De WIS bekleedt in de wet al een uitzonderingspositie ten opzichte van de 'gewone' verkeersregelaar en de transportbegeleider. De WIS mag inmiddels bijna net zoveel op verkeersregelend gebied als een agent of een marechaussee, tot en met het 'verlichte transparant' (STOP-bord) aan toe. Bovendien gelden allerlei aanstellingsprocedures die voor 'gewone' verkeersregelaars en transportbegeleiders wel gelden, niet voor weginspecteurs.
Al dat soort zaken zijn volstrekt oninteressant voor de gemiddelde weggebruiker. Die hoort simpelweg de aanwijzingen van politie, marechaussee, verkeersregelaar en verkeersbrigadier op te volgen. De gemiddelde weggebruiker snapt er nu al bijna geen moer meer van, dus waarom moeten we het nog moeilijker maken door ook nog eens de weginspecteur als specifieke ambtenaar toe te voegen? Straks krijgt de stadswacht, de kantonnier van de provincie en de parkeerwacht ook nog een aparte status. Dat is niet wenselijk, en dus krijgt iedereen die geen agent of marechaussee is en toch verkeer moet regelen, de status van verkeersregelaar. Dat is wel zo duidelijk. Niet voor niets is de huidige indeling van de jas/hes ook expliciet voorgeschreven, in tegenstelling tot de oude regeling waar iedere verkeersregelaar zijn eigen ontwerpje kon maken zolang het maar oranje was met een tekstje erop.
Ik ben het verder wel helemaal met Martin eens dat de WIS méér doet en mag dan de 'gewone' verkeersregelaar, maar dat is alleen van belang voor de professionals. Richting een agent of wegwerker moet je herkenbaar zijn als WIS, en dus als "baas van de weg". Dat kan middels die blauwe band op de borst: de eerste WIS die met zijn rug naar zijn gesprekspartner staat moet ik nog tegenkomen
Overigens vraag ik me zeer af of een afwijkende jas voor de WIS, in wat voor kleurstelling dan ook, daadwerkelijk een andere reactie bij de weggebruiker teweeg brengt. Ik denk dat de agressieveling op straat bij het zien van een WIS niet zomaar denkt 'goh, laat ik nu eens lief zijn'. Het begrip en het respect voor een verkeersregelaar (maar ook een agent) staat of valt met zijn optreden richting de weggebruiker. Ben je als verkeersregelaar, agent of WIS al een machtsgeil mannetje en handel je daar ook naar, dan is de kans zeer groot dat je een bepaald gedrag uitlokt bij de weggebruiker. Daar kan ik genoeg voorbeelden van opsommen...