Knelpunt over hoogte assistentie ambulance

Auteur Topic: Knelpunt over hoogte assistentie ambulance  (gelezen 2451 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Gepost op: 13 december 2009, 16:24:31
In de aflevering van Knelpunt een special over het feit dat veel liften in Nederland niet geschikt zijn voor brancards. Hoe gaan korpsen hier mee om? Zouden kosten voor inzet brandweer bijvoorbeeld door berekend kunnen worden aan woning corporaties?
Ik schrok nogal van de cijfers hoe vaak de brandweer moet uitrukken voor hoogte assistentie ambulance.
Wat is jullie mening hier over?

De special is te zien op http://player.omroep.nl/?aflID=10403037 vanaf 01 minuut start het onderwerp.




Bart S

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 17 december 2009, 09:36:34
Enigzins gedramatiseerd ;) Maar het is wel vaak een probleem ja. Bij binnenkomst gelijk kijken of je weer weg kan, en zo niet gelijk assistentie erbij vragen.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #2 Gepost op: 17 december 2009, 16:55:20
Bij binnenkomst gelijk kijken of je weer weg kan (...)
Bij binnenkomst eerst kijken of je er in kan, met je brancard horizontaal ipv diagonaal


Bart S

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 18 december 2009, 21:09:46
Bij binnenkomst eerst kijken of je er in kan, met je brancard horizontaal ipv diagonaal

Binnenkomen lukt altijd wel en je brancard heb je niet nodig voor de eerste aanval. Dus die kan je tijdelijk beneden achterlaten in plaats van tijd verdoen met de brancard rechtop zetten en andere moeilijke dingen die tijd kosten.


EdM0

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 december 2009, 23:55:17
Wat ik mij afvraag, zijn er niet genoeg personen die net niet zwak genoeg zijn om nog te kunnen staan (evt. met ondersteuning)?
Dan kan je toch heel veel mensen wel vlak voor de lift van de brancard afhalen en met ondersteuning in de lift gaan? Zodra je dan beneden bent de persoon weer op de brancard en opgelost. Als ik naar het aantal brandweer ondersteuningen kijk in een jaar tijd dan lijkt mij sterk dat dat allemaal personen zijn die totaal niet meer kunnen lopen/staan/zitten?


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #5 Gepost op: 22 december 2009, 14:52:45
Wat ik mij afvraag, zijn er niet genoeg personen die net niet zwak genoeg zijn om nog te kunnen staan (evt. met ondersteuning)?
Dan kan je toch heel veel mensen wel vlak voor de lift van de brancard afhalen en met ondersteuning in de lift gaan? Zodra je dan beneden bent de persoon weer op de brancard en opgelost. Als ik naar het aantal brandweer ondersteuningen kijk in een jaar tijd dan lijkt mij sterk dat dat allemaal personen zijn die totaal niet meer kunnen lopen/staan/zitten?


Brandweer assistentie om een patiënt horizontaal uit de woning te halen vraag je aan als de medische situatie daarom vraagt.

Voor het overige zijn er voldoende alternatieven. Een patiënt horizontaal uit de woning laten halen omdat die niet kan lopen is niet aan de orde.


Horizontaal uit de woning is bijvoorbeeld gez139ndicieerd bij patiënten met een hele slechte (lage) bloeddruk,  bij reanimaties  enz.

En ja, dat komt vaak genoeg voor...
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Bart S

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 25 december 2009, 07:49:18
Alternatieven zijn bijv. een bureaustoel op wieltjes, rolstoel of rollator. Bovendien hebben wij een Evac-chair op de auto waarmee je een zittende patient eenvoudig langs een rechte trap naar beneden kan halen.
Maar zoals Strongbow al aangaf zijn er heel wat situaties te verzinnen waarbij de hulp van de brandweer onontbeerlijk is. Persoonlijk probeer ik het wel altijd als laatste alternatief te houden.
Overigens kan het ook anders gebruikt worden. Wij hadden een patient in een liftloos appartementencomplex die aangaf absoluut niet meer te kunnen lopen, wat wij anders inschatten. Toen wij aangaven dat dat geen  probleem was en dat hij dan met brancard afgehesen zou worden bleek het loopje naar beneden ineens niet meer zo'n groot probleem....