Verschil in houding publiek "Oude t.o. Nieuwe" IM jassen

Auteur Topic: Verschil in houding publiek "Oude t.o. Nieuwe" IM jassen  (gelezen 15724 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #40 Gepost op: 27 januari 2010, 19:03:28
Lt.Col.me je mag dan helemaal gelijk hebben in deze. Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe jas in de praktijk en jouw theorie zal zich dan vanzelf bewijzen, of niet.

Ik blijft toch met het idee hangen, dat de herkenbaarheid toch niet duidelijk genoeg is voor het publiek en die ons als "die verkeersregelaar" blijven behandelen, daar alle verkeersregelaars er straks hetzelfde uit zien en ondanks de subtiele verschillen. We zullen zien.
Het is al een verbetering dat die tekst eraf gaat, dat wel.  O0

@ Maarten: waar was dat dan?
Mee eens, we gaan zien of het werkt... ik zou me verder niet te veel zorgen maken over het publiek, die begrijpen echt niet wie nu wat is. Afgelopen maandag stond ik toevallig in een verkeersregelaarsjas naast een politieauto met blauw-blauw, dachten de mensen meteen dat ik van de politie was. Zolang je als WIS niet de wanna-be politieagent gaat uithangen (zoals een aantal verkeersregelaars graag doet) komt het allemaal wel goed!  O0

(...)
Dat is dus precies mijn punt, een WIS die niet in zijn 'natuurlijke omgeving' is kan makkelijk verward worden.
Zo'n blauwe streep zal weinig hulpverleners wat zeggen denk ik, lang niet iedereen interesseert zich daarin.
Het gaat er natuurlijk niet alleen om of de hulpverleners het iets interesseert, maar ook hoe de WIS zichzelf profileert. Even duidelijk jezelf op de plek zetten waar je hoort ("ik ben die en die van Rijkswaterstaat en ik ben hier om dit en dit te doen") is natuurlijk wat anders dan op een afstandje gaan staan kijken ("euh ja, ik ben van Rijkswaterstaat, ik hoorde dat ik hier moest zijn..."). Maar ik geloof dat het met de dames en heren van de Waterstaat op dat vlak wel goedkomt  ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Verkeermeneer

  • Beroepsmatig Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #41 Gepost op: 28 januari 2010, 10:42:58
Zijn er hier op het forum al mensen die de nieuwe jassen/vestjes gedragen hebben in de schemering/nacht?
Hoe zit het met de zichtbaarheid? Beter of gelijk waardig aan de oude hesjes ik reageer als verkeersregelaar en niet als Weg inspecteur.

Bij de oude hesjes kreeg ik van automobilisten wegbeheerders soms te horen dat ik mijn oranje hesje uit moest doen.
en alleen een gele jas aan dit zou de zichtbaarheid vergroten. Is dit met de nieuwe hesjes verholpen?


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #42 Gepost op: 28 januari 2010, 12:22:44
Zijn er hier op het forum al mensen die de nieuwe jassen/vestjes gedragen hebben in de schemering/nacht?
Hoe zit het met de zichtbaarheid? Beter of gelijk waardig aan de oude hesjes ik reageer als verkeersregelaar en niet als Weg inspecteur.

Mijn ervaring is dat in de schemering geel beter zichtbaar is dan oranje.
In het donker maakt de kleur niet meer zo veel uit, dan moet je het uitsluitend hebben van de reflectie. De reflectie van de oude oranje hes ("verkeersregelaar" en slechts twee banden) is minder zichtbaar dan de reflectie van de nieuwe hes. Die nieuwe heeft meer reflectief oppervlak: de vier banden aan de zijkant, voor- en achterop de ruit en daarin de driehoek en is naar mijn ervaring dan ook veel beter zichtbaar. Daarnaast is een driehoek het algemene teken voor gevaar (daarom is daar ook voor gekozen) en als zodanig is dat ook voor niet-Nederlandstaligen handiger (een Spaanse toerist zal doorgaans niet snappen wat "verkeersregelaar" betekent.


Citaat
Bij de oude hesjes kreeg ik van automobilisten wegbeheerders soms te horen dat ik mijn oranje hesje uit moest doen.
??? ... om vervolgens niet meer bevoegd te zijn...  :-\


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #43 Gepost op: 28 januari 2010, 12:46:58
Zijn er hier op het forum al mensen die de nieuwe jassen/vestjes gedragen hebben in de schemering/nacht?
Hoe zit het met de zichtbaarheid? Beter of gelijk waardig aan de oude hesjes ik reageer als verkeersregelaar en niet als Weg inspecteur.

Bij de oude hesjes kreeg ik van automobilisten wegbeheerders soms te horen dat ik mijn oranje hesje uit moest doen.
en alleen een gele jas aan dit zou de zichtbaarheid vergroten. Is dit met de nieuwe hesjes verholpen?
Ik heb videobeelden van de nieuwe jas in de schemering (wel met straatverlichting) en ik vind de zichtbaarheid zeker verbeterd ten opzichte van de oude hes. (Videobeelden volgen binnenkort.) Wel belangrijk is wat mij betreft dat de mouwen ook geel zijn, alleen de schouders is naar mijn mening net even iets te weinig.

Verder merkte Erdebee al terecht op dat er veel meer reflecterend materiaal op zit en dat komt de zichtbaarheid (mits aangestraald door koplampen) ook ten goede.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #44 Gepost op: 12 maart 2010, 20:15:00
Nog even n.a.v. mijn post hierboven: de bedoelde video's staan in een ander topic.

Voor wat betreft de weginspecteurs: ik heb vorige week en gisteren op de A1 bij Beekbergen een WIS met nieuwe IM-jas gespot. Vorige week was ik te laat met m'n camera, gisteren had ik 'm te pakken. En dan ook nog eens precies tussen twee auto's in. Foto is ietsje korrelig, maar dat krijg je al snel vanuit een rijdende auto. Blauwe streep is bij daglicht hartstikke duidelijk.

"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill