ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 197009 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #200 Gepost op: 1 april 2010, 19:00:15
Dat is waar, maar het moet ook geen welles-nietes spelletje worden op een onderwerp waarop de echte deskundigen het niet eens eens zijn.
Ik geloof niet niet dat de rest van het forum daar op zit te wachten, misschien leuk voor pm of desnoods een apart topic.
Iedereen kan een topic starten. Als je dan aangeeft welke berichten overgezet moeten worden dan doen we dit graag.  ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #201 Gepost op: 1 april 2010, 19:34:29
Een nieuwe casus.
Dit routine ECG is gemaakt tijdens de sportkeuring van een jonge professionele voetballer.
Welke afwijkingen zie je / Wat betekent dit / Is dit ECG pathologisch ?
Waar zou een eventuele behandeling uit kunnen bestaan ?

of deze link: http://img706.imageshack.us/img706/8360/ecg2.jpg
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #202 Gepost op: 1 april 2010, 22:27:05
Zo op het eerste gezicht lijkt het mij een hoog AVnodaal ritme met (iets wisselende) retrograde geleiding (dat kleine hobbeltje dat soms voor die QRS zit) bij atrial standstill, mgl vanwege een SA exitblock...... maar ik moet er nog es ff serieus naar kijken, hoor!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #203 Gepost op: 2 april 2010, 00:25:33
Hf 60 p/min. er lijken minimale P toppen voor complexen in alle afleidingen, echter zeer dicht op het QRS.
In ieder geval een flinke hartspier te zien...
QRS complex niet verbreed. Geen pathologische Q's, afwijkende ST of T's.
De P toppen in de 10cm strook vallen niet op hetzelfde moment, dus iets zegt mij dat er geen direct verband is tussen de P en QRS. Dus een prikkel gevuurd vanuit de AV knoop of in de nabijheid van de AV knoop.


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #204 Gepost op: 2 april 2010, 10:20:41
1+2 ritme en HF: regulair +/- 36 bpm (uitgaande van 25mm/s papiersnelheid: 6X6)
3 hartas: intermediair
4 P-toppen: retrograde P's net voor QRS (wrsch soms ook in het QRS) PQ is hier n.v.t.
5 QRS: smal complex, nodaal ritme
6 ST-T: g.b.

hoog AV-nodaal ritme waarbij atrium retrograad geactiveerd wordt en waardoor de retrograde P soms nog net voor de QRS valt.

Vraag ik me zo ff 1 ding af: een trage HF past natuurlijk best bij een sporter, maar 36bpm is naar mijn idee wel op het randje van. Temeer daar het niet uit de sinusknoop komt.
Kan dus zijn dat er een SA-block is en er eigenlijk 'van ellende' maar een nodaalritme is ontstaan. Maar zou het ook kunnen dat het sinus ritme hier nog net onder ligt, maar niet tot uiting komt door de retrograde activatie van het atrium? Dus een SA-block a.g.v. het refractair zijn van het atrium door die retrograde activatie? Of kun je dat onderscheid niet maken?
Het liefst zouden we hier zien dat die sinusknoop de boel weer ging aansturen.
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #205 Gepost op: 2 april 2010, 10:23:23
Oeps... 6 x 6 = 36... Hoe kom ik aan 60???
Ga toch de lagere school maar eens afmaken... :-[


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #206 Gepost op: 2 april 2010, 11:22:07
Oeps... 6 x 6 = 36... Hoe kom ik aan 60???
Ga toch de lagere school maar eens afmaken... :-[

Nou ik vind het al heel netjes dat je voor je rekenfoutje uitkomt, anderen zouden wellicht snel hun reactie aangepast hebben, top !
Op zich lijkt het niet zo moeilijk om te zien dat het ecg niet 'normaal' is, maar minstens net zo belangrijk is te weten wat dit nu voor de patiënt of behandeling betekent.
Wat heb je immers aan de wetenschap dat een ecg niet 'normaal' is wanneer je vervolgens met die kennis niets kan doen ?
(je kunt daar uiteraard op antwoorden: doorverwijzen !  ;D)

Dus voordat ik vanavond de 'oplossing' (wat uiteraard ook een interpretatie is) geef, toch nog even de vragen voor de gene die daar nog niet op ingegaan zijn
- wat is de betekenis van de gevonden afwijkingen ?
- waar zou de behandeling uit kunnen bestaan ?

PS.
Ik mis nog wel een paar reacties (Bas, Delta, Vesalius om er een paar te noemen .....)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Kanarie

  • Gast
Reactie #207 Gepost op: 2 april 2010, 15:41:18
Ik heb een heel stuk van de discussie gemist, maar ik ga hem zeker nog een keer nalezen. 2 Opmerkingen: 1. Mijn eigen gok: Kan het een traag sr zijn, die net te traag is voor de AV-knoop, waardoor je zowel P-toppen als een nodaal escaperitme ziet? De "P-top" zit namelijk per complex steeds dichter op het QRS-complex en valt erin bij het 4e complex. Zo niet, dan valt met name de zeer korte PQ-tijd me op, die niet constant is. Ik ben heel benieuwd wat het is. Dan opmerking 2. Bij een retrograad geleide P-top verwacht je toch een negatieve uitslag?


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #208 Gepost op: 2 april 2010, 18:04:38
Klopt, Kanarie! Die P zou je dan negatief verwachten in II II en aVF en dat is ie niet! Die had ik over het hoofd gezien zo in de gauwigheid!
De Ptop die we zien is niet de depolarisatie van retrograde geleiding.
Sterker nog, het ding  komt  zeer waarschijnlijk gewoon uit de sinusknoop!
Maar die QRS-en zijn niet het gevolg van AV-geleiding, maar een nodaal ritme.
En, bedenkt ik me nu, die zou wel es in competitie kunnen zijn met dat eveneens trage sinusritme dat er loopt in de atria...
Als deze meneer zich gaat inspannen en het sinusritme loopt op, zal deze misschien wel normaal voorgeleid worden. Okee, wat gebeurt er als ie zich gaat inspannen?
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #209 Gepost op: 2 april 2010, 23:29:30
En voor wie nou dacht dat ik een tikvaut maakte: 'ik bedenkT' is Rotterdams! ;)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)