P2000 Alarmering Ambulances Kennemerland alleen postcode/plaatsnaam ?

Auteur Topic: P2000 Alarmering Ambulances Kennemerland alleen postcode/plaatsnaam ?  (gelezen 31115 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #30 Gepost op: 11 december 2009, 16:46:55
Ik vind echter de overgang in Kennemerland van compleet adres + indicatie naar alleen postcode/plaats wel heel summier.

Sumier, in welk opzicht?


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #31 Gepost op: 11 december 2009, 20:54:30
Volgens mij weet 99% van de mensen nog niet eens dat P2000 bestaat. Het wordt ook nooit in de media genoemd, in tegenstelling tot C2000 bijvoorbeeld. Maar waarom Kennemerland dat doet, ik denk toch echt dat ze bang zijn voor ramptoeristen die via P2000 meelezen. Die discretie had ook al met verwijdering van huisnummer kunnen worden opgelost. En volgens mij is het alleen maar prettig voor die ambulancemedewerkers als iets meer informatie op die pager verschijnt, zodat ze zich alvast een beetje kunnen instellen als er bijvoorbeeld ''reanimatie'' staat. Het lijkt me dat ze dan toch net dat stapje harder lopen voordat ze in de ambulance stappen. Al is het maar een paar seconden.

Maar bij de brandweer lijkt het me helemaal overbodig om P2000 berichten in te gaan korten. Vooral voor die vrijwilligers lijkt het me wel handig dat ze meteen weten wat er aan de hand is. Maar zijn er plannen om ook de P2000 brandweerberichten van Kennemerland af te gaan schermen?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #32 Gepost op: 11 december 2009, 23:52:47
...
3.) Reactie op opmerking: C2000 is te kraken, sterker nog, wettelijk is het verplicht dat een burger mee kan luisteren met de hulpdiensten, alleen niemand heeft ooit vastgelegd hoe moeilijk je het mag maken.

In de grondwet is de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van informatie
vastgelegd. Ik weet niet zo snel waar, maar er is ook ergens vastgelegd dat
je in alle vrijheid informatie mag verzamelen maar dan zonder bijzondere
inspanningen. Je oren gebruiken mag wel, een richtmicrofoon waarschijnlijk
niet. Luisteren via de scanner mag wel, luisteren via speciale decoderende
computerprogramma's waarschijnlijk niet.
Ergo, de burger heeft bepaalde rechten maar dat is niet hetzelfde als als
verplichtingen vanuit de overheid.


multidisciplinairtje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • PolBrAmb
Reactie #33 Gepost op: 14 december 2009, 19:13:39
Citaat
In de grondwet is de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van informatie
vastgelegd. ......................
Ergo, de burger heeft bepaalde rechten maar dat is niet hetzelfde als als
verplichtingen vanuit de overheid.

Goed, dat antwoord hoef ik dus al niet meer te geven. Bij de brandweer ligt het verkorten van alarmeringen wat lastiger omdat nog niet alle korpsen werken met de zogenoemde mobiele data terminal. Wel kan eraan gedacht worden om de huisnummers te verwijderen, wat nauwelijks een oplossing te noemen is.

Ik begrijp wel dat er wat onvrede is over de alarmeerteksten van de MKA. Zoals hier besproken, zou dat zijn om ramptoeristen te weren. Als dat één van de gevolgen is, dan denk ik dat de meeste hulpverleners hier wel voor tekenen.

De hoofdreden is echter veel simpeler. De witte kolom is, net als je eigen huisarts, verplicht de privacy van de patiënt te beschermen. Wanneer er gealarmeerd wordt met straat én huisnummer geeft men wettelijk teveel informatie, wanneer deze gecombineerd wordt met de zogenaamde meldingsclassificatie. bijvoorbeeld:

A1 10122 lutjebroekstraat 23 psychiatrie

Naam en andere zaken zijn dan te makkelijk te achterhalen waardoor de desbetreffende MKA mogelijk zijn geheimhoudingsPLICHT overtreed.

Zoals bij alle zaken die even onder de aandacht zijn, krijg je actie en reactie. Zo zijn er nu al fora die automatisch de straat weer aan de postcode koppelen. De enige logische reactie voor Kennemerland is dan het nog verder beperken van de informatie in de alarmeringen. Met andere woorden; hoe slimmer er gereageerd wordt op het verkorten van de P2000 berichten, hoe summierder de informatie in de alarmeringsberichten gaat worden.

Citaat
Kennemerland zou als compensatie misschien het P2000 persalarm kunnen invoeren. Als pottekijkers geen argument zijn voor de nieuwe alarmering, en wel discretie zoals gesteld wordt, dan kan met zo'n persalarm de discretie worden gewaarborgd en tegelijkertijd relevante informatie naar buiten worden gebracht. Of hadden hulpdiensten in Kennemerland wel veel last van P2000 watchers. Of is dan toch echt die discretie het argument voor de nieuwe alarmering

Over het zogenoemde persalarm; Naar mijn mening staat het de pers vrij om informatie te vergaren, uit de de aan pers beschikbare bronnen. Wanneer één van die bronnen plotseling opdroogt, is het naar mijn mening een beetje vreemd om dan een nieuwe bron te eisen. De oorspronkelijke bron was daar namelijk per ongeluk, en men heeft geluk gehad dat deze een tijd beschikbaar is geweest.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #34 Gepost op: 14 december 2009, 21:32:55
Goed, dat antwoord hoef ik dus al niet meer te geven. Bij de brandweer ligt het verkorten van alarmeringen wat lastiger omdat nog niet alle korpsen werken met de zogenoemde mobiele data terminal. Wel kan eraan gedacht worden om de huisnummers te verwijderen, wat nauwelijks een oplossing te noemen is.


Wel dus, Ko geeft aan dat de overheid niks verplicht is. Jij zegt van wel, graag onderbouwing.  ???

Grondwet zegt trouwens niks over een recht op informatie... (Of kan iemand mij een artikel laten zien waarin anders staat? Dan heb ik er overheen gekeken  :))


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #35 Gepost op: 14 december 2009, 23:42:23
Grondwet zegt trouwens niks over een recht op informatie... (Of kan iemand mij een artikel laten zien waarin anders staat? Dan heb ik er overheen gekeken  :))

Art. 110.
De overheid betracht bij de uitvoering van haar taak openbaarheid volgens regels bij de wet te stellen.

Op basis daarvan is er de Wet Openbaarheid van Bestuur. Er zijn nog
wel meer regels in verdragen maar die kan ik nu niet even snel boven
water halen.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #36 Gepost op: 15 december 2009, 00:26:25
3.) Reactie op opmerking: C2000 is te kraken, sterker nog, wettelijk is het verplicht dat een burger mee kan luisteren met de hulpdiensten, alleen niemand heeft ooit vastgelegd hoe moeilijk je het mag maken.

Hier staat wettelijk niets over vast gelegd dat dat verplicht is.

even de wetsartikeltjes die in dit soort discussies altijd van toepassing zijn.

Grondwet

Citaat
Art. 94. [Verdragsbepalingen en besluiten volkenrechtelijke organisaties gaan boven wet]  [Geschiedenis:  versie 21 maart 2002;  versie 6 april 2006;  versie 15 juli 2008]   •   [Jurisprudentie:  LJN AE2489]
Binnen het Koninkrijk geldende wettelijke voorschriften vinden geen toepassing indien deze toepassing niet verenigbaar is met een ieder verbindende bepalingen van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties.

Door dit artikel wordt het europees verdrag van de rechten van de mens van toepassing.

Citaat
Artikel 10 – Vrijheid van meningsuiting
1. Een ieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de
vrijheid een mening te koesteren en de vrijheid om inlichtingen of
denkbeelden te ontvangen
of te verstrekken, zonder inmenging van enig
openbaar gezag en ongeacht grenzen. Dit artikel belet Staten niet radioomroep-,
en bioscoop- of televisieondernemingen te onderwerpen aan
een systeem van vergunningen.
2. Daar de uitoefening van deze vrijheden plichten en
verantwoordelijkheden met zich brengt, kan zij worden onderworpen
aan bepaalde formaliteiten, voorwaarden
, beperkingen of sancties, die
bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving
noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid, territoriale
integriteit of openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden
en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede
zeden, de bescherming van de goede naam of de rechten van anderen,
om de verspreiding van vertrouwelijke mededelingen te voorkomen of
om het gezag en de onpartijdigheid van de rechterlijke macht te
waarborgen.

Je hebt dus het recht om die inlichtingen te ontvangen. Ook al moet je deze berichten eerst decoderen op of andere wijze. Hier kunnen wel voorwaarden of beperkingen aan verbonden zijn.
Zolang je artikel 138A van het wetboek van strafrecht niet schend, mag je zelfs de codering van C2000 breken.

Citaat
Artikel 138a1.Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt, als schuldig aan computervredebreuk, gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk binnendringt in een geautomatiseerd werk of in een deel daarvan. Van binnendringen is in ieder geval sprake indien de toegang tot het werk wordt verworven:
a. door het doorbreken van een beveiliging,
b. door een technische ingreep,
c. met behulp van valse signalen of een valse sleutel, of
d. door het aannemen van een valse hoedanigheid.
2.Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft computervredebreuk, indien de dader vervolgens gegevens die zijn opgeslagen, worden verwerkt of overgedragen door middel van het geautomatiseerd werk waarin hij zich wederrechtelijk bevindt, voor zichzelf of een ander overneemt, aftapt of opneemt.
3.Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft computervredebreuk gepleegd door tussenkomst van een openbaar telecommunicatienetwerk, indien de dader vervolgens
a. met het oogmerk zichzelf of een ander wederrechtelijk te bevoordelen gebruik maakt van verwerkingscapaciteit van een geautomatiseerd werk;
b. door tussenkomst van het geautomatiseerd werk waarin hij is binnengedrongen de toegang verwerft tot het geautomatiseerd werk van een derde.

Citaat
Artikel 139c1.Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk met een technisch hulpmiddel gegevens aftapt of opneemt die niet voor hem bestemd zijn en die worden verwerkt of overgedragen door middel van telecommunicatie of door middel van een geautomatiseerd werk.
2.Het eerste lid is niet van toepassing op het aftappen of opnemen:
1°. van door middel van een radio-ontvangapparaat ontvangen gegevens, tenzij om de ontvangst mogelijk te maken een bijzondere inspanning is geleverd of een niet toegestane ontvanginrichting is gebruikt.
2°. door of in opdracht van de gerechtigde tot een voor de telecommunicatie gebezigde aansluiting, behoudens in geval van kennelijk misbruik;
3°. ten behoeve van de goede werking van een openbaar telecommunicatienetwerk, ten behoeve van de strafvordering, dan wel ter uitvoering van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002.

En op dit artikel is al eens een rechtzaakgevoerd om P2000 sites uit te lucht te halen.

Je mag de informatie wel ontvangen, maar je mag dus geen bijzondere inspanning leveren. De communicatie van P2000 is een "openbare" technische standaard. Hier hoef je geen bijzondere inspanning voor te doen.
Een tetra netwerk is ook een gewoon technisch beschreven netwerk en je kan als je betaald gewoon de standaard thuis gestuurd krijgen. ( er zijn dus ook gewoon tetra scanners te koop.
de C2000 Encryptie is niet openbaar en als je die kan kraken heb je dus wel een probleem.  

De informatie die je hebt verkregen uit de ether, mag je echter NIET door geven aan derden.
Wel dus, Ko geeft aan dat de overheid niks verplicht is. Jij zegt van wel, graag onderbouwing.  ???

Grondwet zegt trouwens niks over een recht op informatie... (Of kan iemand mij een artikel laten zien waarin anders staat? Dan heb ik er overheen gekeken  :))

en nog even uit het europees verdrag van de rechten van de mens.
Citaat
Artikel 8 – Recht op eerbiediging van privéleven, familie- en
gezinsleven
1. Een ieder heeft recht op respect voor zijn privéleven, zijn familie- en
gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.
2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de
uitoefening van dit recht, dan voor zover bij de wet is voorzien en in een
democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de
nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn
van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten,
de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de
bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.

Hier heb je dus als overheid ook nog mee te maken. Als je door 1111 AA huisnr 01 te weten komt dat meneer Jansen zijn vrouw wordt opgenomen voor hartklachten, psychiatrische problemen of wat dan ook, dan is dat recht geschonden.




De informatie die je hebt verkregen uit de ether, mag je echter NIET door geven aan derden.
Wel dus, Ko geeft aan dat de overheid niks verplicht is. Jij zegt van wel, graag onderbouwing.  ???

Grondwet zegt trouwens niks over een recht op informatie... (Of kan iemand mij een artikel laten zien waarin anders staat? Dan heb ik er overheen gekeken  :))

 ;)Genoeg artikeltjes ?


In de grondwet is de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van informatie
vastgelegd. Ik weet niet zo snel waar, maar er is ook ergens vastgelegd dat
je in alle vrijheid informatie mag verzamelen maar dan zonder bijzondere
inspanningen. Je oren gebruiken mag wel, een richtmicrofoon waarschijnlijk
niet. Luisteren via de scanner mag wel, luisteren via speciale decoderende
computerprogramma's waarschijnlijk niet.
Ergo, de burger heeft bepaalde rechten maar dat is niet hetzelfde als als
verplichtingen vanuit de overheid.
Het staat dus niet rechtstreeks in de grondwet, maar in het europees verdrag van de rechten van de mens. Dit verdrag is in nederland door artikel 94 in de grondwet hier ook van kracht.


edit, ik ben geen jurist, maar dit onderwerp is op verschillende radioamateur fora en scanner fora redelijk vaak gevoerd, Uit pure nieuwsgierigheid heb ik dit ooit eens uitgezocht.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #37 Gepost op: 15 december 2009, 07:51:39
Waarvoor dank.  :)


TrainBrain

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #38 Gepost op: 26 december 2009, 00:42:16
Was het eerst nog mogelijk de straatnaam te achterhalen  a d hand van postcode in Kennemerland. Nu zijn de letters ook weggehaald en staat er een hele wijk in.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 26 december 2009, 01:43:10
Was het eerst nog mogelijk de straatnaam te achterhalen  a d hand van postcode in Kennemerland. Nu zijn de letters ook weggehaald en staat er een hele wijk in.

Even voor de goede orde:

1.) De alarmeringsberichten van de MKA van Kennemerland zijn blijvend.
2.) Waarschijnlijk gaan zelfs de postcodes ook verdwijnen
3.) Reactie op opmerking: C2000 is te kraken, sterker nog, wettelijk is het verplicht dat een burger mee kan luisteren met de hulpdiensten, alleen niemand heeft ooit vastgelegd hoe moeilijk je het mag maken.

Samen sterk in de hulpverlening!