Sneeuw en ijs incidenten en nieuws 2009/2010

Auteur Topic: Sneeuw en ijs incidenten en nieuws 2009/2010  (gelezen 113025 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #250 Gepost op: 7 januari 2010, 12:30:07
Mogelijk langste late files door winterweer

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1334567.ece/Mogelijk_langste_late_files_door_winterweer
ANP op 06 januari '10, 15:35, bijgewerkt 07 januari '10, 07:39
 
Versie 1 - orgineel - 22:57 / 06-01-2010
Versie 2 - Nog steeds druk rond Amsterdam, mogelijk langste late files - 07:39 / 07-01-2010
Versie 3 - Nieuwe update - 07:39 / 07-01-2010

DE BILT - Het verkeer rond Amsterdam zat woensdag vanaf de avondspits tot in de nacht muurvast door fikse sneeuwbuien.

Sneeuw legt Noord-Holland lam
Laat op de avond meldde de ANWB op de A9 en de A10 filelengtes van 24 kilometer. Dat is uitzonderlijk voor zo'n laat tijdstip. ‘Het is goed mogelijk dat dit de langste late files ooit zijn’, zei een woordvoerder van de ANWB over het verkeersinfarct.

Om 1.00 uur stond op de A9 richting Alkmaar nog altijd 11 kilometer file. De overige files waren rond 00.30 uur opgelost. Voor donderdag verwacht de ANWB een zware ochtendspits. Een woordvoerder riep automobilisten op zich goed op de hoogte te stellen van de verkeerssituatie alvorens de weg op te gaan. ‘Wil je dit voorkomen, dan moet je de waarschuwingen ter harte nemen’, zei hij over de files rond de hoofdstad.

Blikschade
Veel automobilisten liepen in en rond Amsterdam blikschade op. De politie vroeg bestuurders aanrijdingen zoveel mogelijk zelf af te handelen. Volgens een woordvoerster deden zich geen ernstige ongevallen voor, mede omdat automobilisten slechts stapvoets konden rijden.

Twitter
Veel weggebruikers die getroffen werden door het verkeersinfarct, deelden hun frustratie met leden van de berichtensite Twitter. ‘Laten we de Elfstedentocht verplaatsen naar de ring van Amsterdam’, aldus een Twitteraar. ‘1100 meter in 1 uur en 43 minuten. Dit schiet lekker op zo. Nog 23 km te gaan’, meldde een automobilist vanaf de A10. ‘Mijn vader is al 4,5 uur onderweg met de auto van Amsterdam naar Haarlem. Best zielig!’, schreef een dochter vol medeleven. Andere mensen staken de filerijdende Twitteraars een hart onder de riem: ‘Er zijn geruchten dat ze zo langs komen met koffie en broodjes voor de nacht. Succes iedereen!’

Ook in de regio Kennemerland waren de wegen door hevige sneeuwval en vrieskou spekglad. De autoriteiten adviseerden mensen daarom dringend om niet meer de weg op te gaan. In het begin van de avond zijn in het gebied sneeuwschuivers ingezet om de belangrijkste wegen sneeuwvrij te krijgen.

Ook op de wegen rond de stad Groningen ondervonden automobilisten hinder door de sneeuwval. Rond Haarlem lag het trein- en busverkeer aan het begin van de avond enige tijd nagenoeg plat en op Schiphol werden veel vluchten geannuleerd.

Sneeuw
Vooral de Randstad kreeg woensdag te maken met fikse sneeuwbuien. In Noord-Holland viel 10 centimeter sneeuw. Op Schiphol was daardoor maar een baan beschikbaar. ‘Er wordt nauwelijks gevlogen. Er is sprake van slecht zicht’, zei een woordvoerster van de luchthaven. In de loop van de avonds leek de ergste overlast voorbij, op dat moment waren er weer twee banen beschikbaar.

Het aantal gestrande reizigers op de luchthaven viel ondanks de verkeerschaos erg mee. Veel mensen die zagen dat hun vliegreis geannuleerd was, gingen terug naar huis. Anderen konden met een latere vlucht mee. De weinige mensen die echt strandden, werden ondergebracht in hotels, meldde een woordvoerster van Schiphol. De luchthaven hoefde dus geen veldbedden neer te zetten.

De komende dagen houdt het winterse weer aan en is er elke dag kans op wat lichte sneeuw, voorspelt het KNMI. Vooral vrijdag lijkt het koud te worden; dan zou de gevoelstemperatuur wel eens kunnen teruglopen tot min 14 graden Celsius.
Samen sterk in de hulpverlening!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #251 Gepost op: 7 januari 2010, 12:30:52
Meer zo iets, met buizen, gereedschapskoffers, fotospullen en nog meer ouwe stoffige troep.



Dekens hadden ze bij ons ook wel mogen brengen op het station. Er stonden bij het station een paar meiden met rokjes aan namelijk. Ik doe met dit weer altijd een dikke jas aan, goede schoenen aan en een redingsdeken in mijn jaszak, dat komt zeker van pas als ik voor als ik 20km naar huis moet lopen of buiten moet slapen.

Bedankt voor je antwoord! Ik hoop dat ik ook nog hoor hoezo er niets voor de velen reizigers op de stations werd gedaan (is geen commentaar, gewoon interesse).

lijkt me stug dat een dienstauto van hier (gelderland) helemaal daar rijd, alhoewel de vrijwilligers van kootwijkerbroek zijn gek zat,
je weet nooit wat je met ze kan verwachten, haha


Foto = 41-420 (07-1680) brandweer kootwijkerbroek tbv. first responder
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #252 Gepost op: 7 januari 2010, 14:22:56
lijkt me stug dat een dienstauto van hier (gelderland) helemaal daar rijd, alhoewel de vrijwilligers van kootwijkerbroek zijn gek zat,
je weet nooit wat je met ze kan verwachten, haha


Foto = 41-420 (07-1680) brandweer kootwijkerbroek tbv. first responder

Meer zo iets, (een opel corsa, meer weet ik niet) met buizen, gereedschapskoffers, fotospullen en nog meer ouwe stoffige troep.


Foto = ter illustratie..


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #253 Gepost op: 7 januari 2010, 14:34:04
IJs op Gouwzee levensgevaarlijk

donderdag 7 januari 2010 om 11:58,
http://eropuit.blog.nl/algemeen/2010/01/07/ijs-op-gouwzee-levensgevaarlijk

Het ijs op de Gouwzee is levensgevaarlijk. Dat zegt burgemeester Jongmans van de gemeente Waterland. ‘Het heeft twee nachten gevroren en daarna is er een pak sneeuw gevallen. Er is niet te zien waar dik en waar dun ijs ligt.’ Op de dijk langs de Gouwzee, het stukje IJsselmeer tussen Marken en Monnickendam, staan nu tekstborden met waarschuwingen. De maatregel hangt samen met de grote zoekactie op dinsdagmiddag naar twee langlaufers. Zij vertrokken uit de haven van Marken richting Monnickendam, maar verdwenen volgens ooggetuigen ineens uit het zicht.
Zestig brandweerlieden en drie helikopters kwamen er aan te pas om de binnenzee af te speuren. Tijdens de zoekactie bleek dat het duo veilig aan de overkant was aangekomen en met de auto waren weggereden. Volgens de politie waren er ook geen mensen vermist opgegeven. De burgemeester dringt er op aan de komende dagen op de dijk te blijven: ‘Een wandeling naar de vuurtoren van marken is ook prachtig.’
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #254 Gepost op: 7 januari 2010, 14:35:01
Kosten zoekactie verhalen op waaghalzen?

http://www.webregio.nl/duin-en-bollenstreek/regionaal-nieuws/artikel/552973/kosten-zoekactie-verhalen-op-waaghalzen.aspx
07 januari 2010

Paniek afgelopen woensdag op Marken. Vanaf de kant zag een aantal mensen op het ene moment twee langlaufers op het ijs van de Gouwzee lopen en op het andere moment waren deze ogenschijnlijk verdwenen. Er werd alarm geslagen, een zoekactie waar drie verschillende helikopters aan deel namen volgde.

De langlaufers bleken uiteindelijk gewoon veilig de overkant te hebben gehaald. Zij waren zich dan ook van geen kwaad bewust en reageerden verbaasd toen zij lucht kregen van de grootschalige zoekactie.
  
Op WebRegio ontstond direct een discussie waarbij een aantal bezoekers liet weten dat de kosten van de zoekactie op de ‘vermisten’ moet worden verhaald. De langlaufers waren dan wel niet daadwerkelijk door het ijs gezakt, zij hadden onnodig risico genomen door de Gouwzee op te gaan, zo werd gesteld.
  
Wat vind jij?
  
Kosten van zoekacties verhalen op slachtoffers na nemen van onnodig risico?
Samen sterk in de hulpverlening!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #255 Gepost op: 7 januari 2010, 14:36:08
In Zaandam was het al snel een chaos. De meeste bruggen waren gesloten en bij de rest moesten veel voertuigen erover geduwd worden.
Tsjonge jonge, dat mensen niet begrijpen dat het compleet zinloos is om tegen zo'n steile brug op te gaan lopen duwen met auto's. Waar is het verstand gebleven tegenwoordig... :o ::)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #256 Gepost op: 7 januari 2010, 14:42:42
'In Engeland gaan ze anders met sneeuw om'

http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/engeland-gaan-ze-anders-met-sneeuw-om
Gepubliceerd : 7 januari 2010 - 9:57 am | door Eelco Walraven

De winter zorgt in grote delen van Europa voor overlast. Niet alleen Nederland worstelt met de hevige sneeuwval, maar ook in Frankrijk en Groot-Brittanië levert dat problemen op.

Bart van Mourik is verbaasd over de chaos die de winter in Nederland veroorzaakt. Hij woont al dertien jaar in Groot-Brittanië, maar daar gaan de mensen er heel anders mee om. "Hier blijven ze gewoon thuis."

Thuis blijven
In Abingdon-on-Thames, net onder Oxford, heeft het de afgelopen dagen ook stevig gesneeuwd. "Het is de eerste keer dat wij onze sneeuwschuiver, die we ooit in Duitsland hebben gekocht, hebben gebruikt. Het is behoorlijk raak geweest. Zo erg zelfs dat maar heel weinig mensen hebben geprobeerd om naar hun werk te gaan."

Een enkeling heeft wel een poging gewaagd, zo weet Van Mourik. "Woensdag heb ik de buren geholpen. Zij wilden naar hun werk gaan, maar zaten binnen een paar meter van hun oprit al vast. Ik geloof dat dit de ervaring van veel mensen geweest is. Er is niet gestrooid, er wordt heel weinig geveegd en omdat de auto's in Engeland geen winterbanden hebben, kom je ook niet verschrikkelijk ver."

Weinig zout
Bovendien beschikken de Engelsen niet over het juiste materieel om de wegen sneeuwvrij te maken. "De sneeuwschuivers die ze in Scandinavië gebruiken, hebben ze hier niet. Bovendien is er heel weinig zout gestrooid en ik geloof ook dat dat min of meer op is."

Het gevolg is dat de wegen moeilijk begaanbaar zijn. "Op veel snelwegen kunnen niet alle rijbanen worden gebruikt, maar in vergelijking tot Nederland is het hier ontzettend rustig. Er waren wel files, maar niet zoals in Nederland." Van Mourik doelt op de lange files die woensdagmiddag en -avond rond Amsterdam stonden. "Ik heb die verhalen met verbazing aangehoord."
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #257 Gepost op: 7 januari 2010, 14:47:43
Dit topic gaat specifiek (en dus eigenlijk alleen) over de GRIP2 ivm de sneeuw in de regio Kennemerland op 06/01/2009   ;)

misschien een modje (firefamke ;) ) die een en ander kan afsplitsen/verdelen naar de juiste topic(s) ?  ::)

Misschien moeten we de weer/sneeuw ijs e.d. topics wat duidelijker ordenen. Ik zal mijn blik er eens over werpen, op het eerste gezicht oogt het nogal onduidelijk waar je wat kunt posten.

Maar aan de andere kant spelen we ook in op de actuele weer incidenten wat het geheel weer overzichtelijker maakt. ;)

Volgens mij is het ook allemaal niet zo moeilijk:

- Sneeuw (/ijzel) incidenten december 2009 / januari 2010  : voor alle weer- en verkeer incidenten als gevolg van sneeuw en ijzel .

- IJs incidenten januari 2010 : zoals de titel zegt, alle incidenten op (of onder) het ijs.

- WEERALARM : alleen voor (discussie over) daadwerkelijke (voor)waarschuwingen voor Extreem Weer en/of Weeralarm van het KNMI

Daarnaast zullen bij echt grote incidenten altijd wel aparte topics ontstaan, helemaal als een GRIP wordt gegeven.
Voorbeeld is het ijs-incident in Marken gisteren, en er is een apart topic geopend voor Kennemerland (omdat daar een GRIP2 werd afgegeven, en we daar altijd aparte topics voor hebben). In die laatste zouden dus alleen meldingen/incidenten uit Kennemerland van gisteren -tijdens de GRIP2- moeten staan, maar die is inderdaad (helaas) redelijk vervuild met meldingen uit andere regio's die dus beter in Sneeuw (/ijzel) incidenten december 2009 / januari 2010 zouden thuishoren.
Samen sterk in de hulpverlening!


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #258 Gepost op: 7 januari 2010, 14:54:00
voor de topic titel is het dan Kennemerland en Zaanstreek Waterland

In Zaandam was het al snel een chaos. De meeste bruggen waren gesloten en bij de rest moesten veel voertuigen erover geduwd worden.

Dit topic gaat specifiek (en dus eigenlijk alleen) over de GRIP2 ivm de sneeuw in de regio Kennemerland op 06/01/2009   ;)

Wat wil je nou? ::)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #259 Gepost op: 7 januari 2010, 15:07:10
Wat wil je nou? ::)
ehhh, een van de twee?  :D

(in Z-W is nooit GRIP2 afgegeven, dus mijn voorkeur zou het hebben dit topic te beperken tot Kennemerland!;) )
Samen sterk in de hulpverlening!