NVBR roepnummers (Nationaal Nummerplan Brandweer Nederland)

Auteur Topic: NVBR roepnummers (Nationaal Nummerplan Brandweer Nederland)  (gelezen 92760 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #50 Gepost op: 3 maart 2010, 17:34:04
Bij grotere incidenten zal er vaak gebruik worden gemaakt van de roepnummers die bij de pelotons horen (100, 110, 120, 130, 140). Hierdoor is het niet nodig om de voertuignummers te moeten onthouden. Aan het nummer kun je dan ook het soort voertuig herkennen.
Hier heb je me :)

Citaat
Ik denk dat voor veel mensen geldt dat ze het 'eigen' systeem het beste vinden. In Groningen kun je op dit moment aan de nummers al zien wat voor soort voertuig het is. Nummers eindigend op 2X en 3X zijn TS'en, op 5X zijn redvoertuigen en op 7X zijn HV'en. De commandovoertuigen eindigen op 9X. Uit mijn eigen gebied weet ik (bijna) precies welk roepnummer bij welk voertuig hoort, dus voor mij is dit systeem het meest herkenbaar.
Met de samenvoeging van de drie noordelijke meldkamers zullen trouwens alle voertuigen in Groningen, Friesland en Drenthe omgenummerd worden volgens het NVBR-systeem.

Het zal inderdaad gewenning zijn. Het kost iets meer denkwerk.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #51 Gepost op: 9 mei 2010, 14:33:57
Nieuws vanuit Gelderland-Zuid :

Project 'Omnummering Brandweermaterieel' op stoom

In maart is in onze regio het project 'Omnummering Brandweermaterieel' van start gegaan. Tot nu toe heeft de projectgroep vooral achter de schermen gewerkt aan alle voorbereidingen. Het omnummeren van het brandweermaterieel betekent immers nogal wat. Voertuigen worden voorzien van nieuwe stickers en portofoons en mobilofoons moeten aangepast worden. Daarnaast is het ook belangrijk dat procedures en draaiboeken worden gewijzigd. En natuurlijk vereist het nieuwe nummerplan ook van de gemeenschappelijke meldkamer het nodige werk. Kortom, de komende maanden worden de handen flink uit de mouwen gestoken. Het is namelijk de bedoeling dat op donderdag 1 juli aanstaande de gehele regio overgaat op het nieuwe nummerplan. De projectgroep heeft inmiddels een uitgebreide planning opgesteld van alle werkzaamheden. Daarnaast staat ook de informatievoorziening over het project en het nieuwe nummerplan de komende weken hoog op het takenlijstje. Iedereen moet immers vertrouwd raken met de nieuwe roepnummers. Via deze Nieuwsbrief en op Infonet word je de komende weken hierover uitgebreid geïnformeerd.    

Het omnummeren gebeurt op basis van het Nationaal Nummerplan Brandweer Nederland. Het is de bedoeling dat alle brandweerregio's overgaan op deze nieuwe landelijke systematiek, waarmee de brandweer in Nederland tevens aansluit op de nummerplannen van de overige hulpverleningsdiensten en defensie. Deze landelijk eenduidige nummering heeft vele voordelen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan (inter)regionale bijstandsaanvragen. Voor onze regio betekent de komst van het nieuwe nummerplan bovendien dat er een einde komt aan het naast elkaar bestaan van twee nummersystemen van de voormalige regio's Rivierenland en Nijmegen en Omstreken. Dit heeft immers de nodige nadelen, zoals het gevaar van spraakverwarring en problemen op het gebied van automatisering (Geïntegreerd Meldkamer Systeem).
 
Logische opbouw

In het nieuwe systeem heeft het voertuignummer een logische opbouw gekregen. Het voertuignummer bestaat uit zes cijfers en een koppelteken. De eerste twee cijfers betreffen het nummer van de regio. Gelderland-Zuid heeft het nummer 08 gekregen. Dus het nummer van elk voertuig in de regio begint met 08. Na dit nummer volgt het koppelteken (-). Het derde cijfer betreft het nummer van het brandweercluster en het vierde cijfer slaat op het kazernenummer. Het type materieel wordt aangeduid met het vijfde cijfer. Zo heeft een tankautospuit nummer '3' gekregen. Het zesde en tevens laatste cijfer van het voertuignummer betreft het volgnummer.
Het roepnummer bestaat uit de laatste vier cijfers van het voertuignummer.

Voorbeeld

De regio Gelderland-Zuid heeft als nummer 08, het cluster Millingen aan de Rijn-Ubbergen-Groesbeek heeft als nummer 1, de kazerne van Millingen aan de Rijn heeft als nummer 2 en een TS wordt aangeduid met het nummer 3. De eerste TS krijgt het volgnummer 1.
Eerste tankautospuit Millingen aan de Rijn:
Voertuignummer: 08-1231
Roepnummer: 12 31

Bron: Regionale Nieuwsbrief Brandweer Gelderland-Zuid


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #52 Gepost op: 9 mei 2010, 16:31:45
Voorbeeld

De regio Gelderland-Zuid heeft als nummer 08, het cluster Millingen aan de Rijn-Ubbergen-Groesbeek heeft als nummer 1, de kazerne van Millingen aan de Rijn heeft als nummer 2 en een TS wordt aangeduid met het nummer 3. De eerste TS krijgt het volgnummer 1.
Eerste tankautospuit Millingen aan de Rijn:
Voertuignummer: 08-1231
Roepnummer: 12 31

Bron: Regionale Nieuwsbrief Brandweer Gelderland-Zuid

Om Haaglanden als voorbeeld te nemen:
De eerste TS in Loosduinen is de 15-7730, Waarom kiezen ze hier voor het 1e voertuig in volgorde om een 'xxx1' te geven, en geen 'xxx0'?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #53 Gepost op: 9 mei 2010, 17:44:23
Om Haaglanden als voorbeeld te nemen:
De eerste TS in Loosduinen is de 15-7730, Waarom kiezen ze hier voor het 1e voertuig in volgorde om een 'xxx1' te geven, en geen 'xxx0'?

Omdat bepaalde regio's er voor kiezen om de xx-xx30 voor reservetankautospuiten te gebruiken en de xx-xx39 voor opleidingstankautospuiten en,ze vinden het is logischer om met een 1 de eerste spuit,een 2 de tweede spuit,enz.,van een post aan te geven.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #54 Gepost op: 9 mei 2010, 17:50:57
De eerste TS in Loosduinen is de 15-7730, Waarom kiezen ze hier voor het 1e voertuig in volgorde om een 'xxx1' te geven, en geen 'xxx0'?

Goeie vraag. De exacte reden weet ik niet, maar een overweging in Haaglanden zou geweest kunnen zijn om het radioverkeer zo kort mogelijk te houden.
"der-tig" zijn immers twee lettergrepen en "één-en-der-tig" zijn er vier. Of dat echt een rol kan spelen weet ik niet, maar het schiet me nu even ter plekke te binnen :)


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #55 Gepost op: 9 mei 2010, 19:07:38
Omdat bepaalde regio's er voor kiezen om de xx-xx30 voor reservetankautospuiten te gebruiken en de xx-xx39 voor opleidingstankautospuiten en,ze vinden het is logischer om met een 1 de eerste spuit,een 2 de tweede spuit,enz.,van een post aan te geven.
Goeie vraag. De exacte reden weet ik niet, maar een overweging in Haaglanden zou geweest kunnen zijn om het radioverkeer zo kort mogelijk te houden.
"der-tig" zijn immers twee lettergrepen en "één-en-der-tig" zijn er vier. Of dat echt een rol kan spelen weet ik niet, maar het schiet me nu even ter plekke te binnen
Thanks!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #56 Gepost op: 9 mei 2010, 19:15:14
Thanks!

Tsja, nu zie ik pas dat ik eigenlijk een stuk ben vergeten, want met het oog op "kortere roepnummers" zijn er (in Haaglanden) natuurlijk veel meer spuiten die op 30 eindigen dan op 31, 32 of verder. Nogmaals, ik weet niet of dat de reden is, zelf zou ik 31 t/m 30 ook mooier vinden dan 30 t/m 39, maar helaas hebben regio's binnen dit nieuwe roepnummerplan toch een ruime mate van vrijheid waardoor er tussen de regio's toch weer opvallende verschillen ontstaan..


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #57 Gepost op: 9 mei 2010, 19:22:58
Citaat
Goeie vraag. De exacte reden weet ik niet, maar een overweging in Haaglanden zou geweest kunnen zijn om het radioverkeer zo kort mogelijk te houden.
"der-tig" zijn immers twee lettergrepen en "één-en-der-tig" zijn er vier.

Haha, en het leuke is dat er ondertussen weer gewoon de kazerne naam aan het roepnummer wordt toegevoegd, dus Centrum 78.30 en Loosduinen 77.30. ( en soms zelfs Autopsuit Scheveningen 71.30 door centralisten)
Dit omdat tijdens de dagelijkse gang van zaken regelmatig voertuigen aan andere kazernes staan, dus het roepnummer zegt in de dagelijkse praktijk helemaal niets over de standplaats/kazerne. Nog even en we zijn weer gewoon terug bij Autospuit Laak, Archipel etc. Dan komt er een manager die bedenkt dat je Loosduinen kunt afkorten, als L, en dan Nato spelalfabet dus Autspuit Lima, Sierrra etc. ;D ;D

Dit is gewoon het makkelijkste systeem, wat je ook met nummers etc wilt bereiken, en dat het functioneert bewijst de Brandweer Amsterdam al meer dan 100 jaar!
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #58 Gepost op: 9 mei 2010, 19:33:02
Haha, en het leuke is dat er ondertussen weer gewoon de kazerne naam aan het roepnummer wordt toegevoegd, dus Centrum 78.30 en Loosduinen 77.30. ( en soms zelfs Autopsuit Scheveningen 71.30 door centralisten)

Tsja en toch kan ik mij daar wel in vinden. Er wordt weleens gezegd dat C2000 minder goed klinkt dan analoog (de keren dat ik het hoorde vond ik het wel meevallen) en om spraakverwarring te voorkomen als er meerdere "dertig-ers" op straat zijn kan het toch geen kwaad om de post ervoor te noemen? Volgens mij moet je die zaken volledig los van elkaar zien. De nummertechnische verduidelijking betekent mijns inziens niet per definitie een communicatieve verbetering. Als de toeters en bellen op het dak de overige weggebruikers luidkeels waarschuwen dan lijkt "eenenzeventigdertig" misschien nogal snel op "twee-enzeventigdertig". Als je door een extra stukje informatie te verschaffen op bepaalde momenten spraakverwarring kunt voorkomen, wat is het probleem? :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #59 Gepost op: 9 mei 2010, 22:22:53
Weet iemand wie (/welke korpsen) in de commissie gezetten hebben die dit bedacht hebben? Is dit een breed gedragen voorstel geweest of komt dit 'goede' voorstel alleen van één regio af?  ??? :)