Problemen bezetting instructeurs HAP-opleiding

Auteur Topic: Problemen bezetting instructeurs HAP-opleiding  (gelezen 9748 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Gepost op: 6 december 2009, 13:02:37
Vorige jaar met veel poeha gestart.....De huisartsenchauffeur opleiding....Dit jaar een herhaling, niet dus. De reden? Te weinig instrukteurs. Mijn gedachten? Waardeloos....




Gast

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 6 december 2009, 13:18:54
Deze gedachten ook al geuit naar de hoek waardoor die gedachten ontstaan zijn? Het topic is "vragen aan de huisartsenpost- en chauffeur" maar ik kan je klaagzang helaas niet plaatsen als vraag!


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #2 Gepost op: 7 december 2009, 16:22:11
Waar heb je de "huisartsenopleiding" mogen volgen en wie is je werkgever?

Dit kan het één en ander misschien een beetje verduidelijken  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #3 Gepost op: 7 december 2009, 19:05:34
Mijn vraag is eigenlijk....Hoe is dit bij andere HAP posten geregeld? Wachten die nu ook op verdere opleiding of?  Ik werk in de provincie Groningen en wij krijgen de opleiding van het MAI.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #4 Gepost op: 8 december 2009, 12:07:35
Bij Meditaxi is het wel goed geregeld. Iedereen werd zodanig ingedeeld in 2009 dat men aan het einde van het jaar een gecertificeerd HAP-chauffeur kon zijn. Wij hebben examens gehad in de vorm van "bijzondere rijvaardigheid" op de slipbaan, een examen op de weg, waarbij je een A1 rit (U1) simuleerde, een A2 rit (U2) simuleerde, theorie over spoedrijden en incident management. Daarnaast stond een electronisch examen Ehbo danwel een herhalingscursus EHBO en reanimatie/AED op het programma.

Niet iedereen haalt deze examens in een keer, waardoor desbetreffende cursus ook opnieuw moet worden gedaan. Toch is het volgens mij gelukt om het gros van de chauffeurs te certificeren.

Groet,
HapAmbu


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #5 Gepost op: 8 december 2009, 12:14:47
En wat de titel van deze topic betreft; ik ben het niet eens met deze stelling. Ik vind niet dat mijn opleiding op enige manier gefaald heeft. Er was veel mogelijkheid im de cursussen en examens te plannen op momenten waarin dat mij persoonlijk goed uitkwam. De opleiding is sowieso niet makkelijk, en kost tijd. Maar dat geeft wel aan dat de kwaliteit an de HAP zorg vooruit gaat.


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #6 Gepost op: 8 december 2009, 19:06:08
Daar heb je gelijk in, de opleiding heeft ook niet gefaald. Maar je loopt natuurlijk wel tegen evt verlengingen aan. AED gedig tot december 2009. Dus hoe willen ze dit nu weer gaan doen als de geldigheids termijn van dit soort papieren afloopt? In principe loop ik dus nu rond met een AED certificaat die niet meer geldig is, terwijl deze moest worden verlengd in november. Ik bedoel...Als je er voor kiest als stichting of instantie een cursus of opleiding aan te bieden er ook voor moet zorgen dat er genoeg bevoegd personeel is die dit soort opleidingen mogen geven.

Groet DF  8)


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #7 Gepost op: 9 december 2009, 03:09:08
Bij Meditaxi hebben ze de opleidingen idd goed voor elkaar ! Chauffeurs van Meditaxi schijnen zellfs het beste opgeleid te worden. Let op SCHIJNEN... Ik heb geen bewijzen dat dit ook zo is. Maar twijfel er anderzijds ook niet aan.
Als een bepaalde vervoerder gecertificeerde huisartschauffeurs wil leveren en deze gecertificeerd wil houden, dan is het handig om te zorgen voor voldoende instructeurs danwel e.a. in een contract met de opleidingsinstantie alles goed vast te laten leggen. DF, heb je zelf ook naar je werkgever aangegeven dat je diploma's (bijna) afgelopen waren ?

Dat er steeds meer gecertificeerde huisartschauffeurs komen, wil echter niet perse zeggen dat de zorg die een HAP leverd beter wordt.... Wel kunnen we zo het huisartsenvervoer profesioneler maken en ( nog ) verder van de taxibranche af gaan staan.

Het zou echter wel verplicht moeten worden dat alle HAP's met gecertificeerde huisartschauffeurs gaan werken. Dit is nu nog niet het geval. En dat zorgt ook wel voor een beetje oneerlijke concurentie....


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #8 Gepost op: 12 december 2009, 07:12:07
waarom is deze opleiding, en krijgen deze chauffeurs niet dezelfde opleiding als een Amulance chauffeur?


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #9 Gepost op: 12 december 2009, 07:15:34
een ambulance chauffeur moet de sosa opleiding en PHTLS opleiding hebben
en heeft hele andere competenties als een HA chauffeur o.a. daardoor in zijn paket ;)