NVBR roepnummers (Nationaal Nummerplan Brandweer Nederland)

Auteur Topic: NVBR roepnummers (Nationaal Nummerplan Brandweer Nederland)  (gelezen 93719 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 12 december 2009, 21:36:48
Maar gebruikt ze absoluut niet, en het zal altijd 'Autospuit Dirk, Ladder Dirk, Autospuit Hendrik en Ladder Hendrik' etc. blijven, daar zet ik gebak op in!

'Altijd' is wel heel lang Sam, dus doe mij maar alvast chipolata alsjeblieft 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #11 Gepost op: 13 december 2009, 00:02:49
Dit roepnummer systeem is zo perfect dat wij in Haaglanden er al weer van afwijken. Naast de roepnummers wordt ook gewoon de naam van de kazerne weer gebruikt. Dus Scheveningen 71.30 en Loosduinen 77.30. Vervelende is namelijk dat alle TS'n eindigen op 30, en je dus heel goed moet luisteren naar wie er wordt opgeroepen. En met uitwisslen van voertuigen(reparatie en onderhoud) kan het maar zo zijn dat er op drie buro's blusvoertuigen staan met 77 en dan een volgnummer. Dus waar is dan het voordeel dat je weet van welke kazerne een voertuig komt.( leuk bedacht achter een buro door iemand die niet uit de praktijk komt)
Wijs besluit van Amsterdam gewoon door gaan met iets wat al tientallen jaren naar volle tevredeneheid funtioneert. ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 13 december 2009, 05:57:08
Vervelende is namelijk dat alle TS'n eindigen op 30, en je dus heel goed moet luisteren naar wie er wordt opgeroepen. En met uitwisslen van voertuigen(reparatie en onderhoud) kan het maar zo zijn dat er op drie buro's blusvoertuigen staan met 77 en dan een volgnummer. Dus waar is dan het voordeel dat je weet van welke kazerne een voertuig komt.( leuk bedacht achter een buro door iemand die niet uit de praktijk komt)

Dat had ik ook al vrij snel opgemerkt. Reserve materieel moet dan ook niet gekoppeld worden aan een post, maar moet er 70 voor krijgen als "Haags" materieel (net als de commandant) of 90, als regiomaterieel. 7030 of 9030 zegmaar. Je ziet dan direkt dat zo'n voertuig slechts tijdelijk aan een bepaalde post verblijft...


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #13 Gepost op: 13 december 2009, 10:01:22
Nee want als je al het reserve materieel 70 geeft, blijf je met het probleem zietten dat twee voertuigen of zelfs meerdere allemaal 70-31,70-32 en 70-33 genoemd worden en je nog niet weet welk voertuig bij welke kazerne hoort.
Dan moet je gewoon vaste nummers aan buro's geven, en bij wissleing van voertuigen ivm defect of aflossen dit voertuig omnummeren. Dus Escamp lost af aan Scheveningen, wordt het de 74-30 wordt 71-30. Desnoods indien het langere tijd wordt werken met magneet nummers voor reserve voertuigen.
Kijk naar London, kijk naar parijs, New York etc. Daar hebben ze de voertuigen ook gekoppeld aan kazernes maar werken met losse nummers/namen op de voertuigen. ( New York werkt met 500 serie nummers voor reserve matreieel en laat aflossende voertuigen uitrukken onder naam van het buro waar ze staan. (Ladder 24 acting ladder 8 bijv.)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 13 december 2009, 10:17:07
De AGS meldde zich laatst wél met het nieuwe (en oude :P) roepnummer  ;D

Ik heb het hier ook over autospuiten en ladders  ;) En ja, Maarten, altijd is lang, maar ik durf er een doos gebak op te zetten...


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 13 december 2009, 10:20:33
Dan moet je gewoon vaste nummers aan buro's geven, en bij wissleing van voertuigen ivm defect of aflossen dit voertuig omnummeren. Dus Escamp lost af aan Scheveningen, wordt het de 74-30 wordt 71-30. Desnoods indien het langere tijd wordt werken met magneet nummers voor reserve voertuigen.

Dat werkt niet. Dan staat het alleen op de buitenkant maar niet in de systemen. Als de 7130 een spraakaanvraag doet dan blijft er "7130" verschijnen op de Patijnlaan, wat voor nummers er ook op de buitenkant staan. Tijdelijk omnummeren lost dus niets op. Het gaat -met name jou- toch immers om de spraakverwarring? Met die 70 ervoor weet je in elk geval dat je met reserve- cq vervangend materieel te maken hebt. Dat je dan alsnog een extra "..30" voertuig hebt dat is dan niet anders, daarvoor is dan ook juist die kazernenaam die ervoor wordt genoemd. Beter een stukje extra informatie, dan te weinig. Die halve seconde valt ook wel te overleven, die postnaam hoef je immers alleen bij het initiele contact te noemen...


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #16 Gepost op: 13 december 2009, 16:35:13
De vraag is natuurlijk waarvoor je wilt weten welke voertuigen van welke kazerne komen. Gaat het om de herkenbaarheid op de plaats van het incident, of om de automatisering van het GMS en aanverwante apparatuur op de AC. De laastte is een kwestie van ombouwen., of het zogenaamde koppelen. Dat is een fluitje van een cent voor een centralist doen ze nu namelijk ook al. Dus bij uitval van een TS gewoon een reservevoerytuig met een afwijkend mobilofoonnummer herdopen in het nummer van de vaste TS op dat Buro. En om de herkenning op het plaast incident duidelijk te houden, de magneetfolies. Echt in andere veel groteresteden doen ze het ook zo...
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 13 december 2009, 18:29:06
Als we het toch over nadelen van dit systeem hebben... ;)

Een groot nadeel vind ik dat je niet direct weet met wat voor soort voertuig je van doen hebt. Nog even het lijstje:

0 Personenvervoer (DA, DB, etc)
1 Waterongevallenvoertuigen (WO, WOA,BRV, etc)
2 Gevaarlijke stoffen (OGS, ROGS, AGS, etc)
3 Tankautospuiten
4 Tankautospuiten bosbrandbestrijding
5 Redmaterieel (HW, AL,etc)
6 Bijzondere brandbestrijding
7 Hulpverlening (HV1, HV2, etc)
8 Overig materieel
9 (91 t/m 94) Staf en commandovoering (HOvD, OvD, etc)
   (95 t/m 99) Oefenen en technische diensten

Even een paar voorbeelden:
0 --> kan zowel DA als DB zijn (maar dat is ook niet zo belangrijk)
5 --> wanneer heb je nu te maken met een AL en wanneer met een HW? Aan de hand van het volgnummer kan je daar natuurlijk onderscheid in aanbrengen, maar het is toch even nadenken.
8 --> overig materieel; dat kunnen helemaal honderdduizend dingen zijn.
9 --> het is nogal een verschil of je met een officier te maken hebt of met iemand van de TD (niets ten nadele van de TD overigens)

Wat is ook niet helemaal snap, is dat de eenheid die primair wordt ingezet, oftewel de tankautospuit (misschien beter 'basiseenheid' genoemd? ;)), niet vooraan in het rijtje zit (dus 1 of 0).

De twee- of drieletterige afkortingen voor materieel zijn bij de brandweer gemeengoed. Maak daar dan ook gebruik van in je roepnummers, zodat je gelijk weet waar je me van doen hebt, dat is toch veel makkelijker? Al die verschillende soorten eenheden zijn nu eenmaal moeilijker te vatten in nummers (vergeleken met bijvoorbeeld de ambulancedienst).
En ja, dit is een pleidooi voor het Rotterdamse systeem. Je weet namelijk gelijk met wat voor eenheid je te maken hebt. Nadeel is ook hier wel dat je de kazernenummers moet leren kennen, want de kazernenaam wordt niet uitgesproken.


PS:
Voor degene die het Rotterdamse systeem niet kent; de opbouw is als volgt:
XX ##-# (x= letter, # = cijfer)

fictief voorbeeld:
HW 84-1
(Hoogwerker, 8e disctrict, 4e post, 1e voertuig van dat type).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #18 Gepost op: 13 december 2009, 18:52:57
Als we het toch over nadelen van dit systeem hebben... ;)

Een groot nadeel vind ik dat je niet direct weet met wat voor soort voertuig je van doen hebt. Nog even het lijstje:

Even een paar voorbeelden:
0 --> kan zowel DA als DB zijn (maar dat is ook niet zo belangrijk)

Tsja, nu valt er volgens mij ook weinig informatie te halen uit roepnummers...nu is het wel zo dat in Zeist de dienstauto's 'lage' nummers hebben (eindigend op 5 t/m 11) en de dienstbussen wat hoger, maar ik weet niet of dat in alle korpsen zo is. Erg veel lijkt het me niet uitmaken, een dienstauto wordt zelden via p2000 opgeroepen en als je het voertuig ziet staan neem ik aan dat je ook zonder het roepnummer in kan schatten of het een auto of bus is ;D

5 --> wanneer heb je nu te maken met een AL en wanneer met een HW? Aan de hand van het volgnummer kan je daar natuurlijk onderscheid in aanbrengen, maar het is toch even nadenken.

Dat lijkt me wel duidelijk. Voor hoogwerkers zijn de cijfers 50 en 51 gereserveerd, 52 en 53 zijn voor de autoladders. Daar ga je wel aan wennen als de nieuwe roepnummers ingevoerd zijn ;)

8 --> overig materieel; dat kunnen helemaal honderdduizend dingen zijn.

Eens. In Zeist staat een Unimog (717), geschikt voor bosbrandbestrijding, maar niet echt een tankautospuit. Dus bijzondere brandbestrijding (in de 6- serie)? Maar de 717 wordt ook ingezet voor wegdekreiniging en/of als buffervoertuig en GM bij een ongeval. Dus ook daar kunnen meerdere dingen. Lijkt me inderdaad in sommige gevallen moeilijk om te bepalen in welke categorie een voertuig komt (al zou ik in dit geval voor de 6-serie gaan)...

9 --> het is nogal een verschil of je met een officier te maken hebt of met iemand van de TD (niets ten nadele van de TD overigens)


Ook hier wordt dat wel weer duidelijk. Zie de voorbeelden van de (R)OvD'en in Haaglanden. Duurt even maar dan krijg je het vanzelf door...maar vooruit, het is wel enigszins opmerkelijk dat oefenen en de TD in dezelfde groep als de officieren vallen...

Kortom; ik vind het dus zeker wel overzichtelijk. Als de roepnummers straks in het hele land doorgevoerd zijn kan je eigenlijk meteen zien welk voertuig in bijvoorbeeld Den Helder uitrukt, zelfs als je nog nooit eerder een melding voor dat korps hebt gezien ;).

Ik heb het systeem langzaamaan al aardig door (via de meldingen uit het Haagsche), alleen de haakarmbakken en speciale voertuigen (4262 TSK Delft bijvoorbeeld) blijven nog wel moeilijk... ;D
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #19 Gepost op: 13 december 2009, 19:20:37
Voor hoogwerkers zijn de cijfers 50 en 51 gereserveerd, 52 en 53 zijn voor de autoladders.

Weet je dat heel zeker? Volgens mij is dat slechts in Haaglanden toevallig zo. Het is namelijk wel erg vreemd dat ze in zo'n landelijk plan 54 t/m 59 volledig onbenut laten. Als er echt op landelijk niveau een duidelijke scheiding tussen AL en HW zou zijn, dan zouden ze (in mijn optiek) beiden 5 nummers gereserveerd krijgen, dus 50 t/m 54 en 55 t/m 59.