ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 196633 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #440 Gepost op: 4 november 2011, 08:34:01
Nou het antwoord dan maar, om het in leven te houden ;)

- Je zat goed inderdaad Sampie, het is een atriumfibrillatie met een ventrikelfrequentie van rond de 50/min. Hierdoor is het goed mogelijk dat de mevrouw een beroerte heeft gekregen natuurlijk.
- iets verlengde QRS duur 160ms.
- Duidelijke J-golf, vooral goed te zien in afleiding V3 t/m V6
- verschillende niet specifieke ST/T veranderingen.

interpretatie:
deze mevrouw kan alleen een cerebrale embolus hebben gehad of ze heeft ook een coronaire aandoening. De trage ventrikelfrequentie en J golf wijzen waarschijnlijk op hypothermie. Mw. had een lichaamstemp van 25 graden celcius! Meestal kan je dit niet zo duidelijk zien, omdat de mensen te veel rillen, maar deze mevrouw rilde niet meer omdat ze te koud was.

Als je het volgens de richtlijnen bekijkt is dit ECG niet te beoordelen omdat er maar 2 complexen per afleiding zijn.  :P
Maar vraagje..toen mw weer opgewarmd was en de CVA behandeld..zijn de ECG afwijkingen (en ritmeproblematiek) verdwenen?? En hoezo vergrote QRS?? Want de J-golf mag je niet meerekenen hierin.


complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #441 Gepost op: 4 november 2011, 18:09:55
Welke richtlijnen bedoel je precies? En waarom zei je dat niet meteen dan? Beetje flauw;-)
En het Mw. Was helaas niet meer opgewarmd, ze was al snel overleden. Dus daar kan ik helaas geen antwoord op geven. Bedankt dat je me wijst op dat het j-punt geen vergrote qrs breedte
Kan maken, dat wist ik niet.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #442 Gepost op: 5 november 2011, 08:29:57
Welke richtlijnen bedoel je precies? En waarom zei je dat niet meteen dan? Beetje flauw;-)
En het Mw. Was helaas niet meer opgewarmd, ze was al snel overleden. Dus daar kan ik helaas geen antwoord op geven. Bedankt dat je me wijst op dat het j-punt geen vergrote qrs breedte
Kan maken, dat wist ik niet.

zijn de standaard richtlijnen vanuit de theorie. In de praktijk werkt het dus niet en moet je ECG's beoordelen zoals je die hebt laten zien.
Maar hebben ze nog een ct-cerebri gemaakt??


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #443 Gepost op: 6 november 2011, 00:20:13
Als ik de vorige reactie zo bekijk, zal er geen CT meer zijn gemaakt, daar dame in kwestie reeds overleden was....
Ik meende in het ECG toch af en toe een soort van P-topje te zien, maar dat AF kan met horten en stoten gaan. Onofficieel noemen wij dat dan een fibrioflutter. Niks wetenschappelijks aan, gewoon een naam, die de lading in zo'n geval dekt.  0098
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #444 Gepost op: 7 november 2011, 11:46:00
Inderdaad er was geen CT meer gemaakt. Grappige benaming Sampie, zo'n fibrioflutter ;)

Pleegje, heb jij misschien een leuke volgende? Of iemand anders?


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #445 Gepost op: 8 november 2011, 09:32:22
Inderdaad er was geen CT meer gemaakt. Grappige benaming Sampie, zo'n fibrioflutter ;)

Pleegje, heb jij misschien een leuke volgende? Of iemand anders?

Ben sinds een paar maanden verhuisd en alle aparte ECG's in de vuilnis gestopt. Maar kan er wel een paar opzoeken binnenkort....


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #446 Gepost op: 6 januari 2015, 14:35:15
NVMMA @NVMMA
Hoe goed kan jij een STEMI vaststellen? Doe de test, gemaakt door @ecgwatford: https://script.google.com/macros/s/AKfycbyZEqQ5jxNsDl7Nfijw77PIEdOjY4BSbcx4mER55Ffqh4NjamE/exec via @EMS12Lead

Wat is de uitkomst van jouw test?


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #447 Gepost op: 6 januari 2015, 15:31:51
Citaat van: RAdeR link=msg=1320500 date=1420551315
NVMMA @NVMMA
Hoe goed kan jij een STEMI vaststellen? Doe de test, gemaakt door @ecgwatford: https://script.google.com/macros/s/AKfycbyZEqQ5jxNsDl7Nfijw77PIEdOjY4BSbcx4mER55Ffqh4NjamE/exec via @EMS12Lead
Leuk! Voor degenen die er net als ik na een stuk of 30 ECG's wel weer genoeg van hebben en zich afvragen hoe lang dit nog doorgaat: het zijn er 36.
Na afloop kun je je antwoord per ECG vergelijken met de populatie als geheel en staat er uitleg waarom het ECG wel of geen STEMI laat zien.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #448 Gepost op: 21 april 2016, 10:04:33
Citaat
LITFL 100 ECG quiz. Clinical cases and self assessment to enhance interpretation skills through various EKG problems. Ideal preparation for examinations. Keep checking back… as more ECGs will be added on a regular basis.

20-year old patient with sudden onset of palpitations

What is happening here?



http://lifeinthefastlane.com/ecg-library/100-ecgs/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #449 Gepost op: 21 april 2016, 10:11:31
Citaat van: oma link=msg=1420146 date=1461225873
20-year old patient with sudden onset of palpitations

What is happening here?