Calamiteiten doorsteken op snelwegen

Auteur Topic: Calamiteiten doorsteken op snelwegen  (gelezen 14933 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Gepost op: 23 december 2009, 01:38:51
Duidelijk filmpje:

cado




Gast

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 23 december 2009, 02:34:58
Owwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww, betekenen die bordjes met CaDo erop DAT! Heb het me al tijden afgevraagd rijdend over de A7. Duidelijk filmpje!!  :) :)


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #2 Gepost op: 23 december 2009, 14:07:35
Wanneer worden deze camaliteitendoorsteken gebruikt? 'Calamiteit' is een nogal breed begrip namelijk... waar moet ik aan denken? elke wegafsluiting na een ongeval? of alleen langdurige wegversperringen? En is het puur een vluchtroute of wordt dit ook als omleidingroute gebruikt?
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #3 Gepost op: 23 december 2009, 14:10:47
ik ga ervan uit dat brandweer/ambulance/politie dit niet gebruiken? het lijkt namelijk vrij lang te duren met alle handelingen die plaats vinden


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #4 Gepost op: 23 december 2009, 15:00:03
Wanneer worden deze camaliteitendoorsteken gebruikt? 'Calamiteit' is een nogal breed begrip namelijk... waar moet ik aan denken? elke wegafsluiting na een ongeval? of alleen langdurige wegversperringen? En is het puur een vluchtroute of wordt dit ook als omleidingroute gebruikt?

Zoals de naam al aangeeft bij een calamiteit.

Hier, ring A2 Den Bosch, zijn ze aangebracht voor de hulpdiensten. Zowel in noordelijke- als zuidelijke richting hebben je 2 x 2 rijbanen welke gescheiden zijn middels vangrail.

Mocht er zich op de middelste twee een ongeval voordoen dan kun je daar vanuit de buitenring niet bijkomen. Door een Cado te openen kun je vanaf de buitenring naar de binnenring.

Ter hoogte van een Cado is een beperkte opstelplaats waar brandweer bijvoorbeeld kan stoppen, je staat dan niet op de rijbaan als het goed is.

Ik zal eens zoeken of ik het met wat plaatjes meer kan verduidelijken.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #5 Gepost op: 27 december 2009, 21:26:30
ik ga ervan uit dat brandweer/ambulance/politie dit niet gebruiken? het lijkt namelijk vrij lang te duren met alle handelingen die plaats vinden
Iemand van RWS heeft dat ding binnen 5 minuten open. Bij dit filmpje hebben ze twee rijstroken (één aan elke zijde van de geleiderail) afgesloten met een volledige rijstrookafzetting en worden er blijkbaar wat werkzaamheden uitgevoerd in de CADO. Daardoor zijn er vele voertuigen en personen aanwezig. Bij incidenten is de kans groot dat er vanwege het ongeval zelf al rijstroken afgesloten zijn, misschien zelfs wel de hele weg. Dan heb je dus al die extra poppetjes en auto's niet nodig: iemand van Rijkswaterstaat heeft dan die CADO binnen vijf minuten open en gebruiksklaar.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #6 Gepost op: 31 december 2009, 19:25:23
Op de A6 tussen Almere en Lelystad (oa vanuit de richting Almere net na Hajé) ligt gewoon een lap asfalt door de brede middemberm als Cado :) Werkt uitstekend, anders moeten wij helemaal naar de volgende af- en opritten rijden en daar keren....


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2010, 15:34:24
Op de A6 tussen Almere en Lelystad (oa vanuit de richting Almere net na Hajé) ligt gewoon een lap asfalt door de brede middemberm als Cado :) Werkt uitstekend, anders moeten wij helemaal naar de volgende af- en opritten rijden en daar keren....

ja, zo goed dat ze er barriers neer gezet hebben  ;D
Die cado's worden over het algemeen genomen bediend door de VMC's ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #8 Gepost op: 1 januari 2010, 20:27:07
CADO's bediend door de centrale? Daar zou ik graag een voorbeeld van zien; alle CADO's die ik ken moeten handmatig opengemaakt worden. Vaak nog met groot materieel ook, want ik ken ze vooral als permanente geleiderail of barrier met een geasfalteerde onderlaag. De CADO's zoals in het filmpje zijn volgens mij een soort nieuwe generatie, die zonder kraan en een bak gereedschap opengemaakt kunnen worden. In de Randweg Eindhoven zit een vergelijkbaar soort, maar die hebben volgens mij ook nog een soort verticale steun (kan de foto niet zo snel vinden).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2010, 00:38:36
Geldt er overigens nog een eis aan de sterkte van de constructie? Die CADO's zijn namelijk (in mijn beleving) van andere sterkte dan een "normale" vangrail?