NVBR roepnummers (Nationaal Nummerplan Brandweer Nederland)

Auteur Topic: NVBR roepnummers (Nationaal Nummerplan Brandweer Nederland)  (gelezen 92739 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 12 december 2009, 17:00:20
Het is me opgevallen dat in steeds meer korpsen de NVBR roepnummers worden toegepast. Of dat de juiste naam is voor dit roepnummersysteem weet ik niet, maar ik heb begrepen dat dit vanuit de NVBR komt.

Voor degene die het systeem niet kent:
Het roepnummer bestaat uit zes cijfers. De eerste twee geven het nummer van de regio aan.
De volgende twee (middelste) nummers geven aan welke post het betreft.
De laatste twee nummers het soort voertuig.


Welke korpsen maken inmiddels gebruik van dit principe?

Ik weet dat Haaglanden de eerste was, zie bijv. dit overicht op regio15.nl: http://www.regio15.nl/brandweer/brwvoertuigen
En regio Friesland heeft de eerste voertuigen ook inmiddels omgenummerd geloof ik.


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #1 Gepost op: 12 december 2009, 17:09:39
Hollands-Midden in ieder geval nog niet.

Men wilde een paar jaar geleden net overstappen naar een nieuw (eigen) roepnummersysteem toen de NVBR met hun systeem kwam. Nieuwe voertuigen worden wel nieuw genummerd maar nog geen sprake van omnummeren naar eigen systeem of invoeren van NBVR-systeem.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #2 Gepost op: 12 december 2009, 17:11:21
Gelderland midden is aan het omnummeren momenteel.
Amsterdam ook. weet ik


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 12 december 2009, 17:22:46
Ik weet dat Haaglanden de eerste was, zie bijv. dit overicht op regio15.nl: http://www.regio15.nl/brandweer/brwvoertuigen
En regio Friesland heeft de eerste voertuigen ook inmiddels omgenummerd geloof ik.

Zaanstreek-Waterland is er ook mee bezig, al heb ik het idee dat zij de 2 middelste cijfers niet helemaal hebben begrepen :

http://www.mkzw.nl/cms/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=45&Itemid=100011

Ze gebruiken in principe dus alleen tientallen (10, 20, 30, etc) en daarmee maak je natuurlijk geen duidelijk onderscheid tussen de posten. Een van de belangrijke punten van dit systeem wordt daar genadeloos mee onderuit geschoffeld.

Verder gebruiken Midden- en West Brabant en Twente al enige tijd gebruik van dit systeem, zij waren de pilot regio's voor het nieuwe roepnummersysteem. Misschien komt hun systeem niet helemaal overeen met het nieuwe, landelijke plan, maar daar heb je nu eenmaal een pilot voor :)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 12 december 2009, 17:38:39
Handige link Hunter, dan kunnen we gelijk een mooi lijstje plaatsen :)


Voor de helderheid: dit betreft het vijfde nummer. Het zesde nummer is een volgnummer.

0 Personenvervoer (DA, DB, etc)
1 Waterongevallenvoertuigen (WO, WOA,BRV, etc)
2 Gevaarlijke stoffen (OGS, ROGS, AGS, etc)
3 Tankautospuiten
4 Tankautospuiten bosbrandbestrijding
5 Redmaterieel (HW, AL,etc)
6 Bijzondere brandbestrijding
7 Hulpverlening (HV1, HV2, etc)
8 Overig materieel
9 (91 t/m 94) Staf en commandovoering (HOvD, OvD, etc)
   (95 t/m 99) Oefenen en technische diensten

bron
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #5 Gepost op: 12 december 2009, 18:43:03
Ik heb een foto gezien van de nieuwe TAS 4747 voor post Kruiningen (Zeeland) met roepnummer 19-4747, dus Zeeland zal er ook mee beginnen mag ik aannemen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 12 december 2009, 19:09:02
Ik heb een foto gezien van de nieuwe TAS 4747 voor post Kruiningen (Zeeland) met roepnummer 19-4747, dus Zeeland zal er ook mee beginnen mag ik aannemen.

Zeeland had al viercijferige roepnummers, dus het kan ook zijn dat ze (vooralsnog?) alleen het regionummer ervoor hebben gezet.
Maar mogelijk was het 'oude' systeem van zeeland al in lijn met dat van de NVBR, dat weet ik niet.

Anybody?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #7 Gepost op: 12 december 2009, 19:42:42
Friesland is er druk mee bezig. Groningen zal ook volgen, aangezien ze op nieuw aangeschafte voertuigen nog geen roepnummers hebben geplaatst.


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 12 december 2009, 20:22:21
Amsterdam ook. weet ik

Maar gebruikt ze absoluut niet, en het zal altijd 'Autospuit Dirk, Ladder Dirk, Autospuit Hendrik en Ladder Hendrik' etc. blijven, daar zet ik gebak op in!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 12 december 2009, 20:45:11
Maar gebruikt ze absoluut niet, en het zal altijd 'Autospuit Dirk, Ladder Dirk, Autospuit Hendrik en Ladder Hendrik' etc. blijven, daar zet ik gebak op in!

De AGS meldde zich laatst wél met het nieuwe (en oude :P) roepnummer  ;D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !