Werken op ladder verboden

Auteur Topic: Werken op ladder verboden  (gelezen 16715 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #20 Gepost op: 28 maart 2004, 20:34:08
Valbeveiliging combineren met ademlucht  ???!!

Ik dacht dat we daar niet aan begonnen!.

Het combineren van valbescherming met ademlucht én het werken met valbeveiliging in de nabijheid van hittebronnen danwel vuurverschijnselen is NIET toegestaan!

De verschillende soorten valbescherming zijn niet geschikt voor deze omstandigheden en dus verboden.
(tenslotte zijn de meeste brandweerlieden niet levensmoe  ;)

Verder is het natuurlijk logisch dat ook de brandweer veel sneller bijstand in gaat roepen van een redvoertuig.
Vroeger gingen we al snel het dak op (we schoven wel even een paar pannen omhoog). Als ik nu een schoorsteenbrand heb laat ik liever een redvoertuig komen van een buurkorps  als dat ik mijn mensen het dak opstuur met onze comfortabele valbescherming  ;D.


The Chief

Ps. We zijn weer eens roomser dan de Paus. Als de paus zo rooms zou zijn als de Hollanders zou de kerk veel voller zijn (er was dan vast wel een voorschriftje die kerkbezoek verplicht zou stellen :D


Blik

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 28 maart 2004, 21:10:47
Verklaar je es even nader als je wilt Chief , waar staat dat precies omschreven dat een valbeveiliging niet gecombineerd mag worden met ademlucht ?
(Zo zie je , je bent nooit te oud om te leren...............)

Groeten....... :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 28 maart 2004, 21:14:56
Valbeveiliging combineren met ademlucht  ???!!

Ik dacht dat we daar niet aan begonnen!.

Het combineren van valbescherming met ademlucht én het werken met valbeveiliging in de nabijheid van hittebronnen danwel vuurverschijnselen is NIET toegestaan!

De verschillende soorten valbescherming zijn niet geschikt voor deze omstandigheden en dus verboden.
(tenslotte zijn de meeste brandweerlieden niet levensmoe  ;)

Verder is het natuurlijk logisch dat ook de brandweer veel sneller bijstand in gaat roepen van een redvoertuig.
Vroeger gingen we al snel het dak op (we schoven wel even een paar pannen omhoog). Als ik nu een schoorsteenbrand heb laat ik liever een redvoertuig komen van een buurkorps  als dat ik mijn mensen het dak opstuur met onze comfortabele valbescherming  ;D.


The Chief

Ps. We zijn weer eens roomser dan de Paus. Als de paus zo rooms zou zijn als de Hollanders zou de kerk veel voller zijn (er was dan vast wel een voorschriftje die kerkbezoek verplicht zou stellen :D
en wat nu als dat redvoertuig van een buurgemeente ingezet is bij een eigen uitruk van hun,en je met een schoorsteenbrand toch het dak opmoet?de hele regio afventen naar een redvoertuig?,dus er zijn situaties dat je er niet onderuit komt om met valbeveiliging en ademlucht naar boven te moeten ???


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 29 maart 2004, 11:10:17
Ik dacht dat je pas verplicht was om valbeveiligingen te gebruiken op het moment dat je niet meer daadwerkelijk repressief ingezet wordt. Laat ik het zo zeggen: er zijn momenten dat de ARBO-wet niet telt.....toch? En is dit er dan niet zo eentje?

Jaap


firemanr

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 29 maart 2004, 17:36:18
In dit geval niet Jaap. Zelfs als je in de korf staat van een hoogwerker, moet je een valbeveiliging aan en die maak je dan vast aan de korf.... ::)
Zodat je er zeker niet uit kunt springen als die naar beneden valt..... ;D ;D

En de valbeveiliging van Honor is speciaal voor schoorsteenbranden. Ik zal eens kijken voor een paar oefenfoto's van ons, als ik ze nog kan vinden...... :-\


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #25 Gepost op: 29 maart 2004, 18:03:48
Ik ben niet zo thuis in die normen, maar staat er ook dat in de korf een valbeveiliging aan moet?? Ik kan me het niet voorstellen maar ik geloof het graag.

In ieder geval vraag ik me af waar we mee bezig zijn. Als we buiten de korf of ladder gaan werken wil ik me daar best voor aankleden, maar dan nog afhankelijk van de situatie. In ieder geval bij het bedienen vanuit de korf van onze hoogwerker of ladderwagen is niemand hier die een valbeveiliging aan doet. En al helemaal niet bij repressief optreden. Op de ladderwagen wil het nog wel eens gebeuren. Daar hangt niet standaard de korf aan en als je vanaf de ladder werkt is het wel aan te bevelen, maar dit afhankelijk van de situatie en noodzaak om iets snel uit te voeren.

Sta je eerste je tuigje aan te trekken terwijl het brand! Ik zie het al voor me. Hoe gaan jullie hiermee om dan??


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 29 maart 2004, 19:10:56
Ik ben niet zo thuis in die normen, maar staat er ook dat in de korf een valbeveiliging aan moet?? Ik kan me het niet voorstellen maar ik geloof het graag.

In ieder geval vraag ik me af waar we mee bezig zijn. Als we buiten de korf of ladder gaan werken wil ik me daar best voor aankleden, maar dan nog afhankelijk van de situatie. In ieder geval bij het bedienen vanuit de korf van onze hoogwerker of ladderwagen is niemand hier die een valbeveiliging aan doet. En al helemaal niet bij repressief optreden. Op de ladderwagen wil het nog wel eens gebeuren. Daar hangt niet standaard de korf aan en als je vanaf de ladder werkt is het wel aan te bevelen, maar dit afhankelijk van de situatie en noodzaak om iets snel uit te voeren.

Sta je eerste je tuigje aan te trekken terwijl het brand! Ik zie het al voor me. Hoe gaan jullie hiermee om dan??
tja,je staat dan inderdaad op je gemakkie een tuiggie aan te trekken terwijl de vlammen bijna het dak uitkomen :-X
Maar wij hebben al eens geopperd om de eerste TAS normaal uit te laten rukken,en in geval van een schoorsteenbrand op de kazerne 2 man het vest aan te laten trekken.En dan met de personeelsbus na te brengen.De bemanning van de 1e TAS brengt alvast de lijnen over het dak,zodat de 2 brandwachten meteen het dak op kunnen.
Maar we hebben dit nog niet in praktijk gebracht :-\


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #27 Gepost op: 29 maart 2004, 19:28:09
Ja ok, dan heb je het over een inzet zonder redvoertuig. Wij hebben die lijnen niet en werken uitsluitend met onze ladderwagen of hoogwerker.

Bij een normaal woonhuis ligt de ladder zo netjes dat je er kaarsrecht over heen kunt lopen!

En dat werken met die lijnen? Ik heb er geen ervaring mee maar ik kan me niet voorstellen dat het professioneel overkomt. Sorrie mevrouw: eerst effe wat lijnen spannen terwijl de vlammen uit de schoorsteen komen :-\

Maar ik ben benieuwd hoe andere korpsen uit den lande met een ladderwagen of hoogwerker omgaan. En dan met name het gebruik van de valbeveiliging in de korf.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 29 maart 2004, 19:38:38
Ja ok, dan heb je het over een inzet zonder redvoertuig. Wij hebben die lijnen niet en werken uitsluitend met onze ladderwagen of hoogwerker.

Bij een normaal woonhuis ligt de ladder zo netjes dat je er kaarsrecht over heen kunt lopen!

En dat werken met die lijnen? Ik heb er geen ervaring mee maar ik kan me niet voorstellen dat het professioneel overkomt. Sorrie mevrouw: eerst effe wat lijnen spannen terwijl de vlammen uit de schoorsteen komen :-\

Maar ik ben benieuwd hoe andere korpsen uit den lande met een ladderwagen of hoogwerker omgaan. En dan met name het gebruik van de valbeveiliging in de korf.
tja,maar die vrouw heeft geen last van de gevolgen als 1 van ons op zijn buik het dak afkomt zetten.En gewond in het ziekenhuis terecht komt :-X
En wat bereik je dan met je proffesioneel zijn,het is even een klus maar eigen veiligheid gaat voor.


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #29 Gepost op: 29 maart 2004, 19:48:04
Ja ok, dan heb je het over een inzet zonder redvoertuig. Wij hebben die lijnen niet en werken uitsluitend met onze ladderwagen of hoogwerker.

Horen die valbeveiligingslijnen niet bij de volgens BiZa gestelde standaard bepakking van een TS?
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !