NVBR roepnummers (Nationaal Nummerplan Brandweer Nederland)

Auteur Topic: NVBR roepnummers (Nationaal Nummerplan Brandweer Nederland)  (gelezen 93737 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,332
Reactie #170 Gepost op: 12 februari 2015, 15:13:04
P.S.: 20-11xx is niet alleeen voor Moerdijk-Haven, maar voor de gehele gemeente Moerdijk (Moerdijk-Dorp, Zevenb. Hoek, Zevenbergen, Standdaarbuiten, Fijnaart, Klundert en Willemstad).


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,332
Reactie #171 Gepost op: 20 februari 2015, 21:50:29
Citaat van: André Welten link=msg=1330050 date=1423670396
Foto's bij Ziegler even bekeken, is de 20-1233 en is voor Oud-Gastel (beide posten gemeente Halderberge, Hoeven zal dus zeer waarschijnlijk omgenummerd gaan worden naar 20-1232).
Correctie: 20-1233 is voor Hoeven (volgens de site van Ziegler) en wordt Oud-Gastel dus 20-1232.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,332
Reactie #172 Gepost op: 28 februari 2015, 20:40:46
Wederom op de Ziegler website: Oud-Gastel wordt 20-1234.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #173 Gepost op: 2 maart 2015, 04:57:12
Zag ook bij Ziegler de nieuwe 20-3332 TS6 4x4 van Rucphen.

Gebruiken ze voor de TS6 4x4 geen 20-334x meer (roepnummer met een vier) ?

http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/projecten/tas-rucphen-gereed-voor-aflevering.html

 ;)


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #174 Gepost op: 2 maart 2015, 05:09:15
Citaat van: Bleij link=msg=1334259 date=1425268632
Zag ook bij Ziegler de nieuwe 20-3332 TS6 4x4 van Rucphen.

Gebruiken ze voor de TS6 4x4 geen 20-334x meer (roepnummer met een vier) ?

http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/projecten/tas-rucphen-gereed-voor-aflevering.html

 ;)

Zowel de normale "TS" als de terreinvaardige "TST" krijgen xx-xx3x. Een "TST-NB" is terreinvaardig en ingericht op natuurbrandbestrijding valt onder xx-xx4x. Een combivoertuig tankautospuit-hoogwerker "TS-HW" valt weer onder xx-xx3x. Een autospuit "AS" en een tankautospuit die niet volgens branchenorm (maar vereenvoudigd) bepakt is "TS-V" vallen beide onder xx-xx6x. Tenminste, dat is de bedoeling vanuit Landelijk Netwerk Materieel & Verwerving. Volgens mij wordt hier in verschillende regio's van afgeweken, net als dat wordt gedaan bij de districts- & postnummering.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,332
Reactie #175 Gepost op: 3 maart 2015, 10:51:35
MWB nummert per gemeente, 20-11xxxx is gemeente Moerdijk, 20-12xx is gemeente Halderberge enz....


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #176 Gepost op: 6 maart 2015, 02:23:29
Op basis waarvan zijn eigenlijk de besluiten genomen welke categorieën voertuignummers er zijn? Ik doel dan op het **-**X* cijfer.

Ik verbaas mij erover dat OGS en Waterongevallen een complete eigen serie hebben terwijl er maar weinig voertuigen van zijn. Waarom is er niet gekozen om bijvoorbeeld de 1-serie te gebruiken voor Watertransport (SL/TW/etc.)? Daar zijn veel meer voertuigen van, en er wordt geen nummerreeks voor gereserveerd. Hier in Gelderland-Midden is maar 1 duikteam en zijn 6 bootjes. Verder is de hele **1* serie ongebruikt.


Ik zie dat sommige regio's het laatste cijfer niet alleen als volgnummer gebruiken, maar ook als voertuigaanduiding.
Hier in Gelderland-Midden is een Ladder bijvoorbeeld altijd 53, en een Hoogwerker 51.

Het valt me op dat elke regio hier nu een eigen invulling aangeeft. Zou het niet duidelijker zijn om het eea vast te leggen daarin, met voldoende reservenummers voor specifieke voertuigen en dubbele uiteraard.

Je zou bijvoorbeeld kunnen besluiten dat een tankwagen altijd eindigt op **62, en een slangenwagen op **63. De SIV wordt **64 en de SB **65.

Op die manier blijft er nog voldoende over, maar geven bepaalde nummers wel meer duidelijkheid. Wanneer een post bijvoorbeeld 2 Tankwagens heeft kan de 2de TW een vrij nummer zoals **66 gebruiken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #177 Gepost op: 6 maart 2015, 04:17:48
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1335334 date=1425605009
Op basis waarvan zijn eigenlijk de besluiten genomen welke categorieën voertuignummers er zijn? Ik doel dan op het **-**X* cijfer.

Ik verbaas mij erover dat OGS en Waterongevallen een complete eigen serie hebben terwijl er maar weinig voertuigen van zijn. Waarom is er niet gekozen om bijvoorbeeld de 1-serie te gebruiken voor Watertransport (SL/TW/etc.)? Daar zijn veel meer voertuigen van, en er wordt geen nummerreeks voor gereserveerd. Hier in Gelderland-Midden is maar 1 duikteam en zijn 6 bootjes. Verder is de hele **1* serie ongebruikt.

Om je onderste vraag even kort te beantwoorden. Watertransport valt onder categorie 6: bijzonder brandbestrijdingsmaterieel. En nou het (iets) langere antwoord op je bovenste vraag.

Ik weet dat dit gebeurd is door Landelijk Netwerk Materieel & Verwering en dat er in de drie bestanden hier meer over te vinden is. Zoals daarin staat mag het voertuignummer net als het voertuigtypering maximaal 7 karakters bevatten, voornamelijk in verband met restricties vanuit het meldkamersysteem. Aan de 7 karakters gaat voor het voertuignummer het eerste cijfer al verloren aan de hulpverleningsinstantie, voor brandweer de 2. De andere 6 zijn de roepnummers zoals we kennen: XX-XXXX. Voor de mensen die deze niet kennen: De opbouw hiervan is in dit topic wel terug te vinden of in een van de bestanden op bovenstaande link.

Het nummer zoals jij aangeeft: XX-XXXX wordt opgedeeld als volgt:
0 : Personenvervoer (DA, DB)
1 : Materieel waterongevallen (WO, boot, materieel RB)
2 : Materieel OGS (DA-AGS, GSH)
3 : Basiseenheid (TS volgens branchevoorschrift)
4 : Bos/duinbrandbestrijdingseenheid (TST-NB)
5 : Redvoertuigen (HW/AL)
6 : Bijzonder brandbestrijdingsmaterieel (WAH, DPH, SB)
7 : Hulpverleningsmaterieel (HV, HVH)
8 : Overig materieel (HA, "SIV")
9 : Staf- en Commandomaterieel (DA-OvD, VC, COH)

Een basiseenheid (TS) krijgt uiteraard een eigen categorie 3. Om tijdens een grote natuurbrand een duidelijk beeld te krijgen welke basiseenheid terreinvaardig is en gebouwd is op natuurbrandbestrijding, is er voor deze voertuigen (TST-NB) ook een eigen categorie 4.

Vanuit de basiseenheid kunnen verschillende operationele uitgangspunten verzorgd worden. Voor elk operationeel uitgangspunt kent de brandweer ook ondersteunende voertuigen, en daarom is er voor elk punt een eigen categorie:
- Brandbestrijding & redding bij brand 6.
- Bevrijding van beknelde personen en dieren 7 (een HV heeft ook materieel aan boord voor onderstaande uitgangspunten).
- Optreden bij ongevallen gevaarlijke stoffen 2.
- Optreden bij waterongevallen 1.

Omdat redvoertuigen bij alle operationele uitgangspunten als ondersteunend voertuig gebruikt kunnen worden, krijgen deze voertuigen een aparte categorie 5. Om het staf- & commandomaterieel in cijfers van de andere voertuigen te kunnen onderscheiden, is ook hiervoor een aparte categorie 9. Dan heb je nog twee categorieën over, waarbij het onderscheidt te maken is in alleen personenvervoer 0 en overig materieel 8.

Haakarmbakken, aanhangers en combinatievoertuigen vallen in de categorie waarvoor dat voertuig/chassis primair bedoeld is.
- WAH Waterhaakarmbak, categorie 6
- GSH Gevaarlijkestoffenhaakarmbak, categorie 2
- HW-TS Combi primair HW, categorie 5
- TS-HW Combi primair TS, categorie 3

De SIV/TS-2 is een verhaal apart, wat te vergelijken is met de haakarmbakken en aanhangers. De snel inzetbare voertuigen voor specifieke operationele uitgangspunten, vallen onder hun eigen categorie. De keuze betreft de verkleinde basiseenheid (onderste drie voorbeelden) ligt bij de veiligheidsregio.
- GS-SI : Gevaarlijke stoffen snel inzetbaar, categorie 2
- HV-SI : Hulpverleningsvoertuig snel inzetbaar, categorie 7
- TS-2 is een vereenvoudigde TS, categorie 6
- TS-4 is een vereenvoudigde TS, categorie 6
- BM-SI is bijzonder materieel, categorie 8 (wat men doorgaans SIV noemt)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,332
Reactie #178 Gepost op: 30 maart 2015, 10:45:15
Kruisland (gem Steenbergen ) wordt 20-1632, Nieuw-Vossemeer (zelfde gemeente) wordt 20-1633..


joops

  • gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
Reactie #179 Gepost op: 30 maart 2015, 15:25:45
Citaat van: honderd link=msg=1335341 date=1425611868


Het nummer zoals jij aangeeft: XX-XXXX wordt opgedeeld als volgt:
0 : Personenvervoer (DA, DB)
1 : Materieel waterongevallen (WO, boot, materieel RB)
2 : Materieel OGS (DA-AGS, GSH)
3 : Basiseenheid (TS volgens branchevoorschrift)
4 : Bos/duinbrandbestrijdingseenheid (TST-NB)
5 : Redvoertuigen (HW/AL)
6 : Bijzonder brandbestrijdingsmaterieel (WAH, DPH, SB)
7 : Hulpverleningsmaterieel (HV, HVH)
8 : Overig materieel (HA, "SIV")
9 : Staf- en Commandomaterieel (DA-OvD, VC, COH)


Stel de VRR gaat over. wat nu TS genoemd wordt is niet volgens  branchevoorschrift. Dat is de SKTS.
Dan zou volgens bovenstaande de TS niet volgnummer 17-XX3X mogen voeren. Moeten die dan ook in de 17-XX6X nummers als vereenvoudigde TS6?
Daarnaast zie ik het verschil niet tussen een TS2 , niet branchebepakt en een SIV met 2 man. Beide in staat bv een autobrand (personenwagen) te blussen. Is net welke naam je eraan geeft.