Vereniging Verkeerslachtoffers wil aanpassing Wegenverkeerswet

Auteur Topic: Vereniging Verkeerslachtoffers wil aanpassing Wegenverkeerswet  (gelezen 3679 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vereniging Verkeerslachtoffers wil aanpassing Wegenverkeerswet

http://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten/Nieuws/Pages/Vereniging-Verkeerslachtoffers-wil-aanpassing-Wegenverkeerswet.aspx
Den Haag , 6-1-2015

​De Vereniging van Verkeersslachtoffers heeft staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie vandaag (dinsdag 6 januari) een petitie aangeboden. De vereniging pleit daarin voor strengere straffen voor verkeersovertredingen die de dood of levenslang letsel tot gevolg hebben. Hiervoor zou de wet moeten worden aangepast. Vijf vragen en antwoorden over de huidige situatie.

Wanneer komt een verkeersongeluk voor de strafrechter?
Veruit de meeste ongelukken in Nederland worden buiten de rechter om afgehandeld. Wanneer bij een verkeersongeluk iemand wordt gedood of zwaar lichamelijk letsel heeft, stelt de politie doorgaans een onderzoek in. Gekeken wordt of het ongeluk door de schuld van een van de betrokkenen is veroorzaakt. Als de politie tot die conclusie komt, wordt proces-verbaal opgemaakt en gaat de zaak naar het Openbaar Ministerie (OM). De officier van justitie beoordeelt opnieuw of er sprake is van schuld. Als hij die vraag met ‘ja’ beantwoordt, komt de zaak voor de strafrechter.

Waar kijkt de rechter naar als hij over verkeersovertredingen moet oordelen?
De rechter kijkt - zoals in elke rechtszaak – naar de specifieke omstandigheden en feiten. De doorslaggevende vraag bij het opleggen van een straf is of de verdachte ‘aanmerkelijke schuld’ heeft. Als er doden en/of ernstig letsel zijn te betreuren, ligt de vraag voor of het om ‘dood door schuld in het verkeer’ gaat. Als de rechter die schuld bewezen acht, heet het een misdrijf en dat leidt gemiddeld tot relatief zware straffen. Er bestaan drie categorieën van schuld, oplopend in ernst en strafhoogte: onoplettend/onvoorzichtig rijgedrag (bijvoorbeeld te hard rijden wanneer het zicht slecht is), een grove verkeersfout (bijvoorbeeld veel te hard rijden en je passagiers geen gordels laten dragen) en roekeloos rijden (opzettelijk door rood rijden met hoge snelheid onder invloed van alcohol). De rechter bepaalt steeds per zaak welke categorie van toepassing is. Wanneer de bestuurder niet schuldig blijkt, zal de rechter bekijken of hij wel gevaar op de weg heeft veroorzaakt.

Welke straffen kan de rechter opleggen bij een dodelijk verkeersongeluk?
Dat varieert van een boete, een taakstraf, ontzegging van de rijbevoegdheid tot een (voorwaardelijke) gevangenisstraf. Gaat het om een overtreding, dan volgt een relatief lichte straf: hoogstens twee maanden hechtenis en 3.900 euro boete. De maximale ontzegging van de rijbevoegdheid is twee jaar. Is de bestuurder schuldig en gaat het om een misdrijf, dan kan de rechter een beduidend zwaardere straf opleggen: maximaal 9 jaar gevangenisstraf en 20.250 euro boete. Bij roekeloos rijgedrag is het strafmaximum voor een dodelijk ongeluk hoger dan bij lagere categorieën van schuld: 6 jaar gevangenisstraf in plaats van 3 jaar. Beide maxima kunnen door de rechter met de helft worden verhoogd als sprake is van extreem gevaarlijk rijgedrag (bijvoorbeeld een wilde achtervolging en/of excessief drankgebruik). Zo kan de 6 jaar cel voor roekeloos rijgedrag worden opgehoogd tot 9 jaar. De rechter kan een verdachte ook vrijspreken, als hij vindt dat de verdachte geen enkele blaam treft. Bijvoorbeeld wanneer hij goed in zijn autospiegels keek, maar een groot bord zijn zicht belemmerde.

In de wet staat nu niet dat de rechter een gevangenisstraf moet opleggen bij het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeval?
Nee. Bij verkeersovertredingen gaat het vaak om uitermate ingewikkelde situaties. Nabestaanden bij een dodelijk verkeersongeluk voelen onherstelbaar leed. En verwachten vervolgens genoegdoening. Maar soms moet de rechter concluderen dat het bij een ernstig ongeluk toch om relatief lichte verkeersovertredingen gaat. Bij een dodelijk ongeluk is van opzet meestal geen sprake. Automobilisten hebben vrijwel nooit de intentie om een ongeluk te veroorzaken, laat staan om iemand te doden.


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2015, 23:01:40
http://www.youtube.com/watch?v=oaz6RzQFrWY#ws
25.000 handtekeningen als protest tegen straf doodrijder
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 5 jan. 2015
Citaat
Staatssecretaris Fred Teeven van Justitie krijgt dinsdag vijfentwintigduizend handtekeningen aangeboden van de Vereniging Verkeersslachtoffers. Daarmee protesteert de vereniging tegen het opleggen van taakstraffen bij ernstige verkeersovertredingen met dodelijke afloop.

zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=74943.0
Samen sterk in de hulpverlening!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2015, 23:28:57
Volgens mij zijn de straffen in de wet voldoende, maar zal de mentaliteit onder rechters moeten veranderen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2015, 00:00:32
Citaat van: Red link=msg=1320678 date=1420583337
Volgens mij zijn de straffen in de wet voldoende, maar zal de mentaliteit onder rechters moeten veranderen.
Inderdaad, en niet alleen in de wegenverkeerswet.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2015, 15:54:15
Inderdaad, en niet alleen in de wegenverkeerswet.
Helaas kijkt rechters vaak naar soortgelijke zaken en hoeveel daarin is gestraft.  Zo verandert er nooit wat...

Bovendien ben ik voorstander van het three-strikes-out principe, want het is belachelijk dat veelplegers die al 88 keer veroordeeld zijn, geen enkel maatschappelijk nut hebben, voor een nieuwe inbraak weer 2 maandjes cel krijgen waarvan 1 voorwaardelijk.

Nee: Eerst een tik over de vingers,  daarna een zwaardere straf, daarna de maximumstraf.
Maar goed daar heb je meer (zwaar versoberde!) gevangenissen voor nodig. En daar is de overheid allergisch voor.

Het bewijs dat dit werkt is er wel. In de laatste maanden van 2013, 200+ inbraken gehad.
Dit jaar waren de bekende inbrekers nagenoeg allemaal opgesloten in dezelfde periode en bleef de teller op 2 handjes vol staan.
Zo zie je maar... moet je kijken wat een leed, schade en werk het opsluiten van criminelen scheelt.

Dit laatste is een beetje offtopic.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2015, 22:13:36
Citaat van: Telegraaf.nl
Cel geëist voor doodrijder agent
di 06 jan 2015, 17:59
door Bjorn Thimister

MAASTRICHT - Justitie heeft dinsdag vier maanden cel en twee jaar rijontzegging geëist tegen een man uit Maastricht die in april 2013 - onder invloed van alcohol en met een gebroken been - de dertigjarige politieagent Christian Geilen doodreed.
(...)
Meer in de bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/23524886/__Cel_geeist_voor_doodrijder_agent__.html


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2015, 22:46:43
Geëist maar nog niet gekregen...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 9 december 2015, 16:00:02
https://www.youtube.com/watch?v=pD2ZpRv3wVk
RTL Nieuws
Gepubliceerd op 8 dec. 2015
Citaat
Na een verkeersongeluk is er vaak veel te weinig aandacht voor slachtoffers of hun nabestaanden. En bovendien komen daders meestal weg met een te lage straf, als ze überhaupt al worden vervolgd. Zoals de man die Hennie doodreed.
Samen sterk in de hulpverlening!