Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers

Auteur Topic: Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers  (gelezen 38194 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #110 Gepost op: 3 december 2012, 17:49:21
Illegaal zwaar vuurwerk
Gepubliceerd op 3 dec 2012 door omroepwest
Samen sterk in de hulpverlening!


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #111 Gepost op: 12 november 2013, 12:15:03

Post voor besteller illegaal vuurwerk


Mensen die op internet zwaar professioneel vuurwerk bestellen, krijgen voortaan een videofilmpje toegestuurd waarin ze worden gewaarschuwd dat ze op het punt staan iets illegaals te doen. De mail wordt gevolgd door een brief op de deurmat, waarin dezelfde waarschuwing staat.

Volledig bericht via de link in de quote header.....

Natuurlijk ben ik nu wel nieuwsgierig hoe dit gedaan is. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #112 Gepost op: 12 november 2013, 15:28:14
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #113 Gepost op: 12 november 2013, 15:53:22
ILLEGAAL VUURWERK BESTELLEN BIJ WEBSHOPS LEVENSGEVAARLIJK EN STRAFBAAR

http://www.taskforceovb.nl/nieuws/illegaal-vuurwerk-bestellen-bij-webshops-levensgevaarlijk-en-strafbaar/2725

Amsterdam, 12 november 2013 – De Task Force Opsporing Vuurwerkbommenmakers richt
zich vanaf heden op het opsporen van bestellers van zwaar professioneel illegaal
vuurwerk. Hiervoor zet de Task Force nieuwe methoden in. Zo worden bestellers
persoonlijk ontmaskerd met als doel hen te ontmoedigen gevaarlijke vuurwerkexplosieven
bij internet webshops te bestellen.

Werd tot voor kort professioneel vuurwerk vooral illegaal aangeschaft in België en Duitsland of
afgenomen van duistere figuren op geheime plekken, tegenwoordig worden steeds vaker zware
vuurwerkexplosieven vanachter de computer besteld bij webshops, die zich vooral ophouden in
Oost Europa. Pakketdiensten of de reguliere post leveren de bestellingen thuis bij de besteller af.
Het in bezit hebben van deze producten is strafbaar. Bovendien is het levensgevaarlijk, niet
alleen voor de besteller zelf maar ook voor zijn huisgenoten, omwonenden en medewerkers van
distributiecentra en de pakketdiensten.

Hoge strafeisen voor bestellers
Webshops in Oost Europa die vuurwerkexplosieven aanbieden kunnen alleen in de eigen landen
worden aangepakt. Bestellers uit Nederland daarentegen hier. Daarom spoort de Task Force
Opsporing Vuurwerkbommenmakers de bestellers op. Bestellers die zijn opgespoord ontvangen
een videoboodschap op hun emailadres waarin zij worden gewezen op de gevolgen. Alle
videoboodschappen staan bovendien op het openbare Youtube kanaal van de Task Force om
ook potentiële bestellers te ontmoedigen vuurwerkexplosieven bij webshops te bestellen. De
consequenties kunnen hoge straffen zijn, zoals gevangenisstraf, die het Openbaar Ministerie eist
en het verkrijgen van een strafblad. Bovendien kan voor het opslaan van zware
vuurwerkexplosieven door de hypotheekverstrekker of verhuurder een uitzetting van de woning
worden ingezet.

Ook de postpakketbedrijven nemen hierin hun verantwoordelijkheid en onderscheppen steeds
meer pakketten. Hierbij wordt nauw samengewerkt met politie en Inspectie Leefomgeving en
Transport.

Vuurwerkfeiten
De laatste jaarwisseling werden 810 slachtoffers behandeld op een SEH afdeling van een
ziekenhuis. Dat was een stijging met 20 procent ten opzichte van de voorgaande jaarwisseling.
Zwaar professioneel vuurwerk en zelfgemaakte vuurwerkbommen zijn in elk geval oorzaak
geweest van meer dan een kwart van de vuurwerkslachtoffers en dat de ernst van de
vuurwerkletsels is toegenomen. Van de vuurwerkslachtoffers is de laatste jaarwisseling 18
procent in het ziekenhuis opgenomen. Dat is het hoogste percentage over de afgelopen 10 jaar.

Gelukkig zijn de laatste jaarwisseling geen vuurwerk doden gevallen.

Naar het aantal mensen dat zwaar professioneel vuurwerk en vuurwerkbommen afsteekt, kan
slechts worden gegist. Schattingen gaan uit van 1 à 2 miljoen kilo zwaar professioneel vuurwerk
bestemd voor de consumentenmarkt in ons land. Vuurwerkbommen in schoolkluisjes en een
opslag van honderden cobra’s in een schuur of woning zijn rond de jaarwisseling geen
uitzonderingen meer. Daders zijn vooral mannen die geen uitdaging meer zien in het afsteken
van een pakketje consumentenvuurwerk en daarom vaak zelf aan de slag gaan met al dan niet
zelfgemaakte explosieven. Opvallend is dat mannen van 40 jaar en ouder de laatste
jaarwisseling meer betrokken waren bij incidenten en ongevallen.

Task Force Opsporing Vuurwerkbommenmakers
De Task Force zorgt voor een integrale samenwerking van alle organisaties die betrokken zijn bij
de preventie en repressie van ernstige incidenten en ongevallen door vuurwerk rond de
jaarwisseling. In de Task Force hebben zitting: politie, ministerie I&M, Inspectie Leefomgeving en
Transport, stichting Misdaad Anoniem, en de stichting VeiligheidNL, die tevens de coördinatie
verricht. Het werk van de Task Force wordt ondersteund door het Openbaar Ministerie en de
Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland.

Bekijk hier de waarschuwingen van de Task Force.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #114 Gepost op: 12 november 2013, 17:40:44
http://www.taskforceovb.nl/waarschuwing-ontvangen

IK HEB EEN WAARSCHUWING ONTVANGEN. WAT NU?
 
U heeft een e-mail ontvangen:
U heeft een e-mail ontvangen, omdat wij een bestelling hebben onderschept met u als geadresseerde.

Met het importeren van deze explosieve materialen producten brengt u uzelf en anderen in levensgevaarlijke situaties. Wanneer er iets mis gaat, kan dit zeer ernstige gevolgen hebben.

Het in bezit hebben van deze producten is strafbaar. De straffen die het Openbaar Ministerie hiervoor eist zijn dan  hoog. Bovendien zult u na veroordeling opgenomen worden in het justitieel documentatie register. Dit betekent dat u vanaf dat moment in het bezit bent van een strafblad.

Daarnaast kunt u voor het opslaan van dergelijke zware explosieven in uw woning, door uw  hypotheekverstrekker of verhuurder  uit uw woning gezet worden.

Wij nemen aan dat u zich vanaf nu terdege bewust bent van de consequenties die dergelijke bestellingen voor u kunnen hebben.



U heeft een brief ontvangen:
U heeft een brief, omdat wij een bestelling hebben onderschept met uw adres als bezorgadres.

Met het importeren van deze explosieve materialen producten brengt u uzelf en anderen in levensgevaarlijke situaties. Wanneer er iets mis gaat, kan dit zeer ernstige gevolgen hebben.

Het in bezit hebben van deze producten is strafbaar. De straffen die het Openbaar Ministerie hiervoor eist zijn dan  hoog. Bovendien zult u na veroordeling opgenomen worden in het justitieel documentatie register. Dit betekent dat u vanaf dat moment in het bezit bent van een strafblad.

Daarnaast kunt u voor het opslaan van dergelijke zware explosieven in uw woning, door uw  hypotheekverstrekker of verhuurder  uit uw woning gezet worden.

Wij nemen aan dat u zich vanaf nu terdege bewust bent van de consequenties die dergelijke bestellingen voor u kunnen hebben.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=76259.0#board
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1225414#board

Citaat van: Live link=msg=1225414 date=1386159401
TASK FORCE OVB ONTMASKERT BIJNA 350 POTENTIËLE ONLINE BESTELLERS VAN ZWAAR ILLEGAAL VUURWERK

http://www.taskforceovb.nl/nieuws/task-force-ovb-ontmaskert-bijna-350-potentiele-online-bestellers-van-zwaar-illegaal-vuurwerk/2826
Amsterdam, 4 december 2013  

Preventieactie succesvol
De actie tegen individuele bestellers van zwaar professioneel illegaal vuurwerk blijkt succesvol.

Op 12 november j.l. startte de Task Force Opsporing Vuurwerkbommenmakers (OVB) de actie met als doel bestellers te ontmaskeren en het bestellen bij buitenlandse webshops van levensgevaarlijke partijen zwaar illegaal vuurwerk te ontmoedigen. Tot nu toe zijn met deze actie bijna 350 bestellers ontmaskerd. De Task Force OVB zet de actie door tot na de komende jaarwisseling. Daarnaast zal door politie en pakketdiensten streng worden gecontroleerd op zendingen afkomstig uit Oost-Europa.

Werkwijze preventieactie
De meeste bestellingen van illegaal vuurwerk zijn vanuit Nederland geplaatst bij webshops in Polen. Om zicht te krijgen op deze bestellingen is in opdracht van VeiligheidNL een preventieactie ontwikkeld en uitgezet. Mensen die zwaar verboden vuurwerk proberen te bestellen worden gewaarschuwd om van het bestellen af te zien. De politie stelt woordvoering beschikbaar voor het inspreken van de videowaarschuwingen, die potentiële bestellers ontvangen op hun persoonlijk email account. Daarnaast ontvangen zij een brief van de Task Force OVB op hun huisadres met daarin nog een keer dezelfde waarschuwing. De politie krijgt daarbij geen inzicht in de persoonlijke gegevens van de bestellers. De politie woordvoerster die de video’s inspreekt, ziet alleen de initialen van de bestellers. Het succes van de preventieactie levert, via sociale media en vuurwerk-fora, binnen de doelgroep veel onrust op. We zorgen er voor dat het online bestellen niet langer als veilig en anoniem gezien wordt en dat bestellers de webshops die zwaar verboden vuurwerk aanbieden niet meer vertrouwen. Bovendien geven sommige Poolse webshops ook zelf aan geen bestellingen meer uit Nederland te accepteren.

Zwaar onveilig vuurwerk in onherkenbare verpakking
Het online aanbieden en bestellen van zwaar professioneel illegaal vuurwerk zorgt voor levensgevaarlijke omstandigheden. Illegaal vuurwerk is niet op veiligheid gecontroleerd en wordt in veel gevallen door de webshops amateuristisch en onherkenbaar verpakt. Bij in beslag genomen pakketten blijkt dat vuurwerk al tijdens het transport kruit is gaan lekken, waardoor niet alleen bestellers levensgevaarlijk risico lopen maar ook zijn huisgenoten, omwonenden en medewerkers van distributiecentra en pakketdiensten. Voor de Task Force OVB vormt dit de belangrijkste reden om deze preventieactie uit te voeren.

Over de Task Force OVB
De Task Force OVB is een samenwerking van politie, ministerie I&M, Inspectie Leefomgeving en Transport, stichting Misdaad Anoniem en de stichting VeiligheidNL, die tevens de coördinatie uitvoert. De acties van de Task Force OVB worden ondersteund door het Openbaar Ministerie en de BPN, Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland.

Het doel van de samenwerking binnen de Task Force OVB is dat organisaties gezamenlijk en elk vanuit de eigen taakstelling de veiligheid rond het vuurwerk verbeteren en de overlast van het gebruik er van verminderen.

Meer informatie
Coördinatie Task Force OVB
Cees Meijer
Samen sterk in de hulpverlening!


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #116 Gepost op: 4 december 2013, 13:38:15
Citaat van: Live link=msg=1225414 date=1386159401

Werkwijze preventieactie
De meeste bestellingen van illegaal vuurwerk zijn vanuit Nederland geplaatst bij webshops in Polen. Om zicht te krijgen op deze bestellingen is in opdracht van VeiligheidNL een preventieactie ontwikkeld en uitgezet. Mensen die zwaar verboden vuurwerk proberen te bestellen worden gewaarschuwd om van het bestellen af te zien. De politie stelt woordvoering beschikbaar voor het inspreken van de videowaarschuwingen, die potentiële bestellers ontvangen op hun persoonlijk email account. Daarnaast ontvangen zij een brief van de Task Force OVB op hun huisadres met daarin nog een keer dezelfde waarschuwing. De politie krijgt daarbij geen inzicht in de persoonlijke gegevens van de bestellers. De politie woordvoerster die de video’s inspreekt, ziet alleen de initialen van de bestellers. Het succes van de preventieactie levert, via sociale media en vuurwerk-fora, binnen de doelgroep veel onrust op. We zorgen er voor dat het online bestellen niet langer als veilig en anoniem gezien wordt en dat bestellers de webshops die zwaar verboden vuurwerk aanbieden niet meer vertrouwen. Bovendien geven sommige Poolse webshops ook zelf aan geen bestellingen meer uit Nederland te accepteren.


Wat ik me dan afvraag, hoe kan de taskforce weten dat ik vuurwerk bestel in bijv. Polen.... Je begint dan toch te denken dat men een constante tap heeft op de ip adressen van de webshops, daarna zit men kennelijk bij de providers in de NAW gegevens te wroeten van het ip adres wat de bestelling tracht te doen en dit alles kennelijk realtime... in hoe verre is dit toegestaan...

Niet dat ik wat wil bestellen die rommel gaat mijn deur voorbij (mede na een ongeluk met legaal vuurwerk) maar ik vraag me wel af in hoeverre men deze toch verregaande bevoegdheden heeft...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #117 Gepost op: 4 december 2013, 13:44:13
Over de werkwijze van dit team schijnt in de eerste week van volgend jaar meer duidelijkheid gegeven te worden. Dit aldus een woordvoerder die ik een paar weken geleden op de radio heb gehoord..


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #118 Gepost op: 4 december 2013, 13:47:21
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1225423 date=1386160695
Wat ik me dan afvraag, hoe kan de taskforce weten dat ik vuurwerk bestel in bijv. Polen.... Je begint dan toch te denken dat men een constante tap heeft op de ip adressen van de webshops, daarna zit men kennelijk bij de providers in de NAW gegevens te wroeten van het ip adres wat de bestelling tracht te doen en dit alles kennelijk realtime... in hoe verre is dit toegestaan...

Niet dat ik wat wil bestellen die rommel gaat mijn deur voorbij (mede na een ongeluk met legaal vuurwerk) maar ik vraag me wel af in hoeverre men deze toch verregaande bevoegdheden heeft...
Men hoeft helemaal niks bij de provider op te vragen, men geeft toch zelf hun NAW gegevens af op de website om het pakketje te kunnen ontvangen? Als dat onderschept wordt ben je klaar. Heeft niks met de relatie IP <> NAW te maken...

Persoonlijk vind ik dit een goede actie... En ik hoop dat ze "in de bosjes" liggen te wachten tot men het bestelde pakket daadwerkelijk in ontvangst neemt (als men niets met de waarschuwing heeft gedaan) om e.e.a. strafrechtelijk aan te kunnen pakken. Men kan zich dan ook niet meer verschuilen achter "oh dat wist ik niet"...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #119 Gepost op: 4 december 2013, 13:54:29
Citaat van: Rhonus link=msg=1225429 date=1386161241
Men hoeft helemaal niks bij de provider op te vragen, men geeft toch zelf hun NAW gegevens af op de website om het pakketje te kunnen ontvangen? Als dat onderschept wordt ben je klaar. Heeft niks met de relatie IP <> NAW te maken...


Dit vind ik niet echt geloof waardig aangezien je al een waarschuwingsvideo te zien krijgt voor je uberhaupt je bestelling gedaan hebt, ik denk dus dat er realtime meegekeken wordt.
Voordat ik mijn bestelling invoer (althans ik denk dat men dan al in je beeld hangt) heb ik geen gegevens ingevoerd op de site van de handelaar...

Overigens ook ik vind het een prima actie, de vraag is puur uit nieuwsgierigheid, en hoop dat er nog een hoop mensen weerhouden worden om van die bende te bestellen dan wel een hoop pakjes worden onderschept. Hier in de buurt is er ook een (geen idee wie) die kennelijk zelf sleutelt gezien de regelmatige knallen waarbij je ruiten in de sponingen staan te trillen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend