Bergers en fotografie cq. fotoverspreiding

Auteur Topic: Bergers en fotografie cq. fotoverspreiding  (gelezen 9904 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 16 december 2009, 23:05:04
Ik heb al enige malen het idee gehad dat bergers op ongevalslokatie's foto's maken en deze vervolgens op het internet verspreiden.
Is daar (vanuit het bedrijf) iets over geregeld? (Mag dit wel of niet etc)
En hoe staan jullie daar in?


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #1 Gepost op: 18 december 2009, 10:13:14
Formeel zijn alleen de CMV (vrachtwagen-IM) bergers aan een regel gebonden die bepaald dat gemaakte foto's van de incidentlocaties niet mogen worden verspreid aan derden.
Het frappante is juist dat deze instantie, Rijkswaterstaat en betrokkenen (al dan niet via verzekeraar) erom vragen na afloop... ook voor de aankleding van menige website zijn dit natuurlijk vaak fraaie plaatjes.

Bij ons intern zijn de regels vrij helder wanneer een foto met een camera van het bedrijf wordt gemaakt, die kunnen in bepaalde gevallen op de website van het bedrijf belanden en daar houdt het op. De spelregels:

NIET:
- foto's van incidenten met dodelijke afloop;
- foto's met kenteken(s) leesbaar;
- foto's met externe personen herkenbaar in beeld zonder diens toestemming;

WEL:
- foto's die commercieel gebruikt kunnen worden (denk aan overzichtsplaatjes, voertuigfoto's van eigen voertuigen, collegae in actie e.d.) op de eigen website/folders;
- foto's van bijzondere situaties en activiteiten;
- foto's waar toestemming voor is verleend;
- foto's waarop eigen voertuigen goed naar voren komen;

GOED NADENKEN:
- foto's met coöperatieve partijen (zoals hulpverleningsinstanties, opdrachtgevers, RWS e.d.) in problemen. Vaak niet plaatsen uit piëteit.

Feitelijk is het dus altijd een afweging of een foto wel of geen bezwaren bij derden kunnen oproepen. De situatie is daarbij ook tekenend. Een vrachtwagen die van de brug afstort, zonder letsel, levert natuurlijk wel een paar commercieel fraaie plaatjes op zonder dat een instantie of persoon daardoor wordt gekrenkt, immers, het nieuws toont dezelfde beelden.

Zelf heb ik vorig jaar een aantal (oudere) foto's offline gezet op externe sites na de invoering van deze afspraken en om daar ook aan te voldoen.

Foto's die door derden zijn gemaakt, bijvoorbeeld personeel buiten dienst met eigen camera, zijn niet gebonden aan deze regels; immers, dit is de verantwoording van de fotograaf welke als particulier zijn eigen verantwoordelijkheid zal moeten nemen. Zelf doe ik dat heel af en toe ook: http://www.nufoto.nl/gebruikers/denkweb/ (zie ook menige hyves van mijn collegae).

Indien betrokkenen, opdrachtgevers, verzekeraars, wegbeheerders of hulpverleners de foto's willen ontvangen na een incident dan worden deze na een verzoek in de regel beschikbaar gesteld. Als derden zich melden dan mogen die op schrift een verklaring aandragen waartoe zij de foto's zouden willen ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan een journalist of iemand die eerste hulp heeft verleend bij het incident.

Foto's van 10 jaar of ouder wil ik soms nog wel eens uit mijn eigen mappen op de server vissen, vaak onder het mom 'uit de oude doos'. Omdat Logicx een relatief jong bedrijf is zie ik er geen probleem in om binnen de spelregels wat foto's van voor de overnames te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan het opsieren van een topic op deze site.


De enige foto van een dodelijke aanrijding die ik wellicht toch zou nog plaatsen is overigens deze:
LINK  

Het is er weer voor ;D


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #2 Gepost op: 22 december 2009, 01:18:23
Vervelend is dat bij sommige bergingsbedrijven er mensen zijn die foto's maken van incidenten waar zij beroepshalve heen gaan, niet voor het bedrijf zelf, maar voor websites zoals mediatv etc.
Daar zie je soms ook schandalige dingen verschijnen zoals bijv. een dodelijk slachtoffer onder een deken, want ja die motor moest er wel even op natuurlijk. Altijd leuk voor de nabestaanden he  :-X :(

gelukkig zijn er ook mensen die het wel serieus nemen ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2010, 12:04:53
Wij hebben met onze vaste berger (sleept defecte auto's etc af naar de thuisdealers) de afpraak dat er wel foto's gemaakt mogen worden en deze ook geplaatst mogen worden naar hij wil, maar dat voor verspreiding van deze foto's de bedrijfslogo's en het kenteken van het voertuig onherkenbaar zijn gemaakt. Hij houdt zich hier goed aan.

Wel hebben we vaker dat onze auto's als ze bij een ongeval betrokken zijn dat de berger ter plaatse foto's maakt (vaak op ons verzoek, zodat wij inzicht krijgen wat er is gebeurd). Deze foto's verschijnen dan maanden later ineens op de website van de berger etc. zonder onze toestemming. Dan gaat er een mail vanuit onze juridische afdeling naar de berger met het verzoek om de foto's te verwijderen. Over het algemeen gebeurd dit dan netjes, zolang je maar netjes aangeeft waarom je dergelijke foto's niet graag op het internet hebt staan.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #5 Gepost op: 2 april 2010, 19:28:06
Mocht de aanwezige berger deze plaatjes zelf gemaakt hebben is het in ieder geval geen slimme actie...  :|


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #6 Gepost op: 2 april 2010, 21:57:11
Tik maar eens BOB in het zoekvak op deze site en het word gelijk duidelijk wie deze foto's heeft gemaakt.
Of zou het toeval zijn dat er steeds bergingwagens van dezelde berger op staan ;D
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #7 Gepost op: 3 april 2010, 12:05:51
Ik zou denken dat er een geen regels voor zijn ingesteld in het betrokken bedrijf.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #8 Gepost op: 3 april 2010, 12:15:56
Tik maar eens BOB in het zoekvak op deze site en het word gelijk duidelijk wie deze foto's heeft gemaakt.
Of zou het toeval zijn dat er steeds bergingwagens van dezelde berger op staan ;D
De berger staat in dit geval op de foto, en de foto's staan op "112bollenstreek". Waren de bergers met meerdere of is de berger ook webmaster van de site? Of is de berger enorm mediage*l en laat hij steeds foto's van zichzelf maken?  ::) Slim is in ieder geval niet, zeker niet met zoiets..


mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349
Reactie #9 Gepost op: 3 april 2010, 12:34:18
Om de koe bij de horens te vatten:

http://112bollenstreek.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=6637&catid=114&Itemid=55

Ik denk dat die camera inderdaad ook van de berger is. Heb daar zelf ook nog even gestaan en er was verder niemand aanwezig qua fotograaf en het was ook lastig te bereiken met wat slootjes springen enzo



Volgens mij heeft die camera dus bij de berger in de auto gelegen, maar ik kan het mis hebben, helemaal omdat die laatste foto ergens anders is genomen waar het geborgen voertuig is komen te liggen :)