Sneeuw en ijs incidenten en nieuws 2009/2010

Auteur Topic: Sneeuw en ijs incidenten en nieuws 2009/2010  (gelezen 112654 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #80 Gepost op: 21 december 2009, 06:07:41
landelijk: trein connexxion, veolia, ns, arriva, ns hispeed, syntus, db, qbuzz.
waar:  landelijk
geldigheid:  prognose  21-12-09, 12.00 uur
 
modaliteiten:  trein  
maatschappijen:  connexxion, veolia, ns, arriva, ns hispeed, syntus, db, qbuzz  
oorzaak:  sneeuw
gevolg:  
maatregel:  
vervangende halte:  
advies: houdt u ook maandag rekening met een zeer beperkte dienstregeling. maak, indien mogelijk, geen gebruik van de trein
amsterdam: bus gvb.
waar:  amsterdam  
geldigheid:  prognose  21-12-09, 11.00 uur
 
modaliteiten:  bus  
maatschappijen:  gvb  
oorzaak:  sneeuw
gevolg:  geen vervoer
maatregel:  
vervangende halte:  
advies: ivm sneeuw en gladheid rijden de nachtbussen niet. de bussen voor de dagexploitatie blijven ook tot nader order in de garages.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #81 Gepost op: 21 december 2009, 10:55:25
Rampweek voor Roosendaalse ijsbaan

maandag 21 december 2009 | 07:00 | Laatst bijgewerkt op: maandag 21 december 2009 | 07:50

Tekstgrootte  
 
ROOSENDAAL – De Stichting IJsbaan heeft een rampweek achter de rug.

Vier dagen nadat uit de overdekte tent op de Nieuwe Markt voor duizenden euro's aan spullen (onder meer beamers en plasmaschermen) werden gestolen, moest de ijsbaan gistermiddag op last van de brandweer worden ontruimd. Leden van de organisatie wilden het flinke pak sneeuw dat op de tent lag, weghalen. Dat ging volgens politiewoordvoerder Willem van Hooijdonk niet helemaal zoals het zou moeten. 'Het zeil begon te scheuren, vervolgens zijn ze direct gestopt met het weghalen van sneeuw. De brandweer is erbij geweest en in overleg met de stichting is bepaald dat de baan uit voorzorg moest worden ontruimd'. Op dat moment bevonden zich zo'n 25 schaatsers op de baan. De ijsvloer gaat, als het goed is, vandaag weer open.

http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/5979254/Rampweek-voor-Roosendaalse-ijsbaan.ece


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #82 Gepost op: 21 december 2009, 16:10:22
Nog steeds beperkt openbaar vervoer

vandaag 15:32
REGIO - Het openbaar vervoer komt slechts op sommige plaatsen weer langzaam op gang. Zo rijdt de randstadrail van Zoetermeer naar Den Haag weer tot het eindpunt ‘de Uithof’. Trams en bussen van Veolia zullen evenwel vandaag niet meer in actie komen.  

Door de sneeuwval kon de randstadrail eerder vandaag niet verder rijden tot de Prinsengracht in Den Haag. De bussen van de HTM rijden wel, op aangepaste tijden. Op dit moment ziet het ernaar uit dat de trams in Den Haag de hele dag niet meer gaan rijden en de bussen van Veolia in de regio Haaglanden blijven vandaag de hele dag binnen.

Volgens de woordvoerster is het op de wegen in de omgeving te glad en blijven de voorspellingen slecht. Dinsdagochtend wordt er opnieuw gekeken hoe de situatie is, voordat er wordt besloten of het veilig is de bussen de weg op te sturen.

De NS roept mensen die vandaag op hun werk zitten, op om op verschillende tijdstippen naar huis te gaan. Op die manier kunnen de treinen de reizigers beter verwerken. Ondanks een negatief reisadvies van de NS en spoorbeheerder ProRail zijn er toch nog veel mensen die de trein pakken. Treinen in de regio rijden zeer beperkt, vanwege het slechte weer.

Ook de ambulancedienst in de regio Haaglanden heeft last van het slechte weer. Ambulances komen regelmatig vast te zitten in de sneeuw. De wettelijke reistijd van 15 minuten wordt daardoor bemoeilijkt.
Twee ambulances uit Delft kwamen 23 minuten te laat bij een melding in Pijnacker
. Volgens een woordvoerder van de hulpverleningsregio Haaglanden staat er extra personeel klaar voor als het weer verslechterd.

Bron: www.westonline.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #83 Gepost op: 21 december 2009, 16:18:19
De eerste IJs incidenten zijn al weer geweest.

Kind zakt door het IJs
En
Schaatser door ijs gezakt in Aalsmeer
Datum: 22-12-2007 10:26
Bron: Ronald van Doorn

--------------------------------------------------------------------------------
 
Citaat
Aalsmeer - Zaterdagmiddag rond 15.45 uur is een schaatser door het ijs gezakt aan de Uiterweg.

De brandweer van Aalsmeer heeft het slachtoffer met de boot uit het water gehaald.

Het traumateam is met de helikopter ter plaatse gekomen om assistentie te verlenen.

De schaatser is in kritieke toestand overgebracht naar het ziekenhuis.

 http://www.petershotnews.nl/nieuws/5042/schaatser-door-ijs-gezakt-in-aalsmeer.html
Met foto's..

Misschien maar even het topic ophalen ?


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #84 Gepost op: 21 december 2009, 16:54:17
Als we nu naar de actuele file informatie kijken in een vakantie periode, kunnen we met zijn allen maar tot een conclusie komen, in Nederland zijn wij niet voorbereid op het huidige weertype. wordt het niet eens tijd dat we daar wat aan gaan doen in plaats van een Atsema die de boel weer loopt te stangen???

Hieronder vindt u de laatste file informatie - Bron www.transport-online.nl
--------------------------------------------------------------------------------
A1 Amsterdam richting Amersfoort
tussen Diemen-Noord en Muiden 5 km, Vertraging tot 13 minuten

A1 Amsterdam richting Amersfoort
tussen Gooimeer en Blaricum 3 km, Vertraging tot 5 minuten

A1 Amsterdam richting Amersfoort
tussen afrit Soest en afrit Bunschoten 4 km, Vertraging tot 5 minuten, Filelengte neemt toe

A1 Apeldoorn richting Hengelo
tussen afrit Markelo en afrit Rijssen 2 km, Vertraging tot 10 minuten

A1 Amersfoort richting Amsterdam
tussen knp. Eemnes en Blaricum 2 km, Filelengte neemt toe

A2 Luik richting Maastricht
tussen Gronsveld en Maastricht 2 km, Vertraging tot 4 minuten, Filelengte neemt toe

A2 Amsterdam richting Utrecht
tussen Vinkeveen en De Meern 14 km, Vertraging tot 48 minuten

A2 Utrecht richting 's-Hertogenbosch
tussen knp. Everdingen en Culemborg 2 km, Vertraging tot 6 minuten, Filelengte neemt af

A4 Delft richting Amsterdam
tussen Leidschendam en Zoeterwoude-Rijndijk 5 km, Vertraging tot 8 minuten, Filelengte neemt toe

A4 Amsterdam richting Delft
tussen Schiphol en Nieuw-Vennep 2 km, door een ongeluk, de weg is weer vrij.

A8 Amsterdam richting Zaandam
tussen knp. Coenplein en knp. Zaandam 2 km, Vertraging tot 3 minuten

A9 Amstelveen richting Alkmaar
tussen Aalsmeer en Badhoevedorp 2 km, Vertraging tot 2 minuten, Filelengte neemt toe

A9 Amstelveen richting Alkmaar
tussen knp. Raasdorp en knp. Velsen 5 km

A10 Ring Amsterdam: Watergraafsmeer richting De Nieuwe Meer
tussen de RAI en knp. De Nieuwe Meer 3 km, Vertraging tot 5 minuten

A10 Ring Amsterdam: De Nieuwe Meer richting Coenplein
tussen Geuzenveld en knp. Coenplein 4 km, Vertraging tot 12 minuten

A10 Ring Amsterdam: Volendam richting De Nieuwe Meer
tussen afrit Volendam en knp. Coenplein 2 km, Vertraging tot 2 minuten, Filelengte neemt toe

A10 Ring Amsterdam: De Nieuwe Meer richting Watergraafsmeer
tussen knp. De Nieuwe Meer en de RAI 2 km, Vertraging tot 1 minuut

A10 Ring Amsterdam: De Nieuwe Meer richting Watergraafsmeer
tussen knp. Amstel en Diemen 2 km, Vertraging tot 4 minuten, Filelengte neemt af

A12 Den Haag richting Arnhem
tussen knp. Lunetten en Driebergen 3 km, Vertraging tot 3 minuten

A12 Utrecht richting Oberhausen
tussen knp. Grijsoord en Westervoort 7 km

A13 Rijswijk richting Rotterdam
tussen Delft en afrit Berkel en Rodenrijs 4 km, Vertraging tot 8 minuten, Filelengte neemt af

A13 Rijswijk richting Rotterdam
tussen Delft-Zuid en knp. Kleinpolderplein 2 km, Vertraging tot 4 minuten, Filelengte neemt toe

A15 Ring Rotterdam: Rozenburg richting Ridderkerk
tussen knp. Benelux en knp.Vaanplein 2 km, Vertraging tot 3 minuten

A15 Ring Rotterdam: Rozenburg richting Ridderkerk
tussen Pernis en knp.Vaanplein 2 km, Vertraging tot 3 minuten, Filelengte neemt toe

A15 Ridderkerk richting Gorinchem
tussen Sliedrecht-West en Hardinxveld-Giessendam 2 km, Vertraging tot 2 minuten, Filelengte neemt toe

A16 Antwerpen richting Breda
tussen de Belgische grens en knp. Galder 5 km

A16 Rotterdam richting Antwerpen
tussen knp. Princeville en knp. Galder 6 km, door wegwerkzaamheden. Vertraging tot 22 minuten, Filelengte neemt toe op de A58.

A20 Ring Rotterdam: Gouda richting Hoek van Holland
tussen knp. Terbregseplein en Rotterdam-Centrum 3 km, Vertraging tot 4 minuten

A27 Gorinchem richting Almere
tussen Utrecht-Veemarkt en Hilversum 5 km, Vertraging tot 8 minuten, Filelengte neemt toe

A27 Utrecht richting Almere
tussen Hilversum en knp. Eemnes 2 km, Vertraging tot 5 minuten, Filelengte neemt toe

A28 Utrecht richting Amersfoort
tussen De Uithof en afrit Den Dolder 3 km, Vertraging tot 12 minuten, Filelengte neemt af

A28 Utrecht richting Zwolle
tussen afrit Den Dolder en Leusden 10 km, Vertraging tot 15 minuten

A50 Arnhem richting Oss
tussen knp. Grijsoord en Heteren 3 km, Vertraging tot 6 minuten, Filelengte neemt af

A50 Arnhem richting Oss
tussen Heteren en knp. Ewijk 3 km, Vertraging tot 10 minuten

A58 Breda richting Tilburg
tussen knp. Galder en Ulvenhout 2 km, door wegwerkzaamheden. Spoedreparatie.

A58 Breda richting Tilburg
bij Ulvenhout is de rechterrijstrook dicht, door wegwerkzaamheden. Spoedreparatie. Verwachting tot 22.00 uur.

A59 Zonzeel richting Oss
tussen Made en knp. Hooipolder 3 km, Vertraging tot 1 minuut

N325 Rondweg Arnhem: Arnhem richting Knooppunt Velperbroek
tussen Gelredome en knp. Velperbroek 4 km, Vertraging tot 33 minuten


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #85 Gepost op: 21 december 2009, 16:58:19
Winterleed: Tankstations staan op punt om droog te vallen

RIJSSEN - "Tot nu toe heb ik nog niet gehoord dat tankstations droog staan, maar het wordt wel lastig", vertelt Dennis van de brandstofafdeling van Nijhoff-Wassink BV, aan de Galvanistraat 18 in Rijssen. Door gladheid mogen chauffeurs van tankwagens niet rijden.

Daarom dreigen tankstations zonder brandstof te komen, omdat de tankwagens vanwege de adr-bepalingen de weg niet op mogen.

Dennis: "Het is vaak niet landelijk geregeld, maar zo’n verbod wordt bijvoorbeeld uitgesproken door de politie in een regio. Dat betekent dat ik de hele dag op het internet aan het zoeken ben."

Hij erkent dat verschillende truckers door de politie staande zijn gehouden. Volgens zijn zeggen kunnen ze in veel gevallen na overleg verder. "Maar als de weg slecht is, of het zicht blijkt onvoldoende, dan mag er niet gereden worden", verklaart Dennis.

Hoe wordt er een oplossing gevonden als het tankstation zonder brandstof zit? Dennis: "Kijken of er vanuit een andere regio brandstof aangevoerd kan worden. Of wachten totdat er weer gereden mag worden."

De brandstofvervoerders Schenk Papendrecht B.V. en De Rijke in Spijkenisse hebben maandagmiddag 21 december geen openheid van zaken over genoemde situatie gegeven.

© Transport Online / Marcel van der Voort


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #86 Gepost op: 21 december 2009, 19:41:42
Een zondag met zware sneeuwval

http://www.knmi.nl/cms/content/74431/een_zondag_met_zware_sneeuwval

21 december 2009 - De zware sneeuwval van zondag 20 december heeft een groot deel van het land bedekt onder een dikke laag sneeuw. De meeste sneeuw viel op 20 december in Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland en Noord-Brabant. Op een flink aantal plaatsen groeide het sneeuwdek daar aan met 10 tot 20 cm. Op enkele plaatsen lag maandag 30 cm sneeuw.

Stuifsneeuw op 20 december 2009 (foto: Jannes Wiersema)
 Het KNMI gaf zaterdag de eerste waarschuwingen uit voor de naderende sneeuw en stuifsneeuw die veroorzaakt werd door de harde wind. Zondagochtend werd de waarschuwingsfase verhoogd tot een weeralarm voor zware sneeuwval. De sneeuw leidde tot grote overlast: het leven op straat werd zo goed als plat gelegd. Veel wegen raakten zo goed als onbegaanbaar, treinen en bussen reden niet of nauwelijks en Schiphol moest tal van vluchten annuleren.

Tijdens de zwaarste buien die vooral in de middag over het land trokken werd de intensiteit van de sneeuw zo sterk dat het zicht soms terugliep tot minder dan 200 meter. Dat is vergelijkbaar met mist. Ook de stuifsneeuw (in de meteorologie driftsneeuw genoemd) beperkte het zicht. Sneeuw levert de grootste problemen als het hard waait, vooral als dan ook het vriest, zoals zondag. Bij windkracht 6 of 7 is sprake van een sneeuwjacht die leidt tot sneeuwophopingen en -duinen. In het noorden van het land ontstonden ook sneeuwrollers. Sneeuwrollers ontstaan wanneer een sterke wind vat krijgt op een sneeuwlaag op kale velden of hellingen. Voorwaarde zijn een temperatuur rond het vriespunt, waardoor de sneeuw samenkleeft en een sterke wind.

De buien gingen bovendien vergezeld van onweer. Sneeuw en onweer gaan niet zo vaak samen. Meestal blijft de activiteit beperkt tot hooguit enkele ontladingen. Een zomers onweer telt doorgaans veel meer ontladingen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #87 Gepost op: 22 december 2009, 00:01:25
Brandweer maakt dak Tiggelhal Ten Boer sneeuwvrij

TEN BOER - De brandweer heeft maandag uit voorzorg het dak van de Tiggelhal in Ten Boer sneeuwvrij gemaakt.

Er lag ongeveer 20 centimeter sneeuw op het platte dak van de sporthal. Door het gewicht van de sneeuw kon er schade aan de constructie ontstaan. Om de veiligheid te waarborgen, schakelde de gemeente de brandweer en een aannemersbedrijf in.

De sneeuw is met behulp van sneeuwschuivers van het dak gehaald.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&reacties=ja&pid=87667


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #88 Gepost op: 22 december 2009, 08:25:13
Brandweer verwijdert gevaarlijke stukken sneeuw

Gepubliceerd op 21 12 2009

Heerenveen - Tientallen vrijwilligers waren maandag ochtend om zeven uur begonnen met het sneeuwvrij maken van het stadion. Dit omdat SC Heerenveen woensdag tegen PSV moet spelen. Ook de brandweer van Heerenveen heeft maandagmiddag S.C. Heerenveen geholpen.

Op de zuidtribune lag een dik pak sneeuw op het dak. Zodra het zou gaan dooien, zouden grote stukken bevroren sneeuw naar beneden vallen. Om de veiligheid van de supporters te kunnen garanderen, heeft de brandweer met de hoogwerker geprobeerd om de sneeuw van de daken af te spuiten met water.
Uiteindelijk heeft de brandweer hun inzet gestaakt, omdat het met de hoogwerker lastig te bereiken was. De leiding van SC Heerenveen zal een andere oplossingen moeten zoeken voor het probleem.


Foto/film Aaldert Weening

http://www.flitsnieuws.nl/nieuws/index.php?content=detail&id=7675


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #89 Gepost op: 22 december 2009, 10:32:09
Misschien wordt het eens tijd dat er bij aanschaf van treinstellen en techniek (wissels ed) eens gekeken wordt naar landen als Zwitserland, Oosterijk en landen in Scandinavië. Daar hebben ze ook regelmatig sneeuw en lage temperaturen maar daar rijden de treinen wel gewoon door.
Wat is het dat we hier bij de eerste bladeren op het spoor, de eerste sneeuwvlok en het woord nachtvorst, meteen problemen hebben?
Het lijkt me dat dit te maken heeft met het soort materiaal wat er gekocht is.

Er wordt niet goed gekeken naar de mogelijkheden in de wat meer bijzondere omstandigheden lijkt het wel.
Heb je je wel eens verdiept in de werking van het spoor, de wissels, etc. etc.? Gisteren heb ik een reisje gemaakt naar Groningen, daar lag zo'n 30 tot 40 centimeter sneeuw tussen de sporen. Nu reden er weer treinen maar eerder reed er inderdaad niks. Als je telt hoeveel wissels er zijn op het spoor, dan kom je er al snel achter dat het onmogelijk is om alles sneeuwvrij te krijgen. Daar heb je duizenden mensen voor nodig. Daarnaast is er niks te doen aan gladheid. Er zijn stoptreintrajecten waar treinen bij stations moeten stoppen vlak voor een spoorwegovergang... als het glad is, is de kans groter dat de trein doorschiet. Daarom moeten treinen eerder remmen, wat weer voor langere reistijden zorgt. Dát zorgt dan weer voor vertraging op de trein die daarachter rijdt en dan heb je al een kettingreactie. Met het drukste spoorwegnetwerk van Europa is het ook niet zo gek dat een paar centimeter sneeuw zoiets mis gaat.

Het materieel van de NS zat gisteren ook enorm onder de ijs. Geen wonder dat bepaalde treinen gewoon niet ingezet kunnen worden. Daar kun je niks op verzinnen lijkt me.

Ooh en ook in het buitenland gaat het geregeld goed fout; ik ken iemand in Noorwegen die laatst nog vertelde dat bij de eerste échte sneeuwval in Noorwegen ook alles een paar dagen op z'n gat ligt in dat land. Op lange termijn (en dat zie je in Nederland ook) gaat alles langzaamaan weer gewoon zijn gangetje.

Nederlanders zijn gewoon een volk die goed zijn in klagen over dingen die ze zelf niet kunnen; dat noemen ze: de schuld in andermans schoenen schuiven. Dit is gewoon overmacht, winter... iets waar wij als mensheid aan ondergeschikt zijn. Zo simpel is dat. Wij beheersen deze wereld niet, dat doet Moeder Natuur zelf :)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon