Gladheidsbestrijding

Auteur Topic: Gladheidsbestrijding  (gelezen 28836 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Gepost op: 20 december 2009, 12:12:30
Hoe verlopen de procedures m.b.t. het voorbereiden op sneeuwval en of schoonhouden van de snelwegen?




mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #1 Gepost op: 22 december 2009, 01:15:22
een gladheidscoördinator krijgt gegevens binnen van diverse bronnen, waaronder wegkant systemen.
Vervolgens volgt er een overleg met andere (mede) wegbeheerders en dan wordt besloten tot een actie.
Meestal eerst een preventieve actie, waarbij de duur vast staat. (meestal alleen strooien)
Of een curatieve actie, waarbij net zo lang doorgegaan wordt totdat alles opgeruimd is.
Dan worden de aannemers en WIS'sen gebeld en gaat de actie beginnen. WIS houd contact met coördinator en stuurt de ploeg aan. (althans bij ons werkt dit zo)

Dit is een globale samenvatting.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #2 Gepost op: 22 december 2009, 09:00:32
En WIS is?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 22 december 2009, 10:59:27
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


WIS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • WIS
Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2010, 18:14:54
Zijn ook hele fijne dagen....Vandaag van 2 tot half 2 bezig geweest met ploegen.... Voor de liefhebbers
Filmpje!
Weginspecteur RWS Rijnmond IM+


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2010, 12:08:41
Zijn ook hele fijne dagen....Vandaag van 2 tot half 2 bezig geweest met ploegen.... Voor de liefhebbers
Filmpje!
valt niet mee he rijden en filmen?!  LOL  ;D
tot half 2?! pfff ben ik blij dat toen al weer thuis was  8)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2010, 13:10:16
Blijft mooi werk dat gladheidsbestrijding..!

Heb het zelf ook gedaan en als ik die jongens en meiden zie rijden mis ik het wel hoor.
Het had echt wel zijn charme's vindt ik.
Groetjes, Marco


sylvester1986

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 30 september 2011, 15:38:56
Iedereen klaar voor gladheidsbestrijding

RIJSWIJK -  Alhoewel de weersverwachting de komende dagen nog 20 graden of meer aangeeft en de wegen wel vol zullen lopen naar de stranden, is het 'winterstrooiseizoen' al begonnen. Met de afgelopen twee winters nog in het achterhoofd zijn provincies, gemeenten en Rijkswaterstaat druk met plannen om de wegen komende winter sneeuw- en ijsvrij te houden.

Rijkswaterstaat strooide de afgelopen winter 160.000 ton zout. De winter daarvoor ging het om ruim 190.000 ton. De dienst zegt voldoende zout in voorraad te hebben voor het geval er opnieuw flink gestrooid moet worden op het landelijk wegennet. Het zout ligt opgeslagen in 60 loodsen en op een aantal centrale locaties.
Zuid-Holland zegt extra zout te hebben ingekocht. De opslagcapaciteit is uitgebreid en met zoutleverancier AkzoNobel is een nieuw contract afgesloten. De provincie Utrecht meldt 'volle schuren' te hebben. Bij leverancier Eurosalt heeft Utrecht een eigen voorraad liggen. In Groningen werken provincie en gemeenten voor het eerst nauw samen bij de inkoop. „Ieder voor zich werkt niet, zegt de provincie. In Brabant is behalve een normale hoeveelheid ook nog een 'strategische voorraad', die pas wordt ingezet als heel Brabant zonder strooizout zit.
In Amsterdam en Rotterdam liggen de loodsen vol. De hoofdstad laat weten dat de voorraad ruim voldoende is voor een normale winter. Bij zoutkrapte gaat het hoofdwegennet voor. De Maasstad zegt dat bij het reinigingsbedrijf Roteb voldoende zout ligt. Op afroep kan hun leverancier snel extra zout leveren.
Maar ook in bijvoorbeeld Dordrecht, Amersfoort, Nijmegen, Eindhoven en Tilburg is de voorraad voldoende, schatten ze daar in. In Nijmegen is het strooibeleid veranderd. Vorige winter was er veel kritiek omdat in sommige wijken en op fietspaden niet of slecht gestrooid werd. Net als in andere steden heeft ook Eindhoven afspraken gemaakt over snelle extra levering.

Bron: telegraaf


sylvester1986

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2013, 11:02:47
Rijkswaterstaat zet nu al strooizout klaar  

 
AMSTERDAM -
Rijkswaterstaat maakt zich alvast klaar voor de winter: de overheidsdienst begint woensdag met het vullen van de eerste van 5 grote strooizoutsilo's in Nederland.
 
Dat meldt Omroep Gelderland. 10 binnenvaartschepen bijten het spits af en brengen samen 15.000 ton wegenzout naar de eerste silo, in Lienden langs de Nederrijn. Die zoutberg is voldoende om deze winter 2500 strooiwagens te vullen. De Gelderse silo bedient plaatsen in de omgeving, waaronder Herveld, Wolfheze, Maasbracht en Hoevelaken.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2015, 23:51:35
Volg live de strooiwagens van Rijkswaterstaat:

www.rijkswaterstaatstrooit.nl

Citaat
De informatie op deze kaart laat zien hoe Rijkswaterstaat de gladheid met strooiwagens bestrijdt. Ondanks alle inspanningen van Rijkswaterstaat kan gladheid niet altijd worden voorkomen. Het advies is daarom altijd de weersverwachting en verkeersinformatie goed in de gaten te houden en de rijstijl aan de omstandigheden aan te passen.
Er kunnen op geen enkele manier rechten aan de informatie op deze kaart worden ontleend.
Samen sterk in de hulpverlening!