Defensie Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)

Auteur Topic: Defensie Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)  (gelezen 80628 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #10 Gepost op: 2 april 2009, 20:18:34
Goeie vraag Maarten. Dat is nog één van de onderwerpen van brainstormsessies hoorde ik.
Op dit moment is er simpel gezegd nog geen DBBO. Ieder krijgsmachtonderdeel heeft nog zijn "eigen" beveiliging.

Landmacht: KL Beveiliging
Luchtmacht: LB (Luchtmacht Beveiliging)
Marine: MBK (Marine Beveiligings Korps)
KMar: KMar Beveiliging
En allemaal kunnen ze ondersteund worden door inhuur van particuliere beveiliging. (preventief ... niet represief uiteraard)

Verder is in het aglomeraat Den Haag in 2007 een begin gemaakt met een gezamelijke bewaking. Alle beveiliging daar is opgegaan in het DBV. (Directie Beveiliging Vastgoed) De beveiliging van het CDC (Commando DienstenCentra) welke diensten aanbied aan alle krijgsmachtonderdelen.
Snapt u het nog?

Allen hebben een eigen beveiligingmethodiek, middellen, opleidingen en opleidingseisen, eigen staven enz enz enz.
En allen gebruiken een eigen interpretatie van de Defensie huisstijl voor de belettering/striping van hun voertuigen.

Persoonlijk vindt ik de striping van de beveiligingsvoertuigen van het DBV erg veel lijken op striping van de technische dienst van Defensie, DVD (Dienst Vastgoed Defensie) genaamd. Want deze vallen ook weer onder het CDC.

Reden genoeg als je het zo leest om alles samen te voegen tot één organisatie en daar is men ook druk mee bezig.
(De DBBO gaat trouwens ook onder verantwoordelijkheid van de DVD vallen dus... )
Hoe die organisatie er uit komt te zien qua personeel en materieel.
Er is zelfs nog niets bekend gesteld over het uniform dat een ieder gaat dragen. Kortom ...

Een goede vraag Maarten
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 2 april 2009, 21:29:04
Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting :)

Er vlogen inmiddels zoveel termen en afkortingen over tafel, dat het mij niet meer helder was ;D ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #12 Gepost op: 3 april 2009, 12:39:10
Wat mij voornamelijk opvalt is dat DBV bij alle dienstauto's gekozen heeft voor de personenuitvoering en de KL voornamelijk bestelauto's kiest. Vanaf de werkvloer hebben we al diverse keren aangegeven dat wij het voordeel niet zien van bestelauto's, al die laadruimte hebben we niet nodig, die extra stoelen kunnen we goed gebruiken!
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 15 juli 2009, 23:01:39
Ik heb me laten vertellen dat dit een nieuwe dienstbak is voor de beveiligingsclub van de luchtmacht.
Iemand meer info?
Of krijg ik dan dit? ;D
Ik mag je dat wel vertellen ... maar dan moet ik je dood maken)

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


sylvester1986

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2009, 13:22:28
Die MB is van de luchtmachtbewaking van vliegbasis Volkel.
Deze auto was ook aanwezig op de luchtmacht dagen 2009.
Tevens is deze auto bepantserd.
Verder heeft iedere luchtmachtonderdeel een blauwe mercedes Vito gekregen, deze is bestemd voor het initieel reactie team (IRT), dat afgaat op alarmeringen.
De Vito heeft een lichtbalk met 2 flitsers, een zoeklicht en een matrixbord op het dak en tevens kun je mensen met een megafoon aanspreken vanuit het voertuig.
Dit matrixbordje heeft 2 voorgeprogrammeerde teksten, namelijk 'Stop bewaking' en 'pas op ongeval'


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #15 Gepost op: 16 juli 2009, 14:12:16
Inderdaad. Mooi voertuig!

En heb enkele weken geleden zo'n Vito mogen aanschouwen op VLB Gilze-Rijen, ook erg mooie wagens. Heb helaas geen foto geschoten.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 16 juli 2009, 22:34:12
Die MB is van de luchtmachtbewaking van vliegbasis Volkel.
Deze auto was ook aanwezig op de luchtmacht dagen 2009.

Dat is ook precies waar deze foto gemaakt is :)
Had ik er niet bij verteld zie ik, excuus ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #17 Gepost op: 20 juli 2009, 19:44:04
Ik heb me laten vertellen dat dit een nieuwe dienstbak is voor de beveiligingsclub van de luchtmacht.
Iemand meer info?
Of krijg ik dan dit? ;D


Die rooie zwaailicht heeft toch geen betekenis ?

Die MB is van de luchtmachtbewaking van vliegbasis Volkel.
Deze auto was ook aanwezig op de luchtmacht dagen 2009.
Tevens is deze auto bepantserd.
Verder heeft iedere luchtmachtonderdeel een blauwe mercedes Vito gekregen, deze is bestemd voor het initieel reactie team (IRT), dat afgaat op alarmeringen.
De Vito heeft een lichtbalk met 2 flitsers, een zoeklicht en een matrixbord op het dak en tevens kun je mensen met een megafoon aanspreken vanuit het voertuig.
Dit matrixbordje heeft 2 voorgeprogrammeerde teksten, namelijk 'Stop bewaking' en 'pas op ongeval'

Stop bewaking, wordt ie ook buiten de poort gebruikt en zijn burgers verplicht die op te volgen?
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


sylvester1986

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 20 juli 2009, 21:34:42
Wat betreft dat rode zwaailicht op die MB, wat er de precieze betekenis van is, dat weet ik niet.
Eigenlijk snap ik ook niet waarom die erop zit, want de rest is wel amber gekleurd.
Alle flitsers die het voertuig heeft kunnen uitzonderlijk aangezet worden.
Zoals het bedieningspaneel in het voertuig aangaf:
 - Grote flitsers voor
 - Grote flitsers achter
 - Kleine flitsers voor
 - Kleine flitsers achter
 Plus,
 - Volgen voor
 - Volgen achter
 - Stop voor
 - Stop achter

Terugkomend of een luchtmachtbewaker buiten de poort burgers mag laten stoppen, kan ik het volgende zeggen.
Deze auto mag eigenlijk niet eens van de basis af, dus iemand laten stoppen buiten de poort kan in principe niet, maar op de basis zelf mag je wel iedereen laten stoppen CQ volgen.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 20 juli 2009, 21:36:25
wat ik vergeten was te melden, was dat je de zoeklichten ook uitzonderlijk van elkaar kan inschakelen.