Defensie Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)

Auteur Topic: Defensie Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)  (gelezen 80631 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #20 Gepost op: 20 juli 2009, 22:44:07
Terugkomend of een luchtmachtbewaker buiten de poort burgers mag laten stoppen, kan ik het volgende zeggen.
Deze auto mag eigenlijk niet eens van de basis af, dus iemand laten stoppen buiten de poort kan in principe niet, maar op de basis zelf mag je wel iedereen laten stoppen CQ volgen.

En op  crash-sites en tijdelijk aangewezen militaire gebieden moet men ook de aanwijzingen van deze mensen opvolgen.
Bij een rode zwaailamp meen ik mij te herinneren, mag niemand het voertuig passeren. Maar zal het eens navragen. O0


sylvester1986

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 21 juli 2009, 00:30:13
@ dinges dat klopt ja.
crash sites worden ingedeeld in crash Alpha, crash Bravo en crash Charlie meen ik mij te herinneren.
Alpha = op de basis zelf
Bravo = in een straal van 10 KM
Charlie = alles daarbuiten
dus de bewaking kan dan wel mensen bevelen geven, omdat het in principe militaire terrein is, als er een crash is.

Verder is dit volgens mij de enige auto binnen de luchtmacht met een rood zwaailicht erbij, maar dat weet ik niet geheel zeker.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #22 Gepost op: 21 juli 2009, 03:10:22
Bij een rode zwaailamp meen ik mij te herinneren, mag niemand het voertuig passeren. Maar zal het eens navragen. O0

Een rood zwaailicht heeft op de openbare weg geen betekenis, maar wel op een luchtvaartterrein. Overigens kan ook de Minister van Defensie diensten aanwijzen die gebruik mogen maken van OGS, zoals de explosieven opruimingsdiensten en de bijzondere bijstandseenheid van het Korps Mariniers. Vanwege de dringende taken die de Luchtmacht Beveiliging heeft bij luchtvaartongevallen en beveiliging van belangrijke objecten op en buiten de vliegbases, kan ik me voorstellen dat ook de LB een dergelijke aanwijzing krijgt. Een en ander komt ook de verkeersveiligheid op luchtmachtbases ten goede.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #23 Gepost op: 21 juli 2009, 06:55:34
Dat de Luchtmacht Beveiliging een aanwijzing zou krijgen om met OGS te gaan rijden  lijkt mij  sterk:
Daar zij geen hulpverleningsdiensten doet, zij beveiligen alleen de rampplek of object.
Om aangewezen om OGS te mogen gebruiken dient men een hulpverleningsdienst gaan doen

Dat EOD en bijzondere bijstandseenheid met OGS mogen rijden vind ik niet zo gek beide doen hulpverlening.

Alleen de minister van Verkeer en Waterstaat kan aanwijzen wie met OGS mag rijden niet de minister van Defensie


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #24 Gepost op: 21 juli 2009, 09:30:54
Nee hoor, ook de minister van Defensie, VROM en nog een aantal mogen diensten aanwijzen:

Regeling Optische en Geluidssignalen 2009, Artikel 1.2.4:

de door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van Defensie, van Justitie, Verkeer en Waterstaat, van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer of van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen, onder zijn verantwoordelijkheid vallende diensten ten behoeve van crisisbeheersing of rampenbestrijding;
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #25 Gepost op: 21 juli 2009, 14:21:15

Charlie = alles daarbuiten
dus de bewaking kan dan wel mensen bevelen geven, omdat het in principe militaire terrein is, als er een crash is.


ik zou er dan toch maar politie/kmar bij zetten......
net zo als ik weten veel burgers dit denk ik niet.....

Wat heeft het rode zwaailicht dan voor zin op een luchtvaartterrein
ik zie alleen blauw en geel als ik wel eens op schiphol/rotterdam airport ben
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Michelle1983

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 21 juli 2009, 17:54:45
Nee hoor, ook de minister van Defensie, VROM en nog een aantal mogen diensten aanwijzen:

Regeling Optische en Geluidssignalen 2009, Artikel 1.2.4:

de door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van Defensie, van Justitie, Verkeer en Waterstaat, van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer of van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen, onder zijn verantwoordelijkheid vallende diensten ten behoeve van crisisbeheersing of rampenbestrijding;



Defensie heeft aangewezen:
- de explosieven opruimingsdiensten van het ministerie van Defensie;
- het Coördinatiecentrum Expertise Militaire Gezondheidszorg, ten behoeve van het verrichten van metingen bij stralingsincidenten.

Zie het Aanwijzingsbesluit hulpverleningsdiensten ministerie van Defensie


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #27 Gepost op: 21 juli 2009, 17:58:31
Moet hier toch ff aan toevoegen dat ten tijde van bepaalde alert-states er nog veel meer aangewezen wordt. Men wijst maar raak!  ;D


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #28 Gepost op: 21 juli 2009, 18:13:34
Okee dat wist ik niet dat andere ministers ook diensten mochten aanwijzen (weer wat geleerd)  O0

kan ik er wel vanuit gaan dat alle chauffeurs die met werkende OGS rijden hiervoor opgeleid en bevoegd zijn
en
dat bij het rijden met OGS zij toestemming hebben van een centrale?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #29 Gepost op: 21 juli 2009, 18:16:33
Okee dat wist ik niet dat andere ministers ook diensten mochten aanwijzen (weer wat geleerd)  O0

kan ik er wel vanuit gaan dat alle chauffeurs die met werkende OGS rijden hiervoor opgeleid en bevoegd zijn
en
dat bij het rijden met OGS zij toestemming hebben van een centrale?

Ik ken afdelingen met een uitzonderlijke positie. Van mijn MBK-tijd weet ik nog dat er diverse busjes zijn met een blauwe pit in het dashboard. 9 v.d. 10 keer werd ie alleen gebruikt onder begeleiding van KMar.

Daarbij ken ik ook gevallen van afdelingen die gewoon zonder blauw en herrie toestemming krijgen (uitzonderlijk) alle verkeersregels aan de laars te lappen. Jij als MinDef medewerkster moet toch zeker het ''grijze gebied'' kennen?  O0