kelderprocedure

Auteur Topic: kelderprocedure  (gelezen 12837 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jaap Goos

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 9 mei 2004, 22:06:34
Echt niet, een eerste verkenning is altijd zonder straal en de bevelvoerder voorop.....toch ???
Ik ben best wel thuis in officiele procedures maar nu breng je mij toch aan het twijfelen.
Als blijkt dat er nog een slachtoffer binnen is de procedure idereen perslucht om want we gaan op de redding. Dan speert de hele club naar binnen tot we een brandhaard tegen komen kunnen er weer twee terug om een straal te halen,enfin enz enz
Dat is volgens de procedure, en niet anders. En neem maar gerust van mij aan dat wij het in Beverwijk ook lang niet altijd deze methode toepassen 8)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #51 Gepost op: 9 mei 2004, 22:42:00
Maar hoe is jullie procedure dan. Bijvoorbeeld er is brand in een bedrijf en de plaats is niet helemaal bekend, het zicht is nihil?

Gaan jullie dan zonder straal eerst verkennen?


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 10 mei 2004, 08:04:39
Nee natuurlijk niet....levensgevaarlijk.
Maar dat is nou net waar het om gaat, het verschil tussen een officiele procedure en hoe het er werkelijk in de praktijk aan toe gaat.
Jaap


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #53 Gepost op: 12 mei 2004, 20:37:29
jaap,

ben zeer benieuwd hoelang jullie dit nog volhouden ;) zonder dat er ongelukken gebeuren. Ik hoop voor jullie heeeeeel lang maar met de gebouwen van tegenwoordig dubbelglas rolluiken etc etc is de kans steeds groter dat er een flashover komt. je hebt er al weinig tegen te vertellen maar dan al helemaal niet!!!!
Toevallig afgelopen zaterdag toevallig nog een flinke woningbrand gehad die tegen een flashover aanzat..... vuurtongen waren al in de rook te zien... ben ik toch wel heel blij dat ik een straal bij me heb en niet eerst terug moet.. dan is hij er zeker..... SO wat erbij betrokken was is trouwens wel naar "jullie" beverwijk toe.
Wat betreft die bevelvoerder voorop is wel lekker voor de doorstroming ;D ;D :D :D ;) ;) ::) ::) :P :P


Wat is er anders bij een fabrieksbrand die vol rook hangt en waar mogelijk nog SO inzitten en een woningbrand met SO?

Bevelvoerder gaat hier bijna nooit in eerste instantie mee naar binnen die heeft vertrouwen in zijn ploeg ;) ;D
Hangen jullie dan niet allemaal standaard ademlucht om naar een woningbrand? omdat je verteld dat wanneer er SO zijn je dit wel wilt doen?


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 13 mei 2004, 19:59:07
Ik hoor net dat wij zaterdag as nog heel wat te bespreken hebben Fikkie. Maar inderdaad wij hangen niet allemaal standaard om. Alleen 1+2 hangen om.
Volledig afhankelijk van de melding zullen 3+4 ook omhangen en zullen we al aanrijdend middelbrand geven.
Natuurlijk moet de bevelvoerder vertrouwen hebben in zijn aanvalsploeg, maar om zijn voorlopige plannen om te kunnen zetten in definitieve hoort hij wel met zijn 1+2 mee naar binnen te gaan. En als je alles goed leest kom je tot de conclusie dat wij in Beverwijk ook niet zonder straal naar binnen gaan.
Neemt niet weg dat men het bij de cursus wel iets anders voorgeschoteld krijgt, hebik al eerder vermeld maar geen reactie op gekregen. Leg mij dat nou eens uit
Jaap


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #55 Gepost op: 14 mei 2004, 21:29:20
Vandaag weer even wezen spelen op het trainingscentrum en de instructeur deelt onze mening dat ook bij een "snelle" verkenning een straaltje meegaat, puur voor eigen veiligheid. ;)

Fikkie zal ook nog wel wat kunnen aanvullen hierop.... ;D


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #56 Gepost op: 14 mei 2004, 21:34:27
Ja jaap,
Ik heb tot zondagmorgen 08.00 uur de tijd ;)
Er staat al ergens meer vermeld dat de cursus gewoon een aap een kunstje leren is!
op zich ben ik het wel met je eens dat die bevelvoerder mee naarbinnen moet maar niet in eerste instantie. Hij kan een buitenverkenning doen buiten contact leggen met politie en evt ggd etc etc...
dus werk genoeg voor hem. Hij hoort wel via de portofoon of 1 en 2 het binnen aan kunnen met hd en of e nog ergens meer vuur verwacht wordt... 3 en 4 met 2de straal...

Maar even terug op de cursus..... je moet eens een brand proberen te blussen volgens het boek..... Is niet zo heel moeilijk want voor je dat gedaan hebt kun je nablussen ;D ;D ;)
Idem voor een hv... krijgen alleen de begravenisondernemers het erg druk :-\


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #57 Gepost op: 14 mei 2004, 21:36:16

Fikkie zal ook nog wel wat kunnen aanvullen hierop.... ;D

Ja heel duidelijk verschil tussen theorie en praktijk. Dit komt ons niet ten goede.. maar dat hoor je morgen wel..