??? waarom wordt er zo weinig met anderen geoefend...

Auteur Topic: ??? waarom wordt er zo weinig met anderen geoefend...  (gelezen 11071 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 2 april 2004, 21:37:12
Henk,
Voor alle duidlijkheid, jullie marifoon is heilig, aan de kust niet

Nee, je begrijpt het verkeerd, of ik druk me niet duidelijk genoeg uit, dat kan ook.
Hoe meer om door te praten hoe moeilijker het wordt. Als je geen marifoon hebt, wordt het makkelijker. Kan je eerder roepen hoe goed het gaat. Heb je wel een marifoon, wordt het ingewikkelder, waarmee de kans op foutjes toeneemt.  Communicatie door een REDNED mobilofoon met je vriendjes is niet zo moeilijk als op een correcte manier via de marifoon communiceren met KNRM, kustwacht politie en de andere reddingseenheden. Bovendien heb je dan talloze kanalen tot je beschikking, met doel gebruik en dat moet je wel uit je hoofd kennen en daar een goede keuze uit maken, afhankelijk met wie je wil praten en waar je mee bezig bent en wanneer, 16, 10, 67, 72, 00, 01, 83, 23... Bovendien een andere termelogie. Tegen de kustwacht zeggen wacht, uit! wordt niet op prijs gesteld ;D

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #21 Gepost op: 2 april 2004, 23:18:17
Henk, Je verhaal is leuk maar de gedachte erachter vindt ik minder.
Wanneer een oefening of actie goed gaat en je hebt geen marifoon. Is in mijn optiek die marifoon overbodig. En is zeker per definitie niet makkelijker.
Echter je moet goede protocollen en procedures maken en naleven en dat is het hele eier eten.
Jullie moeten compleet zelfstandig opereren om wat voor reden dan ook. kustbrigades werken veelal nauw samen met KNRM die al OSC zijn. Zij hebben KNBRD verbindingen.
Jullie praten op jullie boot met iedereen als ik dat zo lees, waarom? Jullie moeten met een VC / OSC verbinding hebben en meer niet en daar gaat het vaak dan fout. Naar een iemand luisteren en doen wat er gezegd wordt i.p.v reageren op halve berichten die je moeilijk kunt verstaan op een boot, zelf toch maar weer iets doen en ga zomaar door.
Tot slot waarom degenereer je de KNBRD verbindingen. Ik denk met een gezamelijk zoekactie dat de radioprocedures exact hetzelfde zijn als een marifoon.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 2 april 2004, 23:48:03
Muistroom, ik doel niet alleen op ons, maar op alle reddingsboten die alleen de verantwoording hebben voor een water oppervlak breder dan zeg maar 1 mijl. Hier kun je niet zeggen dat een oefening geslaagd is zonder de marifoon daarin op te nemen, wij (de brigades aan het IJsselmeer en de Randmeren)  kunnen niet zonder marifoon, dus zullen ook met het onderdeel moeten oefenen. Ik bedoel het niet denigrerend t/o de zee brigades, maar als uit die hoek (door 910001) geroepen wordt dat weldegelijk goed kan gaan, heeft hij het over andere, niet te vergelijken oefeningen. Die oefeningen waarvan jij ook zegt dat de marifoon daar geen onderdeel van uitmaakt en dat maakt die oefeningen  dan wel een stuk makkelijker. Want de marifoon  is voor reddingsbigades aan zee niet nodig, dat deel neemt de KNRM wel voor z'n rekening. Hier echter niet, er is hier geen KNRM, die begint pas bij de Hollandse Brug, op de rand van 't Gooimeer en het IJmeer, en dat is nog een half uur varen voor de KNRM vanuit Marken maar voor ons slechts 4 minuten vanuit Huizen. Dus het eerste marifoonwerk is voor ons (ons = Huizen, Blaricium, Naarden, HOGE) ook bij een aktie daar op het IJmeer. Komt de Frans ter plaatse dan mogen zij 't overnemen, maar dan nog gebruiken we de marifoon als één van de verbindingsmiddelen, naast het eigen net.

Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 3 april 2004, 09:29:03
Henk ik ben het met jou eens. Zeker op KNBRD reddingboten die regelmatig samenwerken met KNRM, etc. is het handig om een marifoon aan boord te hebben. Alleen de grotere boten van de KNRM hebben maar een KNBRD-mobilifoon aan boord. Bij ons aan boord van de Prinses Margriet hebben we er ook een. Het nadeel is dat je altijd een man kwijt bent. Dit zit zo. Alle gesprekken over de marifoon komen over alle headsets binnen. Alleen die van de KNBRD-set niet. De man die aan stuurboord zit van de schipper moet dan schakelen en hoort niets meer van zijn collega's en van de marifoon. Ook gaan de gesprekken door elkaar lopen. Deze man heeft tevens de plotter en de radar onder zijn beheer. Dit werkt dus niet.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 3 april 2004, 09:43:52
Ja en in tegenstelling tot de mobilofoon zitten op de marifoon allerlei handige dingetjes als uitlezen van de roepletters en dualwatch. Dus jullie eigen net (00) en 16/67 kun je met één apparaat/man aan, en iedereen kan meeluisteren. Bovendien heeft een schip in problemen vaak ook marifoon.

Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #25 Gepost op: 3 april 2004, 09:52:10
We hebben 2 marifoons dus we kunnen 4 kanalen continu uitluisteren. ;D
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #26 Gepost op: 3 april 2004, 14:06:24
Een open net zoals de marifoon is niet te vergelijken met een gesloten net zoals van de KNBRD en vereist een grotere eigen discipline omdat er geen netcontrol station is. (De duplexkanalen daargelaten)
Communicatietrainingen in het op eenduidige niet mis te verstane wijze Verzamelen, Verwerken en Verstrekken van informatie volgens vastgelegde procedures en in vaste volgorde (Wie, Waar, Wat, Wanneer en Hoe), zowel voor de strandwachter met zijn portofoontje als de bemanning van de KNRM en Kustwacht blijven noodzakelijk omdat men gemakkelijk vervalt in niet noodzakelijke of niet gestructureerde berichtgeving.
Verder gaat de communicatie bij de Kustwacht met bijbehorende sitreps in het algemeen volgens vast schema, wat ik voor de liefhebbers nog wel een keer wil plaatsen.

Kees  8) (communicatiephreak)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #27 Gepost op: 3 april 2004, 15:07:51
Ja, plaats dat maar ens, dat heeft mijn bijzondere interesse. Zelf zijn wij ook steeds bezig met het bijstellen van de procedures. Zo verzamelen wij tegen woordig eerst alle gegevens van het schip: soort, naam,  roepletters, samenstelling en aantal opvarenden, gewicht en afmetingen. Vroeger was dat steeds een een tweetje,  pauze, vraag, antwoord pauze nieuwe vraag. Nu geven we gelijk al deze gegevens in één keer. Een eventueel aanwezige scheepstafel kan daarbij helpen. Dit keken wij af van de KNRM, tijdens een gezamelijke aktie.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #28 Gepost op: 3 april 2004, 23:58:10
Zo ziet een volledig SAR SITREP er uit waaruit dan een short form wordt opgemaakt wat bijv. via de NAVTEX wordt verzonden:

classificatie v/h bericht              : (Nood/spoed)
van                                        : (RCC van herkomst)
aan                                        : -
SAR SITREP (volgnummer)         : .....

A. Identiteit van de getroffene: (naam, roepnaam, thuishaven)
  
B. Positie                                 : (lengte/breedte of evt. richting en verte vanuit vast punt)
  
C. Situatie                               : (status v/h bericht Nood/Spoed, datum, tijd, aard van het noodgeval)
  
D. Aantal personen in gevaar : -
  
E. Noodzakelijke hulp             : -
  
F. Coordinerend RCC              : -
  
G. Beschrijving vaartuig          : (fysieke omschrijving, eigenaar/charter, lading, onderweg van/naar, reddingsmiddelen aan boord etc.)
  
H. Weer ter plaatse                : (wind, zee/deining gegevens, lucht-/water-  temperatuur, zicht, bewolking, barometerstand, weersverandering)
  
I. Reeds genomen maatregelen: (zowel door betrokkene als RCC)

K. Zoekgebied                         : (als door RCC vastgesteld)

L. Instructies m.b.t. coördinatie: (aangewezen OSC/CSS, deelnemende eenheden, verbindingen)
  
M. Voorgenomen acties           : -
  
N. Aanvullende informatie en conclusie: (aanvullende informatie of besluiten waarin opgenomen tijdstip einde van de actie)

Doel is om de hele lijst zo vlot mogelijk compleet te krijgen en te houden, daartoe wordt regelmatig de rapportage bijgesteld, gewoonlijk om de 30 minuten.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 4 april 2004, 08:04:47
Dat is mooi Kees, daar heb ik wat aan. Nu begrijp ik dat oproepen van ons  door de kustwacht beter, zijn ze aan het invullen bezig van die lijst en komen ze weer wat tegen. Zal wel in een computer zitten.

Kees, bedankt we gaan 'm gebruiken!