Grote woningbrand Gijsbrecht van Amstelstraat - Hilversum 19-12-2009

Auteur Topic: Grote woningbrand Gijsbrecht van Amstelstraat - Hilversum 19-12-2009  (gelezen 17134 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #20 Gepost op: 19 december 2009, 21:03:39
Daar kan het jou wel om gaan, maar dat is niet zoals het in de echte wereld gaat. Arbo wetgeving verplicht tot veiligwerken. Dat geld voor iedere beroepsgroep dus ook voor de brandweer. Verantwoord de held uit hangen. Eigen veiligheid eers en dan pas die van de persoon die je wil redden.

En ja hoor iedereen mag een reaktie plaatsen hier, alleen bedenk wel dat cometaren van profs meer gewiocht in de weegschaal leggen dan cometaren van  geinterreseerde zeker als het om vak technische info gaat.

gr
Mike


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #21 Gepost op: 19 december 2009, 21:08:30
Ja dat begrijp ik. Alleen nu begrijp ik dus, dat hoe hoog de nood ook is, zo iemand van de ARBO niet zou mogen redden? Eigen veiligheid gaat uiteraard voor, dat snap ik ook, alleen soms wordt er pas op de plaats gemaakt neem ik aan? Is er trouwens iemand daar bij die woningbrand geweest, die mij/ons meer over het gebeuren zou kunnen vertellen? Overigens bedenk ik me nu, had het slachtoffer zelf niet uit het raam kunnen komen, om via de dakgooi op een ladder te stappen en zo naar beneden te kunnen? Hoogwerker erbij zou zeker veiliger zijn geweest.


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #22 Gepost op: 19 december 2009, 21:42:32
Ik vin dit enerzijds wel een bijzonder gevaarlijke actie, en ben het ermee eens dat het 'ongezonde' manier van redden is.

Anderzijds weten we niet wat daar heeft afgespeelt en vind ik het ook flauw om direct te roepen dat  die jongens het 'nooit' hadden mogen doen. Iedereen die hulpverlener is weet en voelt hoe oneerlijk het is om de kritiek van iedereen die aan de zijlijn heeft gestaan over zich heen te krijgen zonder dat het verhaal erachter nog duidelijk is. Daarom zou ik zeggen: heel goed dat iedereen speculeert over wat hier niet goed aan en wat beter kan, maar veroordeel die jongens op dat dak er niet voor; wat ze hebben het lef wel en ze hebben een leven gered.

Detail: de geredde persoon ziet er jong en 'gezond' uit. Als hij er op zo'n dramatische wijze er toch uit wordt gehaald zal er toch wel meer aan de hand dat even frisse lucht happen en wachten tot de hoogwerker er is?
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #23 Gepost op: 19 december 2009, 21:55:41
Iemand al opgevalen dat er een vrij brede dak rand is?


Als ik het zo snel bekijk is deze brandweerman door het raampje van de buren naar buiten geklommen. Aangezien dit nogal een smal raampje is heeft hij zijn helm en ademlucht afgedaan en zo snel een redding kunnen doen.

Top wat die kerel gedaan heeft. Laat zien dat die brandweer nog steeds ballen heeft als het echt nodig is en zich niet altijd laat afschrikken door bureaucratie.


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #24 Gepost op: 19 december 2009, 21:57:37
Helemaal mee eens Jacky! Ik kon het niet beter onder woorden brengen  :o
Ik vind de manier van redden ook op z`n minst "opmerkelijk" (nog wel meer zelfs), maar het zal wel ergens voor nodig zijn geweest. Ben blij dat beide (waarschijnlijk?) weer heelhuids op de grond staan ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #25 Gepost op: 19 december 2009, 22:02:52
Iemand al opgevalen dat er een vrij brede dak rand is?


Als ik het zo snel bekijk is deze brandweerman door het raampje van de buren naar buiten geklommen. Aangezien dit nogal een smal raampje is heeft hij zijn helm en ademlucht afgedaan en zo snel een redding kunnen doen.

Top wat die kerel gedaan heeft. Laat zien dat die brandweer nog steeds ballen heeft als het echt nodig is en zich niet altijd laat afschrikken door bureaucratie.




Ben blij dat jij een ander woord voor veiligheid bureaucratie vind.... :-X :-X Volgens mij begint iedere cursus van EHBO met regel 1....


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #26 Gepost op: 19 december 2009, 22:12:26
Ben blij dat jij een ander woord voor veiligheid bureaucratie vind.... :-X :-X Volgens mij begint iedere cursus van EHBO met regel 1....

Nee, dat is bekend en goed ook. Maar soms zit er niks anders op dan het niet volgens de regels te doen.
En daarbij denk ik dat deze man prima zelf kan inschatten wat kan en wat niet.


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #27 Gepost op: 19 december 2009, 22:31:05
brandweerlieden dienen ook over de eigenschappen 'initaief' en 'flexibel' te beschikken. Veiligheid is belangrijk, maar lui die alles braaf volgens de regeltjes doen kan ik meestal missen als kiespijn.
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #28 Gepost op: 19 december 2009, 22:52:26
Moeilijk om een oordeel te geven. Op eerste gezicht, geen gelukkige actie, inderdaad geen ademlucht waar is zijn helm en waar is de ladder. Dan kijk je beter en zie je het raam van de buren, dus vermoedelijk via de buren snel naar boven omdat een bewoner van het pand misschien in paniek uit het raam om hulp roept.
Dusu, we weten niet alles, en misschien is deze brandweerman (vrijwilliger/beroeps) misschien wel dakdekker of zo geweest en voelt hij zich als een vis in het water op een pannendak.
Wel interessant om je af te vragen, heeft de BVD opdracht gegeven voor deze wijze van redden, of hebben zij dit uit eigen beweging zo gedaan. Andere vraag, gezien de nauwelijks zichtbare rook uit het raam van het slachtoffer, was er wel zo'n dringende noodzaak om deze persoon op deze "ongelukkige" manier naar buiten te halen.
Aan de andere kant, juist brandweerlieden staan bekend om hun directe manier van aanpakken en handen uit de mouwen steken. Denk even terug aan de commotie over het de politie optreden bij de gijzeling in Pernis, wat je dan over je heen krijgt als je op versterking ( hier een hoogwerker) wacht.
Dus ik denk dat het anders had gekund, maar dat zij op dat moment gekozen hebben voor een snelle manier van redden, en misschien was er een alternatief maar als een leidinggevende (BVD) niet ingrijpt wegens onveiligheid zal men de ingezette actie meestal doorvoeren.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #29 Gepost op: 19 december 2009, 23:58:10
mensen voor het zelfde geld is de foto genomen aan de achterzeide van het pand, waar misschien wel een plat dak onderzit, weet je niet, het is een foto,
ik ken meer plaatsen waar het gebeurt, weet zelfs een incident waarbij na het blussen van de brand nog even een valbeveiligingslijn werd aan gebracht  :-X
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens