Bergers en fotografie cq. fotoverspreiding

Auteur Topic: Bergers en fotografie cq. fotoverspreiding  (gelezen 9930 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #30 Gepost op: 30 januari 2011, 09:31:15
Er zijn zoveel nieuws sites met foto's, dat het plaatsen ervan door een berger niet zo rampzalig is, ik zie op andere sites uit de regio Rotterdam uitgebreide reportages over die ongelukken met veel meer fotomateriaal dan op de site van de berger zelf.
Veel meer bergers in Nederland plaatsen foto's van ongevallen op hun site, toch?

Dat blurren van kentekens is sowieso een andere discussie, en meer een vorm van beleefdheid, niemand kan kentekens natrekken, en als je het wel kan, maak je dus zelf misbruik van het systeem, blijkbaar. ;)

Dat vind ik wel een sterke opmerking :) :) toch is voorzichtigheid geboden: kentekens kunnen ook herkend worden door bekende van het so, aan de andere kant kan je in dat opzicht beter de hele auto blurren....................
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #31 Gepost op: 30 januari 2011, 09:52:08
Bergers moeten ook helemaal geen foto's plaatsen. Er zijn juist heel veel mensen die aan de hand van een kenteken een auto herkennen. Dit is precies hetzelfde als een politieagent/brandweerman/GGD-er die terwijl hij er beroepsmatig bij betrokken is een foto van een incident maakt en daarna plaatst. Om je professionaliteit te laten zien en je mede HV-ers niet in verlegenheid te brengen moet je dit juist niet willen.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #32 Gepost op: 30 januari 2011, 12:50:55
Ik denk dat een auto herkend aan de hand van een kenteken, meestal toch wel herkend zal worden, aangezien het dan over een bekende gaat.
Het lijkt me namelijk niet dat ergens in Nederland iemand loopt die alle kentekens bij alle auto's weet, en dan direct ook even een naam en adres eraan koppelt van de eigenaar.
(overigens, ik persoonlijk vind wel dat kentekens onleesbaar horen te zijn)

Dat bergers geen foto's zouden mogen plaatsen is in mijn opinie onzin, laten we dan eerst eens starten met al die hobby fotografen te weren die rondom ongevallen opdoemen en foto's verkopen en/of plaatsen op al die locale 112 sites.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #33 Gepost op: 30 januari 2011, 12:58:03

Dat bergers geen foto's zouden mogen plaatsen is in mijn opinie onzin, laten we dan eerst eens starten met al die hobby fotografen te weren die rondom ongevallen opdoemen en foto's verkopen en/of plaatsen op al die locale 112 sites.


O ja en waarom dan. Het gaat denk ik om een beroepshouding en een professionele uitstraling. Hulpverleners moeten doen waar voor ze betaald voor worden. En dat betekend dat je alleen foto's maakt wanneer dat functioneel is voor het werk. Je maakt bv als berger foto's van de situatie die later gebruikt kunnen worden voor de verzekeraar cq de schade expert. Kan me voorstellen dat je incidenteel foto's maak voor reclame doel einde bv website of folder oid. Maar het moet geen structureel karakter krijgen.

112 hobby sites fotografen, waarom zou je die moeten weren, en op welke gronden? Of vind jij dat je als berger meer rechten heb?


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #34 Gepost op: 30 januari 2011, 13:10:32
Ik denk dat een auto herkend aan de hand van een kenteken, meestal toch wel herkend zal worden, aangezien het dan over een bekende gaat.
Het lijkt me namelijk niet dat ergens in Nederland iemand loopt die alle kentekens bij alle auto's weet, en dan direct ook even een naam en adres eraan koppelt van de eigenaar.
(overigens, ik persoonlijk vind wel dat kentekens onleesbaar horen te zijn)

Dat bergers geen foto's zouden mogen plaatsen is in mijn opinie onzin, laten we dan eerst eens starten met al die hobby fotografen te weren die rondom ongevallen opdoemen en foto's verkopen en/of plaatsen op al die locale 112 sites.
Een kenteken is uniek. Zie het als een persoonlijk identificatienummer. Daar herken je dus mensen aan. Sterker nog, als ik een auto zie kijk als eerste naar het kenteken en dan pas naar de rest van het voertuig/inzittenden.

Mocht ik ooit bij een aanrijding betrokken raken en mijn auto en kenteken komt door een berger/agent/brw/ggd-er in de media zou ik daar gelijk achterheen gaan. Dat hoort gewoon niet bij je vak en dan ben je niet professioneel bezig.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #35 Gepost op: 30 januari 2011, 17:58:20
Met alle respect naar iedereen, ik vind het wat overtrokken reacties.
We leven nou eenmaal in een tijd waarin beeld en internet een steeds grotere rol spelen, en ook bergers en andere beroepsgroepen spelen daar op in.

Van mij hoeft niemand geweerd, en ik voel me geen haar beter dan wie dan ook, maar ook zeker geen haar minder, en die houding bespeur ik jammer genoeg nog weleens bij andere hulpverleners bergers toe.