NVBR roepnummers (Nationaal Nummerplan Brandweer Nederland)

Auteur Topic: NVBR roepnummers (Nationaal Nummerplan Brandweer Nederland)  (gelezen 92450 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #30 Gepost op: 6 januari 2010, 22:07:09
IJsselland is afgelopen zomer omgenummerd en de VNOG volgt dit jaar. Heeft ook te maken met de fusie van beide meldkamers.


Wessie17070

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #31 Gepost op: 9 januari 2010, 11:41:29
Wij zijn ook reeds overgestapt op deze nummering! En dan heb ik het over Regio IJsselland (zelf ben ik lid van korps dedemsvaart, gemeente Hardenberg).

Zal ff voorbeeld noemen van hoe het bij ons in de post was en hoe het nu is.

1e TAS was 30-545 (nu 04-2336)
2e TAS was 30-546 (nu 04-2337)
PM 4x4 was 30-562 (nu 04-2306)
MSA was     30-516 (nu 04-2366)
VTA  was 101          nu 04-2376)

Voordeel van deze nummering is dat ze uniek zijn. Dus nergens in Nederland heeft een voertuig hetzelfe roepnummer als deze nieuwe. Voorheen kwam het wel eens voor dat er ergens anders nog een 545 rondreed (oude nummer van onze 1e TS). Wel met een ander regionummer welliswaar maar toch zelfde auto nummer. Dat is nu verleden tijd.

Gaat heel NL nog over op deze nummering??


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #32 Gepost op: 9 januari 2010, 15:35:39
Bij de verschillende regio's die er nu mee bezig zijn (of al gebruiken) zie ik de meest uiteenlopende verschillen dus elke regio geeft er helaas weer een volstrekt eigen draai aan. In ZaWa worden volgens mij, zoals ik al zei, louter tientallen gebruikt voor de posten. In Amsterdam heb ik al gezien dat spuiten van verschillende posten hetzelfde "postnummer" hebben. Goed, als er een korps (of district) is met meer dan 10 posten dan wordt het lastig, maar ook daar valt natuurlijk wel een mouw aan te passen...

in zaanstreek waterland worden geen 10 tallen aan de posten toegewezen   maar aan de gemeente

bijvoorbeeld  beemster is 10  edam volendam 20   zeevang 90    zowel beemster edam volendam als zeevang hebben meerdere posten


guest4965

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 9 januari 2010, 17:37:06
Gaat heel NL nog over op deze nummering??

Zover ik weet gaat niet heel Nederland over op de nieuwe nummering. De NVBR heeft deze nummering ontwikkeld en aan de regio's voorgesteld. Het is nu aan elke regio om voor zichzelf te beslissen of er ook daadwerkelijk over wordt gegaan op de nieuwe nummering. ;)


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #34 Gepost op: 10 januari 2010, 13:22:47
Dat verhaal over unieke snap ik niet zo. Alle roepnummers in NL waren uniek inclusief regiocode en dat is nu nog steeds zo. Want er zullen vast meer 2336en zijn in NL maar jullie roepnummer is uniek met 04 er voor. Dus niks veranderd.......

Wij zijn ook reeds overgestapt op deze nummering! En dan heb ik het over Regio IJsselland (zelf ben ik lid van korps dedemsvaart, gemeente Hardenberg).

Zal ff voorbeeld noemen van hoe het bij ons in de post was en hoe het nu is.

1e TAS was 30-545 (nu 04-2336)
2e TAS was 30-546 (nu 04-2337)
PM 4x4 was 30-562 (nu 04-2306)
MSA was     30-516 (nu 04-2366)
VTA  was 101          nu 04-2376)

Voordeel van deze nummering is dat ze uniek zijn. Dus nergens in Nederland heeft een voertuig hetzelfe roepnummer als deze nieuwe. Voorheen kwam het wel eens voor dat er ergens anders nog een 545 rondreed (oude nummer van onze 1e TS). Wel met een ander regionummer welliswaar maar toch zelfde auto nummer. Dat is nu verleden tijd.

Gaat heel NL nog over op deze nummering??
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Wessie17070

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #35 Gepost op: 10 januari 2010, 13:45:54
Nee.. als iedereen overstapt naar de nummering die het NVBR voorstelt is er maar 1 2336..

04 is regiocode (uniek)
23 is gemeente (uniek)
36 is voertuignr (uniek

Deze combinatie zou dus geheel uniek zijn, dus er zou dan ook geen 13-2336 kunnen zijn bijvoorbeeld.

Ten minste... naar mijn info!!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #36 Gepost op: 10 januari 2010, 13:59:22
Dat unieke klopt inderdaad niet helemaal, want met de oude regiocodes waren de roepnummers inderdaad net zo uniek. Wel is het zo dat de roepnummers nu uniform zijn, veel regio's gebruiken afwijkende nummerplannen waarbij je lang niet altijd aan het roepnummer kunt zien wat voor voertuig het is. Of je dat uberhaupt moet kunnen is natuurlijk weer een andere discussie, maar waarom is het allemaal zo divers? Het is prachtig dat er een uniform nummersysteem komt, maar toch jammer dat elke regio weer een enorme berg vrijheid krijgt om de nummers op hun eigen manier in te delen. Daarnaast is het zo dat er in sommige regio's (zoals NHN) toch voertuigen kunnen rijden met dezelfde roepnummers. Weliswaar met een afwijkende (oude) regiocode, maar toch...


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #37 Gepost op: 10 januari 2010, 14:18:48
Nee natuurlijk niet! Stel je voor Alphen aan den Rijn heeft 6 autospuiten krijg je dit:
2331 Alphen aan den Rijn was 830
2332 Alphen aan den Rijn was 831
2333 Alphen aan den Rijn was 840
2334 Alphen aan den Rijn fictief voertuig
2335 Zwammerdam was 832
2336 Aarlanderveen was 833

Of te wel dan heb je nog een 2336 in Nederland en dat geld voor 25 regio's! Pas als de regiocode er voor wordt gezet krijg je een uniek voertuignummer. Maar dat was met bovenstaande voertuigen ook als je de oude regiocode van Rijnland/Hollands-Midden er voor zetten, namelijk 66.

En zoals je wel weet zijn zijn er 431 gemeenten in NL dus die 23 van jou is één van de 431! Die 23 kan alleen de 23ste gemeente in een veiligheidsregio zijn.

04 is regiocode (uniek)
23 is gemeente (niet uniek)
36 is voertuignr (zeker niet uniek

Nee.. als iedereen overstapt naar de nummering die het NVBR voorstelt is er maar 1 2336..

04 is regiocode (uniek)
23 is gemeente (uniek)
36 is voertuignr (uniek

Deze combinatie zou dus geheel uniek zijn, dus er zou dan ook geen 13-2336 kunnen zijn bijvoorbeeld.

Ten minste... naar mijn info!!
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #38 Gepost op: 11 januari 2010, 01:07:26
Als je tabellen nodig hebt om te weten met welk en met welk soort voertuig je te maken hebt, deugt het systeem natuurlijk niet. Amsterdam heeft één van de grootste brandweerkorpsen en het meest simpele systeem. Daar zou ik ook niet vanaf stappen.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #39 Gepost op: 11 januari 2010, 20:10:57
Ik ken denk ik 75% van de eerste lijnsvoertuigen uit voormalig Rijnland uit mijn hoofd door scanner, pieper en nu P2000-pieper. Roepnummers is een kwestie van vaak tegenkomen en dan komen ze vanzelf in je hoofd. Dus een tabel nodig hebben is onzin. Juist met vaste reeksen wordt het makkelijker. Als het op één na laatste cijfer een 3 is weet je gelijk dat je met een TS te doen hebt.

Tja Amsterdam, altijd net ff anders als de rest van Brandweer Nederland.

Als je tabellen nodig hebt om te weten met welk en met welk soort voertuig je te maken hebt, deugt het systeem natuurlijk niet. Amsterdam heeft één van de grootste brandweerkorpsen en het meest simpele systeem. Daar zou ik ook niet vanaf stappen.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps