Nieuwe strandhandboek

Auteur Topic: Nieuwe strandhandboek  (gelezen 7606 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2004, 21:36:14
je hoeft je laptop ook niet mee te nemen. Je kan het altijd nog uitprinten.
Natuurlijk is het wenselijk dat het in boekvorm beschikbaar komt, daarentegen blijft het digitale aspaect een beetje achter.

Ik zou ook graag ook een pdf of een gewoon de tekst op de redned site.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2004, 10:48:02
Wat ik dus bedoel is de handleidingen in de voorloopfase als duidelijk gewaarmerkte proefdruk in pdf format op de homepage ter inzage publiceren zodat commentaar vanuit het hele land door de commissie die daar mee is belast in de navolgende druk verwerkt kan worden. (zoals dat elders in de wereld al plaats vindt)
Dat je naast de papieren versie voor de liefhebbers de huidige handleidingen eveneens als pdf ter beschikking stelt is dan weer een logische stap verder.

Wat de technische uitvoering van reddingen, bevrijdings-, vervoersgrepen en transportwijzen betreft zou een video (al dan niet op het web gepubliceerd) een goed middel kunnen zijn om tot een meer gelijke interpretatie en uitvoering te kunnen komen (Dit geld des te meer wat betreft het strand).
Ik durf te stellen dat een video meer duidelijk maakt dan het eindeloos herhalen en voortdurend verbeteren van fouten op de wijze zoals een bepaalde instructeur dat ziet.
Het op video vastleggen van de eigen uitvoering en de leerlingen hiermee confronteren is dan een volgende stap die in het bedrijfsleven al heel gebruikelijk is.
Mensen kunnen zoiets ook thuis in alle rust nog eens bekijken op een tijdstip dat het hen uitkomt. Het gaat er tenslotte niet om hoe je aan de examennorm komt maar dat je dit doet op de voor jou meest passende wijze en dat de kennis en kunde ook daarna nog op hetzelfde peil blijft.
Het Oranje Kruis heeft dit inmiddels begrepen, nu de KNBRD nog.

Kees  8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2004, 11:30:50
Digitale en filmmateriaal is allemaal erg handig, echter de basis is een boek. Het boek is als leidraad voor de opleiding de digitale atributen zijn hulpmiddelen. De basis is dat er een goede les wordt gegeven. Je kan een video laten zien van een bevrijdingsgreep of je laat het zien als instucteur. Laten we eerst een goed boek opstellen en dan de rest aanpassen. Je kan een boek eerst ter inzage geven maar er blijven altijd fouten instaan, volgens mij zijn er geen lesboeken waar geen fouten in staan.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2004, 11:35:51
Ook het boek is een hulpmiddel, de basis is de leerling die iets wil leren op de wijze die het beste bij hem past.

Kees  8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2004, 11:46:43
Ehm ,ja maar voor een diploma kan je niet iets willekeurigs leren. Dit zal toch iets specifielker moeten worden beschreven. In het boek staat omschreven hoe alles uitgevoerd moet worden en waar op gelet moet worden. Maar goed het is een leidraad voor de opleiding en een hulpmiddel voor het leren. Per slot van rekening zal het boek nooit iets leren alleen de gene die het leest ??? ??? ??? ???

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 29 maart 2004, 11:54:34
althans dat hopen we  ;D

Kees  8)


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #16 Gepost op: 29 maart 2004, 14:06:38
idd een boek is ook maar een hulpmiddel. Niet het boek vormt een basis maar de leerstof welke overgebracht dient te worden.
Echter de vorm waarin deze leerstof wordt aangeboden moet passen bij de doelgroep.

En dan hoeft een boek zeker niet de grote voorkeur te hebben.
Aangezien bij de mens een beeld veel beter blijft hangen dan gesproken of geschreven woord, is het zeker geen slecht idee om iets op video te hebben, of gewoon een goede foto serie te hebben.

Ik denk dat je daar meer mensen mee kan bereiken en het voor een hoop mensen een stuk leuker maakt.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 29 maart 2004, 16:33:37
Er zullen ongetwijveld nog wel dingen wlek genoemd worden volgen. Bij het binnnewaterboek is ook een cd-rom uitgebracht met nutige prowerpoint presentaties. Dt zal ongetwijveld nog wel volgen.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 30 maart 2004, 20:49:26
Ik moet zeggen dat ik het nieuwe boek nog niet heb aanschouwd, maar concludeerend naar jullie commentaar is er dus eigenlijk geen structurele verbetering met het zogenaamde oude boek.

Wat Kees al aanhaalde, is dat instructie met ppt-presentatie en vervolgens video opnames stukken beter werken. Bij bijscholing wordt deze bijvoorbeeld gebruikt bij werkplek managment en wordt je direct met de feiten geconfronteerd.

Ook ben ik van mening dat het boek eerst "ter inzage" voor de commissies en andere belanghebbende moet zijn, zodat er niet telkens een wijziging hoeft worden doorgevoerd, zeker taal- en spelfouten.
Elke hulpverlening start met communicatie.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #19 Gepost op: 30 maart 2004, 21:10:46
Ik heb gisteravond het boek even doorgekeken, een hele verbetering met het geen wat er was!!
Natuurlijk zijn er op en aanmerkingen, maar op dit forum lijken wij het allemaal het beste te kunnen en te weten. ::)