet gewoon past bij de patient (zoals hier) en realiseer je dat het slechts een aanwijzing is voor LV-hypertrofie. Een echo zal dan uiteindelijk meer zekerheid geven over de wanddiktes.

Morgen weer een nieuwe? Kunnen we ons nek er weer over breken. ;) Of als iemand anders nog een leuke heeft: zet 'em neer!!
groetjes
Sampie
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #161 Gepost op: 25 maart 2010, 22:46:02
Niet allemaal tegelijk, hoor! Al die ECG's....
Heb ik er hier nog eentje. Gaan we weer gewoon het hele lijstje af. Roep alles wat je ziet en dan maken we d'r weer wat moois van.
Dit ECG is van een 70 jarige man die voor controle bij de cardioloog komt, dus niet omdat hij nu klachten heeft.

Succes!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #162 Gepost op: 25 maart 2010, 23:42:20
Regelmatig ritme
Hartritme: 55-60bpm
Hartas: I is volgens mij zo'n beetje iso-elektrisch en vrij oppervlakkig. In combinatie met de positieve QRS-complexen in III.. Wijst dat niet op een rechter hartas?
Ptoppen: Voor elk QRS-complex, redelijk snelle geleiding voor de leeftijd van het hart als ik me niet vergis.
QRS-complexen: Niet al te hoog, en misschien iets te smal voor een 70-jarige patiënt?
ST-T segment: Downsloping, negatieve T.
Bijzonderheden: De negatieve T zou kunnen wijzen op een myocardinfarct, meneer heeft echter geen acute klachten. Je vraagstelling doet mij vermoeden dat meneer een oud infarct heeft, is het dan misschien een oud myocardinfarct?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #163 Gepost op: 26 maart 2010, 07:53:16
Q in II III en avF: oud onderwandinfarct met repolarisatiestoornissen. Tevens betablokker? ;D :P
Arts  www.alphalog.nl


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #164 Gepost op: 26 maart 2010, 10:35:20
Ritme: Regelmatig sinusritme
Frequentie: 60 bpm
Hart-as: Normaal, volgens mij ongeveer 45 graden
P-toppen: Voor elk QRS-complex, ik vind ze wel zwakjes
QRS-complex: Aanwezig, wel laag (leeftijd?)
ST-T segment: Niet verlengd, wel omgekeerd
U-toppen: Aanwezig (vooral in V4 goed te zien)
Bijzonderheden: De omgekeerde T-top geeft aan dat het hart in dezelfde volgorde repolariseerd als dat hij depolariseerde. Aangezien meneer nu geen klachten heeft misschien een oud infarct. De U-top zie je meestal niet, als ik hem opzoek kom ik metabool probleem tegen, maar daar durf ik verder niets over te zeggen.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #165 Gepost op: 26 maart 2010, 19:21:41
Hf: 60bpm
P toppen in I, II en III, op andere afleidingen nauwelijks toppen en negatief in V1
PQ 16msec, niet vertraagd
Hartas: I isoelectrisch, aVF positief, normaal
QRS: 120msec, normale breedte, geen geleidingsstoornis.
hypertrofie: P top in V1 negatief, niet bifiasisch, geen hypertrofie.
Q's: pathologische Q in II (niet overdreven groot), III en aVF.
ST: geen elevaties of depressies
Ttoppen positief in V1, V2, V5 en V6, positief en wat hoog in V3 en V4
T toppen negatief in II, III en aVF

Conclusie, oud onderwandinfarct (II, III en aVF) ivm met Q's en negatieve T-toppen.


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #166 Gepost op: 26 maart 2010, 23:31:39
@Delta: je conclusie vind ik prachtig, hoor! Die repolarisatiestoornis is vanwege dat infarct, he? En die Betablocker, dat vertelt 'the story' niet, maar dat zou natuurlijk heel goed kunnen. Daar doe ik het wel voor, maar ik ga toch alles ff bij langs, okee? ;)

1. ritme: sinusritme. Ptop is positief in I, II en III en negatief in aVR.
2. frequentie; zo rond de 60, he? Waren we het ook wel over eens.
3. hartas: dat is nogal een bevalling, he? bij 1 van de vorige ECG's had ik hem al es uitgelegd (ff terugbladeren...) Zet het oppervlakte onder de QRS in I uit op de horizontale as met het rechter deel als positief, en zet het opperlvakte onder de QRST in aVF uit op de verticale as met het onderste deel als positief. dan weet je het wel grofweg. En als je het dan kunt zeggen met een nauwkeurigheid van 30 graden, dan zit je nauwekeurig genoeg, hoor! Wat hebben we hier? in I bijna isoelektrisch, beetje positief en in aVF is ie positief. Zal tussen de 60 en 90 graden in liggen. Intermediaire hartas.
4. P toppen hadden we bij 1 al genoemd, zijn ook niet abnormaal hoog of breed. PQ-tijd rond de <200ms, dus niet verlengd. Hokjes tellen valt niet mee, maar we kunnen er zeker van zijn dat ie niet verlengd is.
5. QRS: niet verbreed in elk geval. Smal mag ie altijd zijn, hoor! Te breed is een ander verhaal. Uitslagen zijn niet al te groot, maar het zijn nu ook weer geen microvoltages, constatering van een feit. Die q in II vind ik niet zo heel groot, maar in III zou je hem misschien Q mogen noemen ja. En Q is pas pathologisch als ie groter is dan 1/3 van het complex. Maar in III zit inderdaad iets Q-achtigs, wat je ook wel verwacht bij de conclusie die al getrokken was.
6. ST-T. Dat ST segment ligt weer netjes op de basislijn, zie geen J-punt stijging of daling, mooi vlak. Geen tekenen van ischaemie, dan is het spul weer aardig doorbloed in elk geval. Die T-top is negatief in II, III en aVF, wat duidt op een (oud) onderwand infarct.
7. verder nog gekkigheid? Niet echt. We zien welk een U-golf zoals al terecht opgemerkt werd. Wat de betekenis daarvan is, daar zijn de hoge heren en dames nog niet helemaal uit. We zien hem en zolang hij niet tegengesteld is aan de T-top, is er niets afwijkends aan. Het komt ook wel voor bij verstoring in de elektrolytenhuishouding, maar het is niet een directe aanwijzing daarvoor.

De meesten hadden dit allemaal wel gezien, he? Goed, hoor!!!  O0

Oud onderwandinfarct dus. Hoe oud dan ongeveer? Iemand een idee wat 'oud' is?

En wie plaatst dan het volgende ECG? Doe ik er daarna weer eentje!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #167 Gepost op: 27 maart 2010, 00:11:43

Oud onderwandinfarct dus. Hoe oud dan ongeveer? Iemand een idee wat 'oud' is?


Het ECG geeft niet heel veel tekens meer weer van het onderwandinfarct, en volgens mij houden deze een aantal maanden tot hooguit een jaar aan. 'Oud' betekent tussen 4-8 maanden, denk ik.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #168 Gepost op: 27 maart 2010, 06:28:05
@Delta: je conclusie vind ik prachtig, hoor! Die repolarisatiestoornis is vanwege dat infarct, he? En die Betablocker, dat vertelt 'the story' niet, maar dat zou natuurlijk heel goed kunnen. Daar doe ik het wel voor, maar ik ga toch alles ff bij langs, okee? ;)
(...)
En wie plaatst dan het volgende ECG? Doe ik er daarna weer eentje!

Als het een patient is die op controle komt bij de cardioloog, en een onderwandinfarct heeft doorgemaakt, lijkt het me logisch dat er ondertussen een betablokker is voorgeschreven. ;) Ritme is er wel naar.
Ik heb helaas niet zo'n prachtige ECG database, maar ik zal morgen eens zoeken naar een mooie.
Arts  www.alphalog.nl


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #169 Gepost op: 27 maart 2010, 09:27:53
Het ECG geeft niet heel veel tekens meer weer van het onderwandinfarct, en volgens mij houden deze een aantal maanden tot hooguit een jaar aan. 'Oud' betekent tussen 4-8 maanden, denk ik.

Nee hoor, deze tekens draag je de rest van je leven bij je. Oud betekent hier enige dagen