Verschil in houding publiek "Oude t.o. Nieuwe" IM jassen

Auteur Topic: Verschil in houding publiek "Oude t.o. Nieuwe" IM jassen  (gelezen 15669 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #30 Gepost op: 7 januari 2010, 12:40:19
Dat is ook precies mijn punt. Als wegbeheerder heb je meer verantwoordelijkheden en meer te vertellen op de weg als de reguliere verkeersregelaar. Dat onderscheid zou, mijns inziens, ook zichtbaar moeten zijn in de kleding. en laten we wel wezen, de gemiddelde weggebruiker heeft al moeite om een auto van de anwb te onderscheiden van een WIS voertuig.
Laat staan dat ze dit verschil opmerken.
Inderdaad heeft het voor de verkeersregelende taken geen enkele meerwaarde, maar wij doen daarnaast nog iets meer ;-)
Tijdens onze spitsdiensten rijden de meeste WIS'sen dan ook met hun IM jas/vest aan. Nou ja, dit punt is al eens eerder aangestipt.

Uiteraard zou dit op dan op een veel hoger niveau heel anders geregeld moeten worden, WIS in de wet de status als gewezen ambtenaar geven voor deze taken naast de politie en kmar en ben je van al het gedonder af. toch?  ::)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #31 Gepost op: 7 januari 2010, 13:39:44
De WIS bekleedt in de wet al een uitzonderingspositie ten opzichte van de 'gewone' verkeersregelaar en de transportbegeleider. De WIS mag inmiddels bijna net zoveel op verkeersregelend gebied als een agent of een marechaussee, tot en met het 'verlichte transparant' (STOP-bord) aan toe. Bovendien gelden allerlei aanstellingsprocedures die voor 'gewone' verkeersregelaars en transportbegeleiders wel gelden, niet voor weginspecteurs.

Al dat soort zaken zijn volstrekt oninteressant voor de gemiddelde weggebruiker. Die hoort simpelweg de aanwijzingen van politie, marechaussee, verkeersregelaar en verkeersbrigadier op te volgen. De gemiddelde weggebruiker snapt er nu al bijna geen moer meer van, dus waarom moeten we het nog moeilijker maken door ook nog eens de weginspecteur als specifieke ambtenaar toe te voegen? Straks krijgt de stadswacht, de kantonnier van de provincie en de parkeerwacht ook nog een aparte status. Dat is niet wenselijk, en dus krijgt iedereen die geen agent of marechaussee is en toch verkeer moet regelen, de status van verkeersregelaar. Dat is wel zo duidelijk. Niet voor niets is de huidige indeling van de jas/hes ook expliciet voorgeschreven, in tegenstelling tot de oude regeling waar iedere verkeersregelaar zijn eigen ontwerpje kon maken zolang het maar oranje was met een tekstje erop.

Ik ben het verder wel helemaal met Martin eens dat de WIS méér doet en mag dan de 'gewone' verkeersregelaar, maar dat is alleen van belang voor de professionals. Richting een agent of wegwerker moet je herkenbaar zijn als WIS, en dus als "baas van de weg". Dat kan middels die blauwe band op de borst: de eerste WIS die met zijn rug naar zijn gesprekspartner staat moet ik nog tegenkomen ;)

Overigens vraag ik me zeer af of een afwijkende jas voor de WIS, in wat voor kleurstelling dan ook, daadwerkelijk een andere reactie bij de weggebruiker teweeg brengt. Ik denk dat de agressieveling op straat bij het zien van een WIS niet zomaar denkt 'goh, laat ik nu eens lief zijn'. Het begrip en het respect voor een verkeersregelaar (maar ook een agent) staat of valt met zijn optreden richting de weggebruiker. Ben je als verkeersregelaar, agent of WIS al een machtsgeil mannetje en handel je daar ook naar, dan is de kans zeer groot dat je een bepaald gedrag uitlokt bij de weggebruiker. Daar kan ik genoeg voorbeelden van opsommen...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


WIS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • WIS
Reactie #32 Gepost op: 10 januari 2010, 12:32:19
:'(  om te janken dus..... er is dus geen zichtbaar onderscheid voor de weggebruiker met wie ze te maken hebben.
kan net zo goed een "ikea" regelaar zijn. (no disrespect meant!)  O0 geregeld.

(btw dit is mijn persoonlijke/prive mening!)

Ja een IKEA regelaar kom je ook op de snelweg zoveel tegen. Belangrijkste is dat mensen geholpen worden, denk je nou echt dat die op een blauwe band gaan letten?
Weginspecteur RWS Rijnmond IM+


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #33 Gepost op: 11 januari 2010, 20:22:39
Ja een IKEA regelaar kom je ook op de snelweg zoveel tegen. Belangrijkste is dat mensen geholpen worden, denk je nou echt dat die op een blauwe band gaan letten?
nee idd, dat is nou net mijn punt ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #34 Gepost op: 14 januari 2010, 19:15:51
Zie hier de geboorte van de term 'blue-band jas'...  8)  ::)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 24 januari 2010, 23:22:09
Donderdagavond was bij een zeer grote brand ook een WIS aanwezig, ivm mogelijke afsluiting van de snelweg.

Plaatje:


Ik bespeurde toch wel een beetje een gevoel van 'wat heeft die verkeersregelaar daar te zoeken?'

Ik had hem aan zien komen in z'n RWS pick-up, maar zo 'in het veld', weg van z'n auto of de snelweg, is het eigenlijk totaal niet logisch. Kan me ook voorstellen dat mensen die niet weten dat hij van RWS is, hem wegsturen in de trend van 'wat komt die bemoeizuchtige verkeersregelaar doen'.

Het is natuurlijk een beetje gechargeerd, maar voor de herkenbaarheid zou het volgens mij zeker goed zijn als er in grote letters 'Rijkswaterstaat' op die jassen komt te staan. Zeker voor dit soort gevallen, waar de herkenbaarheid tussen als die verschillende hesjes en titels heel belangrijk is, zeker in het kader van de multidisciplinaire samenwerking.

Liever een uitzondering op de regel, dan verwarring in het veld.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 24 januari 2010, 23:27:16
Waarom niet twee verschillende jassen of extra hesje voor als je daadwerkelijk het verkeer gaat regelen?  ???


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #37 Gepost op: 25 januari 2010, 14:12:25
Waarom niet twee verschillende jassen of extra hesje voor als je daadwerkelijk het verkeer gaat regelen?  ???
N.a.v. het plaatje van Maarten: betreffende WIS draagt daar de huidige ("oude") kleurstelling vest, met aan de achterzijde in blauwe letters VERKEERSREGELAAR op gele achtergrond en aan de voorzijde in gele letters op blauwe achtergrond. Dat is de herkenbaarheid van Rijkswaterstaat ten opzichte van andere verkeersregelaars, die retroreflecterend witte letters op een oranje achtergrond behoren te hebben (let wel: dat is de oude situatie).

In de nieuwe situatie gaan alle verkeersregelaars er hetzelfde uitzien met een oranje/gele jas of hes. Rijkswaterstaat krijgt een blauwe band op de borst en is daarmee herkenbaar voor de andere partijen. Ten opzichte van heel vroeger toen de hele Waterstaat nog met een oranje jas liep, is de herkenbaarheid van de WIS dus sterk vergroot (zowel bij oude als nieuwe jas). Nu is het onderscheid met de "rest van de oranje jassen" (vooral wegwerkers) veel groter. Bovendien zijn weginspecteurs in de meeste gevallen op rijkswegen actief, waarbij voor 'normale' verkeersregelaars de beperking in de bevoegdheid geldt dat zij op snelwegen alleen onder toezicht van een WIS mogen optreden. Een verkeersregelaar op een snelweg zal dus in vrijwel de meeste gevallen een WIS zijn.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #38 Gepost op: 25 januari 2010, 22:21:42
Lt.Col.me je mag dan helemaal gelijk hebben in deze. Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe jas in de praktijk en jouw theorie zal zich dan vanzelf bewijzen, of niet.

Ik blijft toch met het idee hangen, dat de herkenbaarheid toch niet duidelijk genoeg is voor het publiek en die ons als "die verkeersregelaar" blijven behandelen, daar alle verkeersregelaars er straks hetzelfde uit zien en ondanks de subtiele verschillen. We zullen zien.
Het is al een verbetering dat die tekst eraf gaat, dat wel.  O0

@ Maarten: waar was dat dan?
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 25 januari 2010, 22:41:07
@ Maarten: waar was dat dan?

Ici: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,36242.0.html

Bovendien zijn weginspecteurs in de meeste gevallen op rijkswegen actief, waarbij voor 'normale' verkeersregelaars de beperking in de bevoegdheid geldt dat zij op snelwegen alleen onder toezicht van een WIS mogen optreden. Een verkeersregelaar op een snelweg zal dus in vrijwel de meeste gevallen een WIS zijn.

Dat is dus precies mijn punt, een WIS die niet in zijn 'natuurlijke omgeving' is kan makkelijk verward worden.
Zo'n blauwe streep zal weinig hulpverleners wat zeggen denk ik, lang niet iedereen interesseert zich daarin.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s