??? waarom wordt er zo weinig met anderen geoefend...

Auteur Topic: ??? waarom wordt er zo weinig met anderen geoefend...  (gelezen 11039 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2004, 19:31:06
Wie wil er nu oefenen, dat zal toch ook de gene zijn de die oefening moet initieren. Wat ik begrijp willen jullie mee oefenen met andere instanties dan zal je er zelf initiatief in moeten nemen anders weten ze ook niet dat je mee wilt oefenen. Het probleem is dat je met je buren moet oefenen en deze ook met jou moeten willen oefenen.

9910001

Nee, ik constateer dat om me heen niet met elkaar geoefend wordt, en wij hebben een verzoek als jij bedoeld ingediend bij Marken, maar die hebben het oefenschema voor het komend jaar al rond, zoveel wordt door hen geoefend. In vergelijking met de buren (door heel Nederland) steekt dat nogal af.  Het heeft pas zin voor ons om met RB te gaan oefenen als ze ook in de praktijk met ons samen gaan werken. Tot die tijd klooien we maar wat aan hier.  Maar daar gaat het niet over. Het gaat over eenvoudige oefeningen zodat je elkaar niet in de weg vaart als er werkelijk een zoekaktie of iets dergelijks is. De laatste gezamelijke zoek aktie was op alle fronten brandhout je saat voor paal als dat niet verbetert. Vooral een zoekaktie wordt hier nog al eens een wedstrijd, wat tijdens het oefenen afgeleerd zou moeten worden. Allemaal leren volgens één groot plan te zoeken ipv apparte soloakties.

Henk (die vast weer eens te veel wil)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2004, 19:56:24
Een gezonde competitie is uiteraard een goede zaak maar door een aantal hulpverleners op het water wordt het ontdekken van de hulpbehoevende en hem evt. binnen slepen nog steeds gezien als de bekroning op het werk en de verdienste van die eenheid alleen. In plaats van de eigen eenheid te zien als een doelmatig onderdeel van een grotere machine en zo mee te delen in het succes van de organisatie als geheel.
Bekendheid met elkander en inzicht in elkaars mogelijkheden en onmogelijkheden opgedaan tijdens oefeningen zorgt voor wederzijds respect en een betere aanpak van incidenten.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2004, 20:22:54
Je zegt het veel mooier, maar ik bedoel hetzelfde  :-\ ;D

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2004, 12:22:53
Wat ik gehoord heb wordt er bij de knrm ook steeds meer gewerkt aan oefenplannen en dergelijke. Dat Marken niet met juliie een oefening wilt plannen kan ook komen omdat ze meer samenwerken met Zeevang, enkhuizen, hoorn.  Er zijn veel zaken welke geoefend moeten worden er is als het goed is een breed plan. Er kan niet zomaar wat worden geruild. De instantie met je je wilt oefenen zal er zelf ook de meerwaarde van in moeten zien.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2004, 21:10:01
Henk,

een oefeningetje met je buren is zo gemaakt, gooi een surf-plankje op zee, een mannetje in overlevingspak in een te klein rubberbootje en begin maar.
Maar het is wel de bedoeling dat er wat structureels ten grondslag ligt aan een dergelijke inzet, bijvoorbeeld zoekslagen of GPS navigatie of . . . . . . .
Dat bedoel ik met leerdoelen en een opleidingsplan. En daarbij moet er een leermoment inzitten en het meot leuk zijn. Ik neem aan dat de KNRM al een dergelijk opleidingsplan heeft en dat de gezette leerdoelen overeen komen met de geplande oefeningen.

Misschien kan je via KNRM-kantoor proberen om eens een oefening mee te draaien onder het mom van samenwerking.
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2004, 12:44:44
Bij de knrm wordt er steeds meer gewerkt met oefenplannen en dergelijke, het is nog wel in ontwikkeling. Hierbij wordt er gekeken naar de opleidingsstuctuur van de brandweer.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 1 april 2004, 19:17:18
Leerdoelen  zouden hier kunen zijn:

Effectieve (open!) communicatie volgens SAR, met snelle informatie naar OCC met puntsgewijs aktieplan en voortgangsmonitor en sitrap daarvan op gezette tijden naar het KWC. Dit heb ik alvast nooit goed zien gaan  :(.

Als we dat alleen al onder de knie zouden kunnen krijgen  ;)...

Het resultaat even nog niet laten tellen, alleen de weg er naar toe evalueren...

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 1 april 2004, 20:41:09
Erg jammer dat je het nooit een goede uitvoering hiervan hebt gezien. Zelf heb ik wel meegemaakt dat het wel goed (zo ver mogelijk) is uitgevoerd. Er zijn altijd verbeteringen mogelijk. Dit kan alleen bereikt worden door goed te oefenen met de verschillende partijen waarmee je samen kan gaan werken.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 2 april 2004, 20:08:00
Erg jammer dat je het nooit een goede uitvoering hiervan hebt gezien. Zelf heb ik wel meegemaakt dat het wel goed (zo ver mogelijk) is uitgevoerd. Er zijn altijd verbeteringen mogelijk. Dit kan alleen bereikt worden door goed te oefenen met de verschillende partijen waarmee je samen kan gaan werken.

9910001

Ja, zonder marifoon wordt dat al een stuk makkelijker. Gooi ook nog je porto en de GSM overboord en je maakt helemaal geen fouten meer in de communicatie.

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #19 Gepost op: 2 april 2004, 20:26:27
Henk,
Voor alle duidlijkheid, jullie marifoon is heilig, aan de kust niet