Werken op ladder verboden

Auteur Topic: Werken op ladder verboden  (gelezen 16799 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Gepost op: 26 maart 2004, 19:59:00
DEN HAAG - Werken op ladders mag straks niet meer. Met ingang van 1 juli moeten werknemers gebruik maken van een steiger of hoogwerker bij het ramen lappen of schilderen. Dat heeft het kabinet vrijdag besloten.

De maatregel leidt naar verwachting tot een daling van het aantal ongelukken met 15 procent. Jaarlijk zijn er tussen de duizend en 1500 ladderincidenten, waarvan honderd met ernstige afloop.

Alleen bij korte klussen of als een veiliger alternatief (steiger, hoogwerker) niet mogelijk is, mag de ladder nog wel dienst doen.

http://nu.nl/news.jsp?n=298515&c=10


--------------------------------------------------------------------

Ik neem aan dat er voor de brandweer een ontheffing geregeld wordt? Kan elk korps op kosten van Den Haag een hoogwerker aan gaan schaffen? Wordt voortaan bij het inzetvoorstel standaard een hoogwerker van een naburige gemeente mee gealarmeerd? Is er al iets duidelijk hoe deze nieuwe regel bij de brandweer in de praktijk zal gaan werken?


Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2004, 20:02:56
Repressief optreden zal hier buiten vallen. Of denk je dat de ladder niet meer gebruikt gaat worden als er iemand gered kan worden. :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2004, 21:09:13
ik kan het me niet voorstellen dat de brandweer geen ladders mag gebruiken,enne....blussen vanaf de ladder deden wel al niet ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2004, 21:33:23
Vanaf juli 2004 mag alleen bij korte klussen of wanneer een veiliger alternatief zoals een steiger of hoogwerker niet mogelijk is nog een ladder nog worden gebruikt. Daarnaast stelt het kabinet specifiekere eisen aan veilig gebruik van onder meer ladders en steigers.
Dit is het gevolg van de invoering van een Europese richtlijn in de Nederlandse regelgeving waarmee de ministerraad op voorstel van staatssecretaris Rutte van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft ingestemd.

Wie geinteresseerd is in deze richtlijn kijk op:
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexapi!prod!CELEXnumdoc&lg=NL&numdoc=32001L0045&model=guichett

Het is een hele lange link :-( sorry

Je kunt ook hierover lezen op de website van de Arbeidinspectie:
http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=2&subrubriek_id=207&link_id=1501

Volgens de richtlijn is het werken met ladders alleen toegestaan als het risico zo klein is dat er geen reden is om andere, veiligere arbeidsmiddelen te gebruiken. Verder moet er sprake zijn van een korte gebruiksduur of een locatie die niet kan worden aangepast aan andere arbeidsmiddelen, bijvoorbeeld een gebouw waaraan geen materieel kan worden bevestigd omdat het een monument is.

Voor het werken met ladders geldt verder:

* ladders moeten stabiel geplaatst worden, op een onbeweeglijke ondergrond, zodat de sporten horizontaal blijven.
* hangladders (m.u.v. touwladders) moeten zodanig worden vastgemaakt dat zij niet kunnen schuiven of heen en weer zwaaien.
* de voet van een draagbare ladder mag niet wegglijden.
* toegangsladders moeten voldoende boven het toegangsniveau uitsteken.
* meerdelige ladders en schuifladders moeten zodanig gebruikt worden dat de verschillende delen niet ten opzichte van elkaar kunnen bewegen.
* beweegbare ladders moeten worden vastgezet voor ze worden betreden.
* werknemers moeten ten allen tijde veilige steun en houvast aan de ladder hebben, ook als ze met de hand lasten dragen op de ladder.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Gast48368

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2004, 21:39:57
Ik snap ut allemaal wel, maar is dit in de realiteit haalbaar ???

Wij als Brw kunnen  niet best steigers gaan bouwen ??? ;D


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2004, 21:42:12
Waarbij ik er ook nog even aan toe wil voegen dat er een verschil is tussen "werken op een ladder" (zoals de glazenwasser) en wij die alleen (hoop ik voornamelijk) over de ladder lopen om "op het dak" te gaan werken.
Dus niet gelijk gillen dat ladders verboden worden, want dat staat er niet :-) (ook niet dat je om op een ladder te lopen valbeveiliging aan moet hebben)

prettig weekend
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2004, 21:42:54
dit kan nooit voor de brandwwer bedoelt zijn,althans niet tijdens een uitruk.Zou een vertoning worden,"ja sorry mevrouw hou vol ff adem in geen rook binnen krijgen,we gaan ff een steiger bouwen om u te redden!!" ;D


Gast48368

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2004, 21:43:53
dit kan nooit voor de brandwwer bedoelt zijn,althans niet tijdens een uitruk.Zou een vertoning worden,"ja sorry mevrouw hou vol ff adem in geen rook binnen krijgen,we gaan ff een steiger bouwen om u te redden!!" ;D

Daar zat ik dus ook aan te denken ;) ;D


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2004, 21:47:33
De bijlage in de richtlijn zegt:

4.1.2. Het gebruik van een ladder als werkplek op hoogte moet worden beperkt tot omstandigheden waarin, gelet op punt 4.1.1, het gebruik van andere, veiliger arbeidsmiddelen niet gerechtvaardigd is in verband met het geringe risico, en vanwege hetzij de korte gebruiksduur, hetzij de bestaande kenmerken van de locaties die de werkgever niet kan veranderen.

Lijkt mij dat deze situatie om die mevrouw te redden wel in dit artikel past.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2004, 21:48:39
mij ook ;D