Werken op ladder verboden

Auteur Topic: Werken op ladder verboden  (gelezen 16814 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blik

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 29 maart 2004, 20:49:22
Maar ik heb nog steeds geen antwoord van Chief over hoe het nu zat met het verbod op valbeveiliging in combinatie met ademlucht............
Ik zou er toch graag wat meer over weten , is er soms een ander die weet hoe en waar dit verbod vandaan komt ???

 ::) ::) ik wacht rustig af verder......aangelijnd ;D


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #41 Gepost op: 29 maart 2004, 20:52:09
Ik had hier ook nog niet van gehoord. Zelf al verschillende keren meegemaakt dat we vanaf de ladderwagen het dak op moesten om toch bij het schoorsteenkanaal te kunnen komen.

En, jaja aangelijnd aan de ladder, samen met ademlucht om. Ik zou niet weten hoe het anders zou moeten.....ademlucht af of valbeveiliging af??


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #42 Gepost op: 29 maart 2004, 20:57:31
Op deze pagina van onze site is een oefning van de brandweer Mierlo te zien waarbij er duidelijk met valbeveiligingsmiddelen en ademlucht wordt gewerkt:

http://scannerinfo7.web1000.com/december2003/13122003_peelland_grootschalige_oefeningen6.htm

Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #43 Gepost op: 29 maart 2004, 21:26:49
En daar istie dan  ;D...

Ik heb op het werk even geen cd van de "leidraad Oefenen" van het NIBRA.

Hierin zitten oefenkaarten 213 en 213A en de lesbrieven hierbij. Deze geven heel specifiek aan dat het NIET toegestaan is om valbeveilliging te combineren met adembescherming .

De reden is heel simpel, de meeste full-body harnassen moeten gedragen worden over de uitrukkleding (lastig bij met name de 2-delige pakken met lange jas).
Als je hierover nog je ademluchttoestel draagt komt het aangrijpingspunt van de valbeveiliging hetzij onder je toestel hetzij te hoog in de nek te zitten.
(wij hebben het geprobeerd, niet echt veilig)

Dan heb je wel een valbeveiliging maar krijg je ernstig letsel of erger omdat de krachten van de val niet goed opgevangen kunnen worden.

Dit wordt ook aangegeven in de gebruiksaanwijzing bij het harnas dat wij in ons korps gebruiken!

Verder is het nylon van de harnassen niet geschikt om te gebruiken in hete omgevingen.
Sta je lekker een schoorsteentje te ramoneuren smelten je riemen  :-\.
Oftewel: lekker laten komen die trap-auto.

Het fullbody-harnas is pas verplicht vanaf het moment dat men de ladder verlaat (het dak opgaat).
Bij gebruik van een redvoertuig is een werkgordel (broekgordel) al voldoende maar wél verplicht!

The Chief
Centralist
bevelvoerder/instructeur/oefenleider brw Bemmel

Ps.
voor de liefhebbers kan ik de info van de oefenkaart wel een keer mailen, laat het maar weten


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #44 Gepost op: 29 maart 2004, 21:31:58
DUs als ik het goed begreep zijn de brandweermannen op bovenstaande foto gewoon fout bezig?
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #45 Gepost op: 29 maart 2004, 21:44:24
DUs als ik het goed begreep zijn de brandweermannen op bovenstaande foto gewoon fout bezig?

Strikt genomen wel, maar dit is net zoiets als het dragen van de veilliggordel achterin de TS.
Zonder hier een discussie over uit te willen lokken, ik kijk liever niet achterin wie de gordel draagt :-X

The Chief


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 29 maart 2004, 22:10:50
Strikt genomen wel, maar dit is net zoiets als het dragen van de veilliggordel achterin de TS.
Zonder hier een discussie over uit te willen lokken, ik kijk liever niet achterin wie de gordel draagt :-X

The Chief
Mwo,zou een intresante discussie worden ;D ;D


Blik

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 29 maart 2004, 22:19:53
Kijk bedankt Chief das heldere en duidelijke uitleg  , en ga dat zeker meenemen......
Alleen als je valt zonder valbescherming met ademlucht dan komt het ook niet goed , maar dat terzijde ;D
in ieder geval bedankt voor je info en zal op de kazerne es effe achter de desbetreffende oefenkaarten aangaan..

Groeten.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #48 Gepost op: 29 maart 2004, 22:21:35
Letterlijke tekst uit betreffende lesbrief:

Citaat
Het gecombineerd gebruik van het full-body harness/de werkgordel en adembescherming of
gereedschap als de motorkettingzaag is niet getest en is dan ook niet veilig!

Vraag ik me af wat je dan wel mag? Want werken vanuit de korf zou volgens jullie ook met behulp van full-body harness moeten en bij een schoorsteenbrand is ademlucht toch noodzakelijk en deze twee mogen nu weer niet samen dus wie geeft nu het antwoord nu....... ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #49 Gepost op: 29 maart 2004, 22:24:22
Letterlijke tekst uit betreffende lesbrief:Vraag ik me af wat je dan wel mag? Want werken vanuit de korf zou volgens jullie ook met behulp van full-body harness moeten en bij een schoorsteenbrand is ademlucht en deze twee mogen nu weer niet samen dus wie geeft nu het antwoord nu....... ;D
als ik dit zo lees zijn we nog ff niet uit de discussie, ;Dmaar wordt het misschien eens interesant een mailtje naar het NIBRA te sturen of hun een antwoord hebben